Page 51 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 51
eologija za vse – dostopnost kulturne in naravne
dediščine za osebe s posebnimi potrebami
Vanja Kiswarday, Aksinja Kermauner in Karmen Drljić
S projektom »Arheologija za vse« želimo ponuditi kakovostna doživetja kulturne dediščine, prilagoje- 51
na heterogenim skupinam obiskovalcev Arheološkega parka Simonov zaliv, upoštevajoč različne vrste
posebnih potreb, interesov in zmožnosti. Namen prispevka je predstaviti nekatere specifične značilnos-
ti in potrebe posameznih skupin oseb s posebnimi potrebami ter podati predloge možnih prilagoditev
v Arheološkem parku Simonov zaliv.
Ključne besede: osebe s posebnimi potrebami, inkluzija, arheologija, univerzalno oblikovanje, prila-
goditve
The project Archaeology for all wants to offer a quality experience of cultural heritage, which is adapted
to the heterogeneous groups of visitors of the Archaeological park of Simonov zaliv and takes into ac-
count their diversity on the basis of their special needs, interests and ability. Our purpose was to present
some of the main specific characteristics and needs of each group of persons with special needs.
Keywords: persons with special needs, inclusion, archaeology, universal design, adjustments
Sodobne smernice za učinkovito učenje v veštva, lahko povečujemo, če poznamo potre-
heterogeni inkluzivni družbi postavljajo be, omejitve in zmožnosti oseb, ki imajo različne
nov izziv – ustvarjanje univerzalno bogate- primanjkljaje, ovire oziroma motnje. V vzgoji in
ga učnega okolja, ki bo spodbujalo in omogoča- izobraževanju vedno bolj spoznavamo, da inklu-
lo učenje vsem osebam. To ne pomeni naravna- zija ne pomeni zgolj vključevanje oseb s poseb-
nost na povprečnega učenca ampak upoštevanje nimi potrebami, ampak predstavlja dvig kakovo-
vnaprejšnjega zavedanja, daje povsem normalno, sti za vse udeležence v učno-vzgojnem procesu.1
da na področju učenja pričakujemo različnost. Če želi biti vzgojitelj oz. učitelj uspešen in učin-
Nujno je torej ustvariti učno platformo, ki bo kovit pri svojem delu, mora na vsebine in cilje,
ponujala različne spodbude in pristope k učenju ki jih želi realizirati, pogledati skozi prizmo ovi-
upoštevajoč senzorne, fizične, socialne, interes- re posameznega udeleženca, kar pogosto pred-
ne, didaktične in kurikularne dejavnike. Tako stavlja pedagoški izziv, ki odpira nove dimenzi-
okolje učečega se spodbuja k aktivnejši participa- je, spodbuja ustvarjalnost, inovativnost – ne le
ciji saj omogoča več izbire in prilagajanja proce- pri vzgojitelju oz. učitelju, ampak tudi pri otro-
sa učenja lastnim potrebam, interesom in zmož- cih. Učni proces postane bolj raziskovalen, saj se
nostim ter lastnemu učnemu stilu. postavljajo nova, pogosto neobičajna vprašanja,
Dostopnost do zakladov naravne in kultur- 1 UNESCO. Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Educa-
ne dediščine, ki predstavlja bogastvo vsega člo- tion for All (France: United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization, 2005).
dediščine za osebe s posebnimi potrebami
Vanja Kiswarday, Aksinja Kermauner in Karmen Drljić
S projektom »Arheologija za vse« želimo ponuditi kakovostna doživetja kulturne dediščine, prilagoje- 51
na heterogenim skupinam obiskovalcev Arheološkega parka Simonov zaliv, upoštevajoč različne vrste
posebnih potreb, interesov in zmožnosti. Namen prispevka je predstaviti nekatere specifične značilnos-
ti in potrebe posameznih skupin oseb s posebnimi potrebami ter podati predloge možnih prilagoditev
v Arheološkem parku Simonov zaliv.
Ključne besede: osebe s posebnimi potrebami, inkluzija, arheologija, univerzalno oblikovanje, prila-
goditve
The project Archaeology for all wants to offer a quality experience of cultural heritage, which is adapted
to the heterogeneous groups of visitors of the Archaeological park of Simonov zaliv and takes into ac-
count their diversity on the basis of their special needs, interests and ability. Our purpose was to present
some of the main specific characteristics and needs of each group of persons with special needs.
Keywords: persons with special needs, inclusion, archaeology, universal design, adjustments
Sodobne smernice za učinkovito učenje v veštva, lahko povečujemo, če poznamo potre-
heterogeni inkluzivni družbi postavljajo be, omejitve in zmožnosti oseb, ki imajo različne
nov izziv – ustvarjanje univerzalno bogate- primanjkljaje, ovire oziroma motnje. V vzgoji in
ga učnega okolja, ki bo spodbujalo in omogoča- izobraževanju vedno bolj spoznavamo, da inklu-
lo učenje vsem osebam. To ne pomeni naravna- zija ne pomeni zgolj vključevanje oseb s poseb-
nost na povprečnega učenca ampak upoštevanje nimi potrebami, ampak predstavlja dvig kakovo-
vnaprejšnjega zavedanja, daje povsem normalno, sti za vse udeležence v učno-vzgojnem procesu.1
da na področju učenja pričakujemo različnost. Če želi biti vzgojitelj oz. učitelj uspešen in učin-
Nujno je torej ustvariti učno platformo, ki bo kovit pri svojem delu, mora na vsebine in cilje,
ponujala različne spodbude in pristope k učenju ki jih želi realizirati, pogledati skozi prizmo ovi-
upoštevajoč senzorne, fizične, socialne, interes- re posameznega udeleženca, kar pogosto pred-
ne, didaktične in kurikularne dejavnike. Tako stavlja pedagoški izziv, ki odpira nove dimenzi-
okolje učečega se spodbuja k aktivnejši participa- je, spodbuja ustvarjalnost, inovativnost – ne le
ciji saj omogoča več izbire in prilagajanja proce- pri vzgojitelju oz. učitelju, ampak tudi pri otro-
sa učenja lastnim potrebam, interesom in zmož- cih. Učni proces postane bolj raziskovalen, saj se
nostim ter lastnemu učnemu stilu. postavljajo nova, pogosto neobičajna vprašanja,
Dostopnost do zakladov naravne in kultur- 1 UNESCO. Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Educa-
ne dediščine, ki predstavlja bogastvo vsega člo- tion for All (France: United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization, 2005).