Page 56 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 56
dia universitatis her editati, letnik 3 (2015), številk a 1 56(pragmatika). Pri osebah, kjer se motnja izražapripomočki (invalidski voziček, hodulje, najra-
predvsem na ravni razumevanja jezika, pa mora- zličnejše opornice, bergle, za daljše razdalje lah-
hereditatimo upoštevati, da imajo težave z razumevanjemko uporabljajo trikolo, elektromotorni voziček,
kompleksnih besedil in fraz ter prispodob, težko skuter), nekateri pa potrebujejo pomoč spremlje-
učinkovito sledijo navodilom in imajo tudi te- valca.
žave s pomnjenjem slišanega, zato je dragoceno,
če so ključne vsebine, postopki in druga navodi- Motorični in kognitivni razvoj sta medse-
la jedrnato zapisana v obliki miselnih vzorcev in bojno povezana, zato je pomembno, da pri uče-
shem s slikovno podporo, piktogrami ... nju osebam z gibalno oviranostjo zagotovimo
čim več senzornih in gibalnih izkušenj, na osno-
Prilagoditve, ki jih potrebuje ta skupina vi katerih lahko pridejo do lastnih spoznanj,
oseb, so povezane s splošnimi načeli, ki odliku- tudi če zanje potrebujejo več časa in več prilago-
jejo dobro komunikacijo. V skupini je potreb- ditev. Potrebujejo dovolj prostora, ki jim omogo-
no vzpostaviti pozitivno, sprejemajoče vzdušje ča dostop do učnih in tehničnih pripomočkov
z umirjeno čustveno klimo, ki sporoča občutek (le-ti naj bodo v dosegu njihovih rok), prilagojen
varnosti pred zasmehovanjem in nestrpnostjo in delovni prostor (miza in stol z možnostjo nasta-
omogoča sproščeno sporazumevanje. Sogovor- vitve delovne ploskve, prilagojena pisala z različ-
nikov s tovrstnimi težavami ne priganjamo in ne nimi nastavki in različnimi debelinami, računal-
zaključujemo namesto njih, ampak jim prisluh- nik s prilagojeno tipkovnico in miško, stojala in
nemo in se pri tem osredotočamo predvsem na nedrseče folije). V pomoč za boljše razumevanje
vsebino (na to, kaj nam želi povedati, in ne na to, in sledenje dejavnostim so jim učni listi s ključni-
kako govori), v primeru, da ne razumemo, pa se- mi besedami in kratkimi povzetki. Potrebujejo
veda prosimo, za ponovitev povedanega. Poskr- več časa za pripravo in neposredno izvajanje po-
bimo tudi za ustrezno izrazno neverbalno ko- sameznih dejavnosti, vendar je zanje nenadome-
munikacijo in za ponazoritve s slikovnimi in stljiva in dragocena vsaka priložnost za samostoj-
konkretnimi materiali. no učenje.
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- Za čim večjo samostojnost in neodvisnost
ku: kratke in jasne informacije, piktogrami, re- oseb z gibalno oviranostjo je zelo pomembno,
plike, 3D tipni načrt območja v kontrastnih bar- da jim zagotovimo informacije o prostoru oz.
vah z osnovnimi informacijami ob vhodu v park, lokaciji (informacije o prilagoditvah in morebi-
3D tipni tloris toaletnih prostorov v kontrastnih tnih ovirah, načrt zgradbe z razdaljami, ki jih je
barvah. treba premagati, možnost izposoje invalidskega
vozička, možnost dostopa v različna nadstropja
Osebe z motorično ali gibalno oviranostjo stavbe, parkiranje, dostopnost do toaletnih pro-
Osebe z motorično ali gibalno oviranostjo ima- storov, prostorov za počitek). Te informacije so
jo prirojene ali pridobljene okvare ali poškod- pomembne tako vnaprej kot na lokaciji sami.
be gibalnega aparata, centralnega ali periferne-
ga živčevja, ki se kažejo pri hoji, uporabi rok in Konkretne prilagoditve v arheološkem par-
izvajanju drugih motoričnih aktivnosti. Pogos- ku: kratke in jasne informacije, replike, makete,
to se primarnim motoričnim težavam pridruži- dostopne z invalidskega vozička; ravna površina
jo še težave na področju vidnega in slušnega za- poti (leseni mostovži) – Slika7, senčni prostor za
znavanja, govora, pomnjenja in koncentracije, pa počitek; mobilne aplikacije za varno mobilnost,
tudi motnje v čustvenem razvoju. Nekateri pot- 3D tipni načrt območja v kontrastnih barvah z
rebujejo več zunanje spodbude za podaljševanje osnovnimi informacijami ob vhodu v park, 3D
vztrajnosti in motivacije. Skupina je zelo hete- tipni tloris toaletnih prostorov v kontrastnih
rogena po stopnji in vrstah gibalne oviranosti, barvah; objava morebitnih ovir na spletni stra-
nekateri se premikajo samostojno z različnimi ni, da se obiskovalci lahko nanje vnaprej pripra-
vijo oz. izognejo.
predvsem na ravni razumevanja jezika, pa mora- zličnejše opornice, bergle, za daljše razdalje lah-
hereditatimo upoštevati, da imajo težave z razumevanjemko uporabljajo trikolo, elektromotorni voziček,
kompleksnih besedil in fraz ter prispodob, težko skuter), nekateri pa potrebujejo pomoč spremlje-
učinkovito sledijo navodilom in imajo tudi te- valca.
žave s pomnjenjem slišanega, zato je dragoceno,
če so ključne vsebine, postopki in druga navodi- Motorični in kognitivni razvoj sta medse-
la jedrnato zapisana v obliki miselnih vzorcev in bojno povezana, zato je pomembno, da pri uče-
shem s slikovno podporo, piktogrami ... nju osebam z gibalno oviranostjo zagotovimo
čim več senzornih in gibalnih izkušenj, na osno-
Prilagoditve, ki jih potrebuje ta skupina vi katerih lahko pridejo do lastnih spoznanj,
oseb, so povezane s splošnimi načeli, ki odliku- tudi če zanje potrebujejo več časa in več prilago-
jejo dobro komunikacijo. V skupini je potreb- ditev. Potrebujejo dovolj prostora, ki jim omogo-
no vzpostaviti pozitivno, sprejemajoče vzdušje ča dostop do učnih in tehničnih pripomočkov
z umirjeno čustveno klimo, ki sporoča občutek (le-ti naj bodo v dosegu njihovih rok), prilagojen
varnosti pred zasmehovanjem in nestrpnostjo in delovni prostor (miza in stol z možnostjo nasta-
omogoča sproščeno sporazumevanje. Sogovor- vitve delovne ploskve, prilagojena pisala z različ-
nikov s tovrstnimi težavami ne priganjamo in ne nimi nastavki in različnimi debelinami, računal-
zaključujemo namesto njih, ampak jim prisluh- nik s prilagojeno tipkovnico in miško, stojala in
nemo in se pri tem osredotočamo predvsem na nedrseče folije). V pomoč za boljše razumevanje
vsebino (na to, kaj nam želi povedati, in ne na to, in sledenje dejavnostim so jim učni listi s ključni-
kako govori), v primeru, da ne razumemo, pa se- mi besedami in kratkimi povzetki. Potrebujejo
veda prosimo, za ponovitev povedanega. Poskr- več časa za pripravo in neposredno izvajanje po-
bimo tudi za ustrezno izrazno neverbalno ko- sameznih dejavnosti, vendar je zanje nenadome-
munikacijo in za ponazoritve s slikovnimi in stljiva in dragocena vsaka priložnost za samostoj-
konkretnimi materiali. no učenje.
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- Za čim večjo samostojnost in neodvisnost
ku: kratke in jasne informacije, piktogrami, re- oseb z gibalno oviranostjo je zelo pomembno,
plike, 3D tipni načrt območja v kontrastnih bar- da jim zagotovimo informacije o prostoru oz.
vah z osnovnimi informacijami ob vhodu v park, lokaciji (informacije o prilagoditvah in morebi-
3D tipni tloris toaletnih prostorov v kontrastnih tnih ovirah, načrt zgradbe z razdaljami, ki jih je
barvah. treba premagati, možnost izposoje invalidskega
vozička, možnost dostopa v različna nadstropja
Osebe z motorično ali gibalno oviranostjo stavbe, parkiranje, dostopnost do toaletnih pro-
Osebe z motorično ali gibalno oviranostjo ima- storov, prostorov za počitek). Te informacije so
jo prirojene ali pridobljene okvare ali poškod- pomembne tako vnaprej kot na lokaciji sami.
be gibalnega aparata, centralnega ali periferne-
ga živčevja, ki se kažejo pri hoji, uporabi rok in Konkretne prilagoditve v arheološkem par-
izvajanju drugih motoričnih aktivnosti. Pogos- ku: kratke in jasne informacije, replike, makete,
to se primarnim motoričnim težavam pridruži- dostopne z invalidskega vozička; ravna površina
jo še težave na področju vidnega in slušnega za- poti (leseni mostovži) – Slika7, senčni prostor za
znavanja, govora, pomnjenja in koncentracije, pa počitek; mobilne aplikacije za varno mobilnost,
tudi motnje v čustvenem razvoju. Nekateri pot- 3D tipni načrt območja v kontrastnih barvah z
rebujejo več zunanje spodbude za podaljševanje osnovnimi informacijami ob vhodu v park, 3D
vztrajnosti in motivacije. Skupina je zelo hete- tipni tloris toaletnih prostorov v kontrastnih
rogena po stopnji in vrstah gibalne oviranosti, barvah; objava morebitnih ovir na spletni stra-
nekateri se premikajo samostojno z različnimi ni, da se obiskovalci lahko nanje vnaprej pripra-
vijo oz. izognejo.