Page 53 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 53
ia universitatis disi s plesom, z glasbo, z risbo ali ustvarjanjem z
5 | v. kiswar day, a. ker mauner in k. dr ljić – ar heologija za vse ... 53 glino in drugimi materiali.
Slika 1: Primer piktogramov, ki ponazarjajo prilagoditve Slika 2: Primer detajla zgibanke s poenostavljenim bese-
za posamezne skupine posebnih potreb. dilom po smernicah za lažje branje– avtorji skupina štu-
dentk 3. letnika Predšolske vzgoje Pedagoške fakulte-
Osebe z motnjami v duševnem razvoju te Univerze na Primorskem (Vir: V. Kiswarday, K. Drljić,
Osebe z motnjami v duševnem razvoju imajo lasten arhiv).
splošno zmanjšane sposobnosti za učenje in pri-
lagajanje. Funkcionirajo na nižji intelektualni Konkretne prilagoditve v arheološkem par-
stopnji, kar se odraža tako v komunikaciji in so- ku: skrajšana in poenostavljena besedila na ta-
cialnih spretnostih. Manj so samostojni in pot- blah po smernicah za lažje branje (Slika 2); krat-
rebujejo dodatno pomoč pri skrbi za varnost in ki vsebinski sklopi s sprotnim preverjanjem
pri orientaciji. Njihovo vedenje je zelo odvisno razumevanja; poenostavljen načrt območja;
od tega, kako se počutijo v določenem okolju in senčni prostor za počitek; 3D tipni načrt obmo-
kako se ukvarjamo z njimi. Zaradi težav v komu- čja v kontrastnih barvah z osnovnimi informa-
nikaciji pa težje sporočajo svoje želje, potrebe, cijami ob vhodu v park, 3D tipni tloris toaletnih
misli in občutke, zato je potrebno nekoliko bolj prostorov v kontrastnih barvah (Slika 3); objava
usmerjeno spremljati njihovo počutje in potrebe morebitnih ovir na spletni strani, da se obisko-
in jim po potrebi pomagati pri ubeseditvi le teh. valci lahko nanje vnaprej pripravijo oz. izognejo.
Pogosto imajo lahko pridružene tudi še kakšne
druge težave (z vidom, sluhom, gibanjem), zato Slika 3: Primer poenostavljenega tlorisa za boljši pregled
potrebujejo celosten, njim prilagojen pristop. nad prostorom in orientacijo v njem– avtorji Simbiont
(Vir: A. Kermauner, lasten arhiv).
Pri vključevanju v različne dejavnosti, ki ne
smejo biti preveč kompleksne, potrebujejo krat-
ka, enostavna in enoznačna navodila, z demon-
stracijo in konkretnimi ali slikovnimi ponazo-
ritvami. Njihova pozornost in koncentracija pri
delu sta lahko znižani, pri enostavnih nalogah
pa lahko tudi presenetijo z vztrajnostjo. Nekate-
ri imajo velik smisel za ustvarjalno izražanje bo-
5 | v. kiswar day, a. ker mauner in k. dr ljić – ar heologija za vse ... 53 glino in drugimi materiali.
Slika 1: Primer piktogramov, ki ponazarjajo prilagoditve Slika 2: Primer detajla zgibanke s poenostavljenim bese-
za posamezne skupine posebnih potreb. dilom po smernicah za lažje branje– avtorji skupina štu-
dentk 3. letnika Predšolske vzgoje Pedagoške fakulte-
Osebe z motnjami v duševnem razvoju te Univerze na Primorskem (Vir: V. Kiswarday, K. Drljić,
Osebe z motnjami v duševnem razvoju imajo lasten arhiv).
splošno zmanjšane sposobnosti za učenje in pri-
lagajanje. Funkcionirajo na nižji intelektualni Konkretne prilagoditve v arheološkem par-
stopnji, kar se odraža tako v komunikaciji in so- ku: skrajšana in poenostavljena besedila na ta-
cialnih spretnostih. Manj so samostojni in pot- blah po smernicah za lažje branje (Slika 2); krat-
rebujejo dodatno pomoč pri skrbi za varnost in ki vsebinski sklopi s sprotnim preverjanjem
pri orientaciji. Njihovo vedenje je zelo odvisno razumevanja; poenostavljen načrt območja;
od tega, kako se počutijo v določenem okolju in senčni prostor za počitek; 3D tipni načrt obmo-
kako se ukvarjamo z njimi. Zaradi težav v komu- čja v kontrastnih barvah z osnovnimi informa-
nikaciji pa težje sporočajo svoje želje, potrebe, cijami ob vhodu v park, 3D tipni tloris toaletnih
misli in občutke, zato je potrebno nekoliko bolj prostorov v kontrastnih barvah (Slika 3); objava
usmerjeno spremljati njihovo počutje in potrebe morebitnih ovir na spletni strani, da se obisko-
in jim po potrebi pomagati pri ubeseditvi le teh. valci lahko nanje vnaprej pripravijo oz. izognejo.
Pogosto imajo lahko pridružene tudi še kakšne
druge težave (z vidom, sluhom, gibanjem), zato Slika 3: Primer poenostavljenega tlorisa za boljši pregled
potrebujejo celosten, njim prilagojen pristop. nad prostorom in orientacijo v njem– avtorji Simbiont
(Vir: A. Kermauner, lasten arhiv).
Pri vključevanju v različne dejavnosti, ki ne
smejo biti preveč kompleksne, potrebujejo krat-
ka, enostavna in enoznačna navodila, z demon-
stracijo in konkretnimi ali slikovnimi ponazo-
ritvami. Njihova pozornost in koncentracija pri
delu sta lahko znižani, pri enostavnih nalogah
pa lahko tudi presenetijo z vztrajnostjo. Nekate-
ri imajo velik smisel za ustvarjalno izražanje bo-