Page 59 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 59
ia universitatis Veliko oseb z avtizmom ima posebne in- jo voljo za sodelovanje pri dejavnostih. Ker si tež-
5 | v. kiswar day, a. ker mauner in k. dr ljić – ar heologija za vse ... 59 terese in so lahko na nekaterih področjih iz- ko zapomnijo zaporedja, navodila, podatke in
jemno uspešni. Pogosto so ti interesi poveza- podobno, potrebujejo pomoč v obliki kratkih
ni z umetnostjo (predvsem z glasbo), tehniko, smernic, shem, postopkovno procesnih navodil.
matematiko, mnogi imajo izjemno zmožnost Večini najbolj ustrezajo vizualno predstavljene
pomnjenja in prepoznavanja detajlov (fotograf- informacije, ki ne zahtevajo veliko branja besed,
ski spomin). Prav njihove zmožnosti na teh pod- ampak predvsem razbiranje slik, ki prednje pos-
ročjih jim omogočajo več priložnosti za aktivno tavljajo naloge prostorskega tipa. Mnogi so zelo
vključevanje v družbo, učenje in delo. dobri in ustvarjalni pri iskanju načinov in stra-
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- Slika 8: Primer lutke v podobi rimske boginje Viktorije
ku: kratke in enoznačne informacije (brez prene- in študentke v vlogi rimske boginje Viktorije, avtorice
senega pomena), jasna navodila, vizualno pred- skupina študentk 3. letnika Predšolske vzgoje Pedagoške
stavljen potek dejavnosti; kratki vsebinski sklopi fakultete Univerze na Primorskem (Vir: K. Drljić,
s sprotnim preverjanjem razumevanja; vizual- A. Sopič, lasten vir).
na oznaka za postanek na info točki; piktogra- tegij, s katerimi rešujejo učne in problemske si-
mi, replike, makete; senčni prostor za počitek tuacije z uporabo svojih prednosti, izogibajo pa
(umik);3D tipni načrt območja v kontrastnih se izkazovanju svojih pomanjkljivosti. Najmanj
barvah z osnovnimi informacijami ob vhodu v uspešni so tisti, ki ne gradijo na svojih močnih
park, 3D tipni tloris toaletnih prostorov v kon- področjih, ti se pogosto usmerjajo zgolj v iskanje
trastnih barvah; objava morebitnih ovir na sple-
tni strani, da se obiskovalci lahko nanje vnaprej
pripravijo oz. izognejo.
Osebe s primanjkljaji na posameznih
področjih učenja
Osebe s primanjkljaji na posameznih področ-
jih učenja predstavljajo največji delež med ose-
bami s posebnimi potrebami, ki jih opredeljuje
Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potre-
bami.6 Pri teh osebah pride do razlik v delova-
nju centralnega živčnega sistema, tako da imajo
kljub povprečnim ali nadpovprečnim intelektu-
alnim sposobnostim izrazite težave pri branju,
pisanju, pravopisu in/ali računanju, pa tudi pri
splošni učni uspešnosti. Pogosto imajo tudi teža-
ve pri usmerjanju pozornosti, vzdrževanju kon-
centracije, pri pomnjenju, koordinaciji, specifike
pa se odražajo tudi na področju socialnih inte-
rakcij, saj so zelo intuitivni. Za to skupino oseb
lahko rečemo, da imajo sicer precej težav na po-
dročju formalnega učenja in znanja, da pa zna-
jo odlično opazovati in celostno povezovati in-
formacije, kar jih dela ustvarjalne in iznajdljive.
Kadar imajo občutek uspešnosti, so zelo moti-
virani in vztrajni pri delu, sicer pa hitro zgubi-
6 Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Uradni list RS,
št. 03/2013.
5 | v. kiswar day, a. ker mauner in k. dr ljić – ar heologija za vse ... 59 terese in so lahko na nekaterih področjih iz- ko zapomnijo zaporedja, navodila, podatke in
jemno uspešni. Pogosto so ti interesi poveza- podobno, potrebujejo pomoč v obliki kratkih
ni z umetnostjo (predvsem z glasbo), tehniko, smernic, shem, postopkovno procesnih navodil.
matematiko, mnogi imajo izjemno zmožnost Večini najbolj ustrezajo vizualno predstavljene
pomnjenja in prepoznavanja detajlov (fotograf- informacije, ki ne zahtevajo veliko branja besed,
ski spomin). Prav njihove zmožnosti na teh pod- ampak predvsem razbiranje slik, ki prednje pos-
ročjih jim omogočajo več priložnosti za aktivno tavljajo naloge prostorskega tipa. Mnogi so zelo
vključevanje v družbo, učenje in delo. dobri in ustvarjalni pri iskanju načinov in stra-
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- Slika 8: Primer lutke v podobi rimske boginje Viktorije
ku: kratke in enoznačne informacije (brez prene- in študentke v vlogi rimske boginje Viktorije, avtorice
senega pomena), jasna navodila, vizualno pred- skupina študentk 3. letnika Predšolske vzgoje Pedagoške
stavljen potek dejavnosti; kratki vsebinski sklopi fakultete Univerze na Primorskem (Vir: K. Drljić,
s sprotnim preverjanjem razumevanja; vizual- A. Sopič, lasten vir).
na oznaka za postanek na info točki; piktogra- tegij, s katerimi rešujejo učne in problemske si-
mi, replike, makete; senčni prostor za počitek tuacije z uporabo svojih prednosti, izogibajo pa
(umik);3D tipni načrt območja v kontrastnih se izkazovanju svojih pomanjkljivosti. Najmanj
barvah z osnovnimi informacijami ob vhodu v uspešni so tisti, ki ne gradijo na svojih močnih
park, 3D tipni tloris toaletnih prostorov v kon- področjih, ti se pogosto usmerjajo zgolj v iskanje
trastnih barvah; objava morebitnih ovir na sple-
tni strani, da se obiskovalci lahko nanje vnaprej
pripravijo oz. izognejo.
Osebe s primanjkljaji na posameznih
področjih učenja
Osebe s primanjkljaji na posameznih področ-
jih učenja predstavljajo največji delež med ose-
bami s posebnimi potrebami, ki jih opredeljuje
Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potre-
bami.6 Pri teh osebah pride do razlik v delova-
nju centralnega živčnega sistema, tako da imajo
kljub povprečnim ali nadpovprečnim intelektu-
alnim sposobnostim izrazite težave pri branju,
pisanju, pravopisu in/ali računanju, pa tudi pri
splošni učni uspešnosti. Pogosto imajo tudi teža-
ve pri usmerjanju pozornosti, vzdrževanju kon-
centracije, pri pomnjenju, koordinaciji, specifike
pa se odražajo tudi na področju socialnih inte-
rakcij, saj so zelo intuitivni. Za to skupino oseb
lahko rečemo, da imajo sicer precej težav na po-
dročju formalnega učenja in znanja, da pa zna-
jo odlično opazovati in celostno povezovati in-
formacije, kar jih dela ustvarjalne in iznajdljive.
Kadar imajo občutek uspešnosti, so zelo moti-
virani in vztrajni pri delu, sicer pa hitro zgubi-
6 Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Uradni list RS,
št. 03/2013.