Page 60 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 60
dia universitatis her editati, letnik 3 (2015), številk a 1 60strategij za izmikanje, zato je vedno pomembno,jo, da inkluzivno okolje navdušuje tudi ljudi brez
da ugotovimo interesna in močna področja po- posebnih potreb.
hereditatisameznikov, da jih lahko čim bolj uspešno in
učinkovito vključujemo v dejavnosti. V to sku- Povzetek
pino bi sodile tudi mnoge znane osebe, katerih
dela si sicer v muzejih ogledujemo, kar nam spo- Inkluzivno okolje je univerzalno bogato učno okolje,
roča, da moramo pri načrtovanju dejavnosti, s ki je naravnano v raznolikost učencev in upošteva sen-
katerimi želimo ljudem približati kulturno in zorne, fizične, socialne, interesne, didaktične in kuriku-
naravno dediščino, stopiti iz okvirjev ustaljene- larne dejavnike. Tako okolje ustvarja priložnost za večjo
ga razmišljanja in stopiti korak naprej. aktivno participacijo, saj upošteva raznolikost posame-
znikov. S projektom »Arheologija za vse« želimo obi-
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- skovalcem ponuditi kakovostno doživetje Arheološke-
ku: kratke in jasne informacije, besedila v brez- ga parka Simonov zaliv, tako da bi jim zagotovili večjo
serifnem naboru črk na površini brez bleščanja; dostopnost ter izbiro glede na raznolike potrebe, intere-
vizualna oznaka za postanek na info točki; pi- se in zmožnosti, ki jih imajo. Zakon o usmerjanju oseb s
ktogrami, replike, makete; doživljajsko in izku- posebnimi potrebami7 izpostavi devet skupin oseb s po-
stveno učenje; kratki vsebinski sklopi s sprotnim sebnimi potrebami, in sicer: osebe z motnjami v dušev-
preverjanjem razumevanja; 3D tipni načrt ob- nem razvoju, osebe s slepoto, slabovidnostjo ali okvaro
močja v kontrastnih barvah z osnovnimi infor- vidne funkcije, osebe z gluhoto, naglušnostjo ali okva-
macijami ob vhodu v park, 3D tipni tloris toa- ro funkcije sluha, osebe z govorno-jezikovnimi motnja-
letnih prostorov v kontrastnih barvah. mi, osebe z motorično ali gibalno oviranostjo, osebe z
dolgotrajno ali kronično boleznijo, osebe z motnjami v
Sklep čustvovanju in vedenju, osebe s primanjkljaji na posame-
znih področjih učenja in osebe z motnjami avtističnega
Trend sodobne družbe gre v smeri sprejemanja spektra. Poznavanje nekaterih značilnosti oseb s poseb-
človeka v vsej raznolikosti njegovih potreb s tež- nimi potrebami, ki se lahko kažejo kot omejitve na po-
njo po prepoznavanju darov in izzivov za čim bolj dročju zaznavanja, razumevanja, komunikacije itd., pri-
human razvoj in napredek. Družbena usmerje- spevajo k boljšemu razumevanju ovir in oblikovanju
nost v skrb za dostojanstvo in kakovost človeko- prilagoditev, ki dajejo možnost aktivnega vključeva-
vega življenja v inkluzivni in socialno kohezivni nja in spoznavanja kulturnih in naravnih znamenitosti.
družbi mora skrbeti za večjo dostopnost in iz- V pričujočem članku smo se omejili le na najizrazitejše
birnost na vseh področjih njegovega udejstvova- značilnosti skupin oseb s posebnimi potrebami. Če na
nja. Iz opisanih potreb posameznih skupin oseb kratko povzamemo prilagoditve za posamezne skupi-
s posebnimi potrebami se kaže skupni imenova- ne, izpostavljamo naslednje:
lec, to je zagotavljanje izbire v spektru veččutnih Osebe z motnjami v duševnem razvoju potrebujejo
izkustvenih priložnosti za učenje in raziskovanje kratka in enoznačna navodila, učijo se s pomočjo de-
virov – to pa je priložnost za več za vse. monstracij in konkretnih ponazoritev. Lahko imajo iz-
ražen smisel za umetniško ustvarjanje. Osebam s slepo-
S tega stališča si prav gotovo želimo okolje, to in slabovidnostjo oz. osebam z okvaro vidne funkcije
ki bi bilo primerno za vse, oziroma prostor za vse, informacije prilagodimo glede na to, ali za branje upora-
ki upošteva človeško diverziteto, socialno vklju- bljajo tisk oz. brajico. Oboje mora biti skrbno načrtova-
čevanje in enakost. Takega okolja, ki bi upošte- no. Zvočni in tipni pripomočki jim omogočajo, da si o
valo zahteve popolnoma vseh ljudi s posebnimi okolju, ki jih obdaja, ustvarijo kar se da ustrezno predsta-
potrebami, verjetno res ni mogoče načrtovati, je vo. Večina oseb z gluhoto in naglušnostjo ali okvaro
pa mogoče ustvariti okolje, ki vključi najširši mo- funkcije sluha si pri sprejemanju govornih informacij
žni krog uporabnikov. Tako oblikovanje ne samo
da prispeva h kakovosti vseh bivajočih, ampak 7 Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Uradni list RS,
tudi priča tudi o tem, kako je določena družba št. 03/2013.
razvita. Ne nazadnje pa večletne izkušnje kaže-
da ugotovimo interesna in močna področja po- posebnih potreb.
hereditatisameznikov, da jih lahko čim bolj uspešno in
učinkovito vključujemo v dejavnosti. V to sku- Povzetek
pino bi sodile tudi mnoge znane osebe, katerih
dela si sicer v muzejih ogledujemo, kar nam spo- Inkluzivno okolje je univerzalno bogato učno okolje,
roča, da moramo pri načrtovanju dejavnosti, s ki je naravnano v raznolikost učencev in upošteva sen-
katerimi želimo ljudem približati kulturno in zorne, fizične, socialne, interesne, didaktične in kuriku-
naravno dediščino, stopiti iz okvirjev ustaljene- larne dejavnike. Tako okolje ustvarja priložnost za večjo
ga razmišljanja in stopiti korak naprej. aktivno participacijo, saj upošteva raznolikost posame-
znikov. S projektom »Arheologija za vse« želimo obi-
Konkretne prilagoditve v arheološkem par- skovalcem ponuditi kakovostno doživetje Arheološke-
ku: kratke in jasne informacije, besedila v brez- ga parka Simonov zaliv, tako da bi jim zagotovili večjo
serifnem naboru črk na površini brez bleščanja; dostopnost ter izbiro glede na raznolike potrebe, intere-
vizualna oznaka za postanek na info točki; pi- se in zmožnosti, ki jih imajo. Zakon o usmerjanju oseb s
ktogrami, replike, makete; doživljajsko in izku- posebnimi potrebami7 izpostavi devet skupin oseb s po-
stveno učenje; kratki vsebinski sklopi s sprotnim sebnimi potrebami, in sicer: osebe z motnjami v dušev-
preverjanjem razumevanja; 3D tipni načrt ob- nem razvoju, osebe s slepoto, slabovidnostjo ali okvaro
močja v kontrastnih barvah z osnovnimi infor- vidne funkcije, osebe z gluhoto, naglušnostjo ali okva-
macijami ob vhodu v park, 3D tipni tloris toa- ro funkcije sluha, osebe z govorno-jezikovnimi motnja-
letnih prostorov v kontrastnih barvah. mi, osebe z motorično ali gibalno oviranostjo, osebe z
dolgotrajno ali kronično boleznijo, osebe z motnjami v
Sklep čustvovanju in vedenju, osebe s primanjkljaji na posame-
znih področjih učenja in osebe z motnjami avtističnega
Trend sodobne družbe gre v smeri sprejemanja spektra. Poznavanje nekaterih značilnosti oseb s poseb-
človeka v vsej raznolikosti njegovih potreb s tež- nimi potrebami, ki se lahko kažejo kot omejitve na po-
njo po prepoznavanju darov in izzivov za čim bolj dročju zaznavanja, razumevanja, komunikacije itd., pri-
human razvoj in napredek. Družbena usmerje- spevajo k boljšemu razumevanju ovir in oblikovanju
nost v skrb za dostojanstvo in kakovost človeko- prilagoditev, ki dajejo možnost aktivnega vključeva-
vega življenja v inkluzivni in socialno kohezivni nja in spoznavanja kulturnih in naravnih znamenitosti.
družbi mora skrbeti za večjo dostopnost in iz- V pričujočem članku smo se omejili le na najizrazitejše
birnost na vseh področjih njegovega udejstvova- značilnosti skupin oseb s posebnimi potrebami. Če na
nja. Iz opisanih potreb posameznih skupin oseb kratko povzamemo prilagoditve za posamezne skupi-
s posebnimi potrebami se kaže skupni imenova- ne, izpostavljamo naslednje:
lec, to je zagotavljanje izbire v spektru veččutnih Osebe z motnjami v duševnem razvoju potrebujejo
izkustvenih priložnosti za učenje in raziskovanje kratka in enoznačna navodila, učijo se s pomočjo de-
virov – to pa je priložnost za več za vse. monstracij in konkretnih ponazoritev. Lahko imajo iz-
ražen smisel za umetniško ustvarjanje. Osebam s slepo-
S tega stališča si prav gotovo želimo okolje, to in slabovidnostjo oz. osebam z okvaro vidne funkcije
ki bi bilo primerno za vse, oziroma prostor za vse, informacije prilagodimo glede na to, ali za branje upora-
ki upošteva človeško diverziteto, socialno vklju- bljajo tisk oz. brajico. Oboje mora biti skrbno načrtova-
čevanje in enakost. Takega okolja, ki bi upošte- no. Zvočni in tipni pripomočki jim omogočajo, da si o
valo zahteve popolnoma vseh ljudi s posebnimi okolju, ki jih obdaja, ustvarijo kar se da ustrezno predsta-
potrebami, verjetno res ni mogoče načrtovati, je vo. Večina oseb z gluhoto in naglušnostjo ali okvaro
pa mogoče ustvariti okolje, ki vključi najširši mo- funkcije sluha si pri sprejemanju govornih informacij
žni krog uporabnikov. Tako oblikovanje ne samo
da prispeva h kakovosti vseh bivajočih, ampak 7 Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Uradni list RS,
tudi priča tudi o tem, kako je določena družba št. 03/2013.
razvita. Ne nazadnje pa večletne izkušnje kaže-