Page 110 - Studia Universitatis Hereditati, vol 9(1) (2021)
P. 110
dia universitatis her editati, letnik 9 (2021), številk a 1 / volume 9 (2021), number 1 110Digitalno zajemanje podatkov postaja vsetural Spaces: Stećci in Bosnia and Herzegovina
pomembnejši del dokumentiranja, pro- (SOLMUS), finaciranem preko programa EU
hereditatiučevanja in predstavljanja arheološke Horizon 2020, MSCA-IF-2017 (797881), ter s
dediščine (Zachar et al. 2017). Z razvojem teh- sodelovanjem Pokrajinskega muzeja Koper in
nik 3D digitalizacije je ta vedno bolj dostopna in Parka Škocjanske jame, Slovenija.
posledično prisotna tudi v dokumentiranju in
predstavljanju arheoloških predmetov. Digitalni Stečki
tridimenzionalni model predmeta oz. objekta, Stečki so srednjeveški nagrobniki, razpršeni po
kot njegova kopija v virtualni obliki, nam omo- krajinah Srbije, Hrvaške, Črne gore, in zlasti
goča njegov ogled in opazovanje na drugačen na- Bosne in Hercegovine (BiH) (sl. 1). Predstavlja-
čin v primerjavi s preučevanjem fizičnega pred- jo poseben pogrebni pojav, v katerem se preple-
meta. Lahko ga razumemo kot njegov digitalni tajo tradicije, vere, umetniški in estetski izra-
nadomestek (Štuhec 2012, 94; 2017, 15–19; Jon- zi ter pisave. Morfološko so zelo raznoliki, saj
čić in Zachar 2017, 23–30). jih najdemo v obliki psevdosarkofagov, križev,
plošč, stebrov in skrinj (sl. 2). Približno 8% steč-
3D skeniranje je še posebej primerno za kov nosi napise in okrase, ki ikonografsko kažejo
predmete z različnimi reliefnimi značilnostmi, na kontinuiteto srednjeveške Evrope, kakor tudi
kot so okrasi ali napisi, ki so zaradi procesov sta- edinstvene lokalne tradicije. Število teh spome-
ranja predmeta pogosto težko prepoznavni ali nikov je izjemno visoko: trenutno je na Zahod-
berljivi. Prav zato smo metodo želeli preizkusi- nem Balkanu zabeleženih več kot 72.000 steč-
ti na srednjeveških nagrobnih spomenikih oz. kov, in samo v BiH jih najdemo več kot 60.000.
stečkih v Bosni in Hercegovini. Ti so namreč Stečki utelešajo zgodovinske, kulturne in ver-
okrašeni z reliefnimi upodobitvami in napisi, ske elemente srednjeveškega Zahodnega Balka-
ki so zaradi atmosferskih dejavnikov, ki so na- na ter pričajo o pogledih srednjeveških skupnos-
nje vplivali v zadnjih stoletjih, velikokrat težko ti na življenje in smrt, o prepletu simbolizma in
berljivi. Za proučevanje podobnih reliefnih ok- resničnosti. Poosebljajo stoletja bosanske strp-
rasov in branje napisov na objektih in predmetih nosti, ki se je razvila iz dolgotrajnega sobivanja
si raziskovalci običajno pomagajo s papirjem, ki lokalnih raznolikih etničnih in verskih skupin,
ga prislonijo na reliefno površino, pobarvajo ali vendar se stečki ne pripisujejo nobeni od teh et-
zmočijo in oblikujejo po površini ter na ta način ničnih ali verskih skupin in še vedno veljajo za
dobijo obris oz. obliko vrezanih motivov ali črk. skrivnostne spomenike preteklosti.
Vendar pa ročna oblika kopiranja takšnih okra-
sov in napisov (npr. kopiranje na paus papir ali Kdaj naj bi se stečki začeli pojavljati osta-
pa t.i. squeeze) ni dovolj natančna in je odvisna ja nejasno. Nekatere teorije jih povezujejo z me-
od posameznikove sposobnosti prepoznavanja galitskimi tradicijami, druge pa jih predstavljajo
omenjenih elementov ter od mehkobe in obli- kot romanske ali gotske obmorske urbane hiše,
kovalnosti papirja. Poleg tega se predmet običaj- kot lokalne srednjeveške krščanske sarkofage ali
no natančno pregleda tudi z uporabo različnih bosanske podeželske hiše. Zakaj se pojavijo v 12.
načinov osvetlitve in opazovanjem iz različnih stoletju, kaj je sprožilo njihovo začetno ustvarja-
smeri (Hameeuw in Willems 2001, 163). Tudi nje ter morebiten obstoj predhodnih oblik ostaja
prenos oz. dostop do takšnih rezultatov je še ved- večinoma neznano. Najzgodnejši steček, datiran
no omejen na osebni pristop h kopiji. Prav v tem po napisu, je nagrobnik župana Trebinja Grde-
je prednost digitalnega dokumentiranja, saj mo- še (1151-1177), v južni Hercegovini. Trenutno po-
goča enostaven prenos informacij med razisko- znavanje začetkov te dediščine, ki je že od leta
valci in olajša nadaljnje preučevanje. 2016 vpisana tudi na UNESCO-v seznam sve-
tovne dediščine (https://whc.unesco.org/en/
3D dokumentiranje stečkov je potekalo v list/1504), je rezultat stanja raziskav saj so vsi do
okviru projekta Social Landscapes as Multicul-
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115