Page 128 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 128
Izhodišče pozneje izoblikovale transnacionalne instituci-
je, kakršne so npr. Združeni narodi in Mednaro-
akaj danes govoriti o genocidu nad dna zveza za spomin na holokavst (International
1
Romi med drugo svetovno vojno (2. 2
ZSV)? Zakaj sploh ohranjati spomin na Holocaust Rememberance Alliance – IHRA).
žrtve in preživele genocida nad Romi, glede na Moralno spominjanje predpisuje standardne za
to, da je od druge svetovne vojne minilo skoraj- »ustrezne načine spominjanja«, ki naj bi jih upo-
da osemdeset let? števale države pri ukvarjanju z dediščino mno-
Ob koncu 2. SV so si voditelji in aktivisti žičnih zlorab človekovih pravic. Moralno spomi-
prizadevali za vzpostavitev novih institucij, ki bi njanje zajema standardizirane skupine norm, ki
spodbujale mednarodno sodelovanje in obvaro- so utemeljene na normativnih nazorih človeko-
vale mir. Obenem so si prizadevali za vzpostavi- vih pravic, ki izhajajo iz treh stebrov: »soočanja
tev novih mednarodnih standardov, zakonov in s preteklostjo«, »dolžnosti spominjati se« in
128 pogodb v upanju, da bodo v prihodnosti prepre- »pravice za žrtve«. Moralno spominjanje kaže
čili zločine, kakršne je zagrešila nacistična Nem- trenutne preference širom sveta do standardizi-
studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
čija. Poljski judovski odvetnik Raphael Lemkin ranja spomina, institucionalne homogenizacije
je sodeloval z Združenimi narodi pri pisanju in imitacije norm. Predstavlja priročniška orod-
Konvencije o genocidu. Ob seznanjenju z ma- ja za politike in prakse, z namenom, da bo spod-
sovnim pobojem Armencev med prvo svetovno budilo uresničevanje vizije človekovih pravic v
vojno je bil zgrožen, da v mednarodnemu pravu povezavi s procesi spominjanja z namenom glo-
ne obstaja zakon kot podlaga za sankcioniranje. balnega promoviranja demokratične vrednote
Lemkin, ki je v holokavstu izgubil 49 družin- človekovih pravic (David 2020, 1−2).
skih članov, je leta 1948 poskrbel, da je »zločin IHRA je bila ustanovljena leta 1998 kot
brez imena« dobil ime. Skoval je izraz iz starogr- medvladna organizacija predstavnikov vlad in
škega pojma genos (rasa, pleme) in latinskega cide ekspertov z namenom krepitve, pospeševanja in
(ubijanje) – genocid, ki pomeni uničenje naroda promoviranja izobraževanja o holokavstu. Trud
ali etnične skupine. Po tvorbi pojem ustreza be- za vzpostavitev spomina na holokavst kot meta-
sedam, kot so tiranomor, umor, detomor itd. Za- narativa prizadevanj za človekove pravice je leta
pisal je: »Genocid je uperjen proti nacionalni 2005 Generalno skupščino Združenih narodov
skupini kot entiteti, vpletena dejanja pa so uper- (ZN) vodil k opredelitvi 27. januarja za Medna-
jena proti posameznikom, ne v njihovi individu- rodni dan spomina na žrtve holokavsta. Države
alni vlogi, ampak kot članom nacionalne skupi- članice ZN so s tem obvezane komemorirati ho-
ne« (Facing History and Ourselves 2016). lokavst, ne glede na njihove nacionalno konteks-
»Moralno spominjanje« (angl. moral re- tualizirane zgodovine. V Evropi in ZDA je danes
membrance) danes predstavlja program za obe- holokavst razumljen bodisi kot del zgodovine ra-
leževanje človekovih pravic, ki so ga po 2. SV in sizma bodisi kot zločin proti človeštvu (David
2020, 90−91).
IHRA izhaja iz prepričanja, da je ozavešča-
1 Izraz Romi, v romščini Roma (angl. Gypsies, nem. Zigeu-
ner), označuje ljudi tega porekla, slabšalno označene kot nje o genocidu nad Romi v današnjem času prav
»Cigani«. Začel se je uporabljati po prvem svetovnem tako ključno pri premagovanju antiromizma/an-
romskem kongresu leta 1971, kot del demokratizacije in ticiganizma oz. protiromskega rasizma. Delova-
liberalizacije Evrope. Čeprav naj bi se rabo izraza Cigan (z
nacionalnimi jezikovnimi različicami) počasi opuščalo, nje Komiteja za genocid nad Romi, ki se ukvarja
lahko nanj še vedno naletimo v vsakdanji rabi ali pri sple-
tnem komentiranju na družbenih omrežjih. Prizadevanja
za uporabo pojma »Romi« so povezana z bojem za prizna- 2 Za seznam institucij, ki se ukvarjajo s holokavstom in mo-
vanje enakopravnosti tako označenih ljudi kot enakovred- ralnim spominjanjem, glejte David (2020). Za seznam vseh
nih in enakopravnih državljanov v Evropi ter pomeni tudi takšnih institucij, ki se ukvarjajo z genocidom nad Romi,
oznako za edinstveno etnično oz. nacionalno identiteto primerjajte International Holocaust Remembrance Alli-
(Stauber in Vago 2007, xii−xix). ance (b. l.).