Page 128 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 128

Izhodišče                                   pozneje izoblikovale transnacionalne instituci-
                                                           je, kakršne so npr. Združeni narodi in Mednaro-
                      akaj  danes  govoriti o genocidu nad   dna zveza za spomin na holokavst (International
                           1
                      Romi  med drugo svetovno vojno (2.                                            2
               ZSV)? Zakaj sploh ohranjati spomin na       Holocaust Rememberance Alliance – IHRA).
               žrtve in preživele genocida nad Romi, glede na   Moralno spominjanje predpisuje standardne za
               to, da je od druge svetovne vojne minilo skoraj-  »ustrezne načine spominjanja«, ki naj bi jih upo-
               da osemdeset let?                           števale države pri ukvarjanju z dediščino mno-
                   Ob koncu 2. SV so si voditelji in aktivisti   žičnih zlorab človekovih pravic. Moralno spomi-
               prizadevali za vzpostavitev novih institucij, ki bi   njanje zajema standardizirane skupine norm, ki
               spodbujale mednarodno sodelovanje in obvaro-  so utemeljene na normativnih nazorih človeko-
               vale mir. Obenem so si prizadevali za vzpostavi-  vih pravic, ki izhajajo iz treh stebrov: »soočanja
               tev novih mednarodnih standardov, zakonov in   s preteklostjo«, »dolžnosti spominjati se« in
        128    pogodb v upanju, da bodo v prihodnosti prepre-  »pravice za žrtve«. Moralno spominjanje kaže
               čili zločine, kakršne je zagrešila nacistična Nem-  trenutne preference širom sveta do standardizi-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
               čija. Poljski judovski odvetnik Raphael Lemkin   ranja spomina, institucionalne homogenizacije
               je sodeloval z Združenimi narodi pri pisanju   in imitacije norm. Predstavlja priročniška orod-
               Konvencije o genocidu. Ob seznanjenju z ma-  ja za politike in prakse, z namenom, da bo spod-
               sovnim pobojem Armencev med prvo svetovno   budilo uresničevanje vizije človekovih pravic v
               vojno je bil zgrožen, da v mednarodnemu pravu   povezavi s procesi spominjanja z namenom glo-
               ne obstaja zakon kot podlaga za sankcioniranje.   balnega promoviranja demokratične vrednote
               Lemkin, ki je v holokavstu izgubil 49 družin-  človekovih pravic (David 2020, 1−2).
               skih članov, je leta 1948 poskrbel, da je »zločin   IHRA je bila ustanovljena leta 1998 kot
               brez imena« dobil ime. Skoval je izraz iz starogr-  medvladna organizacija predstavnikov vlad in
               škega pojma genos (rasa, pleme) in latinskega cide   ekspertov z namenom krepitve, pospeševanja in
               (ubijanje) – genocid, ki pomeni uničenje naroda   promoviranja izobraževanja o holokavstu. Trud
               ali etnične skupine. Po tvorbi pojem ustreza be-  za vzpostavitev spomina na holokavst kot meta-
               sedam, kot so tiranomor, umor, detomor itd. Za-  narativa prizadevanj za človekove pravice je leta
               pisal je: »Genocid je uperjen proti nacionalni   2005 Generalno skupščino Združenih narodov
               skupini kot entiteti, vpletena dejanja pa so uper-  (ZN) vodil k opredelitvi 27. januarja za Medna-
               jena proti posameznikom, ne v njihovi individu-  rodni dan spomina na žrtve holokavsta. Države
               alni vlogi, ampak kot članom nacionalne skupi-  članice ZN so s tem obvezane komemorirati ho-
               ne« (Facing History and Ourselves 2016).    lokavst, ne glede na njihove nacionalno konteks-
                   »Moralno spominjanje« (angl.  moral  re-  tualizirane zgodovine. V Evropi in ZDA je danes
               membrance) danes predstavlja program za obe-  holokavst razumljen bodisi kot del zgodovine ra-
               leževanje človekovih pravic, ki so ga po 2. SV in   sizma bodisi kot zločin proti človeštvu (David
                                                           2020, 90−91).
                                                               IHRA izhaja iz prepričanja, da je ozavešča-
               1   Izraz Romi, v romščini Roma (angl. Gypsies, nem. Zigeu-
                   ner), označuje ljudi tega porekla, slabšalno označene kot   nje o genocidu nad Romi v današnjem času prav
                   »Cigani«. Začel se je uporabljati  po prvem svetovnem   tako ključno pri premagovanju antiromizma/an-
                   romskem kongresu  leta 1971, kot del demokratizacije in   ticiganizma oz. protiromskega rasizma. Delova-
                   liberalizacije Evrope. Čeprav naj bi se rabo izraza Cigan (z
                   nacionalnimi  jezikovnimi  različicami)  počasi  opuščalo,   nje Komiteja za genocid nad Romi, ki se ukvarja
                   lahko nanj še vedno naletimo v vsakdanji rabi ali pri sple-
                   tnem komentiranju na družbenih omrežjih. Prizadevanja
                   za uporabo pojma »Romi« so povezana z bojem za prizna-  2   Za seznam institucij, ki se ukvarjajo s holokavstom in mo-
                   vanje enakopravnosti tako označenih ljudi kot enakovred-  ralnim spominjanjem, glejte David (2020). Za seznam vseh
                   nih in enakopravnih državljanov v Evropi ter pomeni tudi   takšnih institucij, ki se ukvarjajo z genocidom nad Romi,
                   oznako za edinstveno etnično oz. nacionalno identiteto   primerjajte International Holocaust Remembrance Alli-
                   (Stauber in Vago 2007, xii−xix).            ance (b. l.).
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133