Page 131 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 131
(»množično ubijanje«), ki ga je prvi uvedel jezi- izvedeno kot v primeru Judov, je Sybil Milton tr-
koslovec Marcel Courthiade v 70. letih prejšnje- dila, da je obstajala ključna podobnost, ki se je
ga stoletja v Jugoslaviji v kontekstu Auschwitza osredinjala na kolektivne deportacije in pobija-
in Jasenovca. Ta neologizem v romščini pome- nje glede na poreklo (Joskowicz 2023, 9). Števil-
ni »umor vseh« (sa – »vse« in mudaripen – ne razprave so se osredinjale na vprašanje zločin-
»umor«) ali »množični umor« (Fing b. l.). Ne- skega namena: nekateri so trdili, da nacisti niso
kateri ruski romski aktivisti ponujajo uporabo imeli načrta pobijanja in jasne politike pobijanja
izraza kali traš (»črni strah«). Uporablja se tudi za vse Rome, drugi pa so poudarjali dinamično
alternativa berša bibahtale (»nesrečna leta«), naravo nacističnih zločinskih namenov, ki je po-
berša bibahtalipe Romenghere (»leta nesreče za trjevala razvijajočo se željo po univerzalnem uni-
4
Rome«) (DiRicchardi-Mzgra 2011b). V romšči- čenju (Joskowicz 2023, 10).
ni se v nekaterih kontekstih pojavlja tudi raba Prelomna je bila knjiga zgodovinarja Mi-
besede holokausto (Hancock 2006) ali naci ho- chaela Zimmermanna iz leta 1996 Rassenutopie 131
lokausta (DiRicchardi-Muzga 2011b). V krogih und Genozid: die nationalsozialistische »Lösu-
slovenskih raziskovalcev ter med slovenskimi ng der Zigeunerfrage«, ki je predstavljala verje-
raziskovalci in romskimi aktivisti se o termino- tno največji prispevek k razumevanju nacistič-
loških vprašanjih o porajmosu še ni razpravlja- nih politik do Romov in k prepoznavanju, da je
lo. Kratek pregled izrazov za genocid nad Romi tudi v primeru Romov šlo za genocid. V njej je
je objavil Komac (2021, 219–220). Zdi se, da se Zimmermann izpostavil, da je bil poleg tradi-
je po letu 2015 raba izraza znotraj IHRE konso- cionalnih stereotipov opredeljujoč dejavnik pri
lidirala in slovenski raziskovalci sedaj uporablja- nacističnem obravnavanju Romov tudi rasizem.
jo termin »genocid nad Romi« in po(r)rajmos. Kljub obstoju nasprotujočih si nacističnih pro-
Ob tem se pogosto opozarja tudi na dejstvo, da tiromskih politik je bil njihov učinek množični
se v Mednarodni zvezi Romov pogosteje uporab- umor (Weiss-Wendt 2013, 4).
lja izraz samudaripen. Po letu 2000 se začne živahnejša diskusija
o genocidu nad Romi. Od leta 1999 do 2006 so Genocid nad Romi in Sinti v Sloveniji med drugo svetovno vojno
Preganjanje Romov v času nacizma in v okviru skupnega programa Centre des recher-
počasno priznavanje genocida: zgodovinske ches Tsiganes iz Pariza in Univerze v Hert-
raziskave fordshiru v knjižni trilogiji izšle zbirke esejev o
O genocidu nad Romi v obdobju 2. SV so po voj- številnih vidikih preganjanja (Fings, Heuß in
ni izšle redke znanstvene objave. Šele v 80. in 90. Sparing 1999; Kenrick 1999; 2006). Leta 2000 je
letih istega stoletja so akademske založbe s publi- Guenter Lewy objavil odmevno knjigo The Nazi
kacijami prvih zvezkov začele prispevati k prepo- Persecution of the Gypsies, v kateri je opisal ma-
znavanju dolgo zanemarjene teme nacističnega sovno preganjanje Romov in Sintov v izbranih
preganjanja Romov v Nemčiji in/ali v koncen- evropskih državah zunaj ozemlja tretjega rajha,
tracijskih taboriščih. Najprej je bil genocid nad vendar je tudi sam Lewy dvomil, da je šlo v pri-
Romi preučevan v Zvezni republiki Nemčiji meru Romov za genocid. Lewyjeva v več jezi-
(Weiss-Wendt 2013, 3). kov prevedena knjiga je bila kljub številnim po-
O zapletenosti zgodovine genocida nad manjkljivostim v njegovem evropskem pregledu
Romi priča tudi dejstvo, da se zgodovinarji in in nekaterim spornim stališčem prva, ki je do-
romski aktivisti za državljanske pravice v pre- segla tako številno občinstvo. Prvi zbornik, ki
teklosti niso strinjali glede podobnosti med ge-
nocidom nad Romi ter judovskim holokavstom: 4 Glede podrobnosti v razpravah o okvirih genocida nad
medtem ko je zgodovinar Jehuda Bauer trdil, da Romi in vzorcih preganjanja Romov v Evropi pod nadvla-
masovno pobijanje Romov ni izhajalo iz tako go- do nacistov ter o umeščanju viktimizacije Romov znot-
raj definicije genocida primerjajte Weiss-Wendt (2013) ter
rečega prepričanja in ni bilo tako sistematično About in Abakunova (2016).