Page 131 - Studia Universitatis Hereditati, vol 11(2) (2023)
P. 131

war Yugoslav identity, while the second primary school   pomenu obeh objektov ter šol kot ustanove nasploh in
               is primarily of exceptional importance as modernist ar-  ugotovimo, da je predvsem prva povojna šola (OŠ Janka
               chitecture. These findings are crucial in light of the fact   Premrla Vojka) bila sprva spomenik utopiji, nato pa po-
               that both schools were demolished 15 and 18 years ago,   vojni jugoslovanski identiteti mesta, medtem ko je dru-
               respectively.                               ga osnovna šola predvsem izjemnega pomena kot mo-
                                                           dernistična arhitektura. Ti ugotovitvi sta ključni v luči
               Povzetek                                    dejstva, da sta obe šoli bili porušeni 15 oz. 18 let nazaj.
               Članek obravnava vlogo vzpostavljanja šolstva in grad-
               nje šol po drugi svetovni vojni v Kopru, ob severnoistrski
               obali, torej pokrajini, ki je bila predmet velikih medna-
               rodnih pogajanj o razmejitvi med Italijo in Jugoslavijo.
               Osrednjo temo opazujemo z dveh povezanih zornih ko-
               tov in metodologij: na eni strani skozi perspektivo soci-                                   131
               alne zgodovine razvoja šolstva, na drugi skozi arhitek-
 ti            turnozgodovinsko analizo estetike in pomena šolskih
               zgradb. Osrednja študija primera je prva stavba osnov-
               ne šole, ki je bila po 2. svetovni vojni zgrajena v historič-
 ta            nem jedru Kopra, kasneje pa preimenovana v OŠ Janka
               Premrla Vojka. Razvoj ustanove opazujemo skozi na-
               tančne podatke iz šolskih kronik, ki pričajo o oživlja-
               nju slovenskega šolstva v mestu in regiji, ki je bilo v času
               fašističnega nasilja ukinjeno, po drugi svetovni vojni pa
 di            opolnomočenja slovenskega prebivalstva. Ugotovimo
               je postalo osrednja točka nacionalnega in političnega

               pa tudi, da je v procesu opolnomočenja slovenskega dela
               prebivalstva prav institucija šole prispevala k pritiskom                                   the primary school in postwar koper/capodistria as a social laboratory
 here          slaviji leta 1954 se je v okviru razvoja šolstva, predvsem v
               na italijansko govoreče prebivalstvo, ki se je postopoma,
               hote ali nehote, odseljevalo. Po priključitvi Istre Jugo-

               mestnem jedru, a tudi v mestni okolici, odvil drugi pro-
               ces – »jugoslavizacije« urbanega obmor skega prostora.
               Ta je bil posledica intenzivnega priseljevanja novih pre-
               bivalcev iz celotne republike in federacije zaradi inten-
               zivnega ekonomskega razvoja industrije (tovarna TO-
               MOS, pristanišče). Arhitekturnozgodovinska analiza
                   studiauniversitatis
               prve povojne osnovne šole, zgrajene leta 1951, pa osvetli
               še pomen stavbe ob njeni izgradnji, v času začasne tam-
               ponske države Svobodno tržaško ozemlje, ko je zgrad-
               ba, postavljena na ruševinah zapora, simbolizirala takrat
               še živ ideal bratstva (it. fratellanza) med Slovenci in Ita-
               lijani v Istri, ki pa je z ukinitvijo STO izumrl. Obravna-
               vamo tudi drugo povojno šolo, posvečeno Pinku To-
               mažiču, zgrajeno leta 1961 na obrobju mestnega jedra, na
               osušenih solinah ali Bonifiki, ki je zaznamovala prav čas
               izjemne rasti prebivalstva in gospodarstva po priključitvi
               Jugoslaviji. Sklenemo z razmislekom o dediščinskem
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136