Page 131 - Studia Universitatis Hereditati, vol 11(2) (2023)
P. 131
war Yugoslav identity, while the second primary school pomenu obeh objektov ter šol kot ustanove nasploh in
is primarily of exceptional importance as modernist ar- ugotovimo, da je predvsem prva povojna šola (OŠ Janka
chitecture. These findings are crucial in light of the fact Premrla Vojka) bila sprva spomenik utopiji, nato pa po-
that both schools were demolished 15 and 18 years ago, vojni jugoslovanski identiteti mesta, medtem ko je dru-
respectively. ga osnovna šola predvsem izjemnega pomena kot mo-
dernistična arhitektura. Ti ugotovitvi sta ključni v luči
Povzetek dejstva, da sta obe šoli bili porušeni 15 oz. 18 let nazaj.
Članek obravnava vlogo vzpostavljanja šolstva in grad-
nje šol po drugi svetovni vojni v Kopru, ob severnoistrski
obali, torej pokrajini, ki je bila predmet velikih medna-
rodnih pogajanj o razmejitvi med Italijo in Jugoslavijo.
Osrednjo temo opazujemo z dveh povezanih zornih ko-
tov in metodologij: na eni strani skozi perspektivo soci- 131
alne zgodovine razvoja šolstva, na drugi skozi arhitek-
ti turnozgodovinsko analizo estetike in pomena šolskih
zgradb. Osrednja študija primera je prva stavba osnov-
ne šole, ki je bila po 2. svetovni vojni zgrajena v historič-
ta nem jedru Kopra, kasneje pa preimenovana v OŠ Janka
Premrla Vojka. Razvoj ustanove opazujemo skozi na-
tančne podatke iz šolskih kronik, ki pričajo o oživlja-
nju slovenskega šolstva v mestu in regiji, ki je bilo v času
fašističnega nasilja ukinjeno, po drugi svetovni vojni pa
di opolnomočenja slovenskega prebivalstva. Ugotovimo
je postalo osrednja točka nacionalnega in političnega
pa tudi, da je v procesu opolnomočenja slovenskega dela
prebivalstva prav institucija šole prispevala k pritiskom the primary school in postwar koper/capodistria as a social laboratory
here slaviji leta 1954 se je v okviru razvoja šolstva, predvsem v
na italijansko govoreče prebivalstvo, ki se je postopoma,
hote ali nehote, odseljevalo. Po priključitvi Istre Jugo-
mestnem jedru, a tudi v mestni okolici, odvil drugi pro-
ces – »jugoslavizacije« urbanega obmor skega prostora.
Ta je bil posledica intenzivnega priseljevanja novih pre-
bivalcev iz celotne republike in federacije zaradi inten-
zivnega ekonomskega razvoja industrije (tovarna TO-
MOS, pristanišče). Arhitekturnozgodovinska analiza
studiauniversitatis
prve povojne osnovne šole, zgrajene leta 1951, pa osvetli
še pomen stavbe ob njeni izgradnji, v času začasne tam-
ponske države Svobodno tržaško ozemlje, ko je zgrad-
ba, postavljena na ruševinah zapora, simbolizirala takrat
še živ ideal bratstva (it. fratellanza) med Slovenci in Ita-
lijani v Istri, ki pa je z ukinitvijo STO izumrl. Obravna-
vamo tudi drugo povojno šolo, posvečeno Pinku To-
mažiču, zgrajeno leta 1961 na obrobju mestnega jedra, na
osušenih solinah ali Bonifiki, ki je zaznamovala prav čas
izjemne rasti prebivalstva in gospodarstva po priključitvi
Jugoslaviji. Sklenemo z razmislekom o dediščinskem