Page 248 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 28, ISSN 2590-9754
P. 248
kronika

Protestantsko pojmovanje posameznikove svobode vesti in enakosti
ljudi v osnovnih verskih pravicah je pognalo korenine za temelje dana-
šnje Evropske unije – skupnosti suverenih držav in sistema, ki je pos-
topoma uveljavil toleranco ter človekovo svobodo, človekove pravice in
temeljne svoboščine, vladavino prava. Vsak dan moramo dojemati, da
legitimnost oblasti izhaja iz spoštovanja ljudi in njihove svobodne vo-
lje, njena pooblastila pa so v službi teh ljudi.

Protestantska etika je prinesla spremembe v gospodarskem in soci-
alnem razvoju Evrope. Prek sestavin omenjene etike, kot je predanost
poklicnemu duhu, pridnost in delavnost, se je oblikoval nov proizvodni
način, ki je upošteval dosežke znanosti, spremenjene materialne zmož-
nosti in nove vrednote. Omogočil je razvoj v izobraževanju, znanosti in
kulturi, tudi v tehnologiji in ekonomiji.

Zavedanje, da lahko z reformami oz. strukturnimi spremembami
v teh podsistemih naredimo velike korake v smeri dobrobiti in boljših
pogojev za slehernega posameznika, je nauk, ki ga moramo prenašati v
današnji čas.

Čeprav svet v naših očeh postaja vse bolj neusmiljen, zapleten, ne-
predvidljiv, kakor da še nikoli nismo bili soočeni s toliko neznankami za
prihodnost kot sedaj; ni povsem drugačen od tistega, ki so ga živeli tak-
rat. Vsako zgodovinsko obdobje ima svoje »veliko vprašanje«, nek kom-
pleks družbenih dilem in izzivov, ki močno polarizirajo družbo. A vzpo-
rednice obstajajo in iz naukov zgodovine naše države se moramo učiti.

Neenakost se kaže kot eden največjih družbenih izzivov tako doma,
kot po svetu. Koncentracija bogastva in moči v rokah peščice predstavlja
eno od ključnih tveganj. Potrebna je pravičnejša prerazporeditev bremen
v družbi. Ključna lastnost neenakosti je njeno samodejno pospeševanje,
saj ustvarja in poglablja nove neenakosti. Če kot družba tega ne znamo
prepoznati, omiliti ali odpraviti, se bodo razlike v družbi povečale. To
usodno vpliva na enakost možnosti in enakopravnost vseh ljudi, saj je
neenakost ključna ovira pri napredovanju družbe kot celote.

In kako naj razumemo etično sporočilo, ki so nam ga zapustila dela
slovenske reformacije? Reformacija nas uči o družbi, ki omogoča člo-
veku živeti dostojno življenje in razvijati vse njegove potenciale, mu jih

246
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253