Page 83 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 34, ISSN 2590-9754
P. 83
marjana dolšina delač

Slika 8: Jakov Brdar, Fran Levstik, Dolnje Retje, bron in marmor, 1987.
Foto: © Boštjan Podlogar.

vem opusu občudujem presunljivost do kosti razgaljenih del, ki imajo
tudi moč preobražanja človeških src […].« Levstikova podoba tu izraža
občutje tik pred resignacijo, isto, kot ga je pisec prepoznal v telesih sicer
monumentalnih celopostavnih upodobitev Adama in Eve z Mesarskega
mostu (bron, 2008‒2010): »upogne se, zlomi pod težo krivde in je gmota
trepetajočega organizma, senca, ki se oropana lastne moči komaj vleče
prek pokrajine« (Vuga 2020, 22).

Po smrti dramatika, romanopisca, esejista in literarnega kritika iz
Velikih Lašč Jožeta Javorška (1990) so leta 1993 v središču naselja, na
obcestni fasadi gostilne Pri Kuklju, odkrili še njegov bronasti doprsni
kiparski portret na belem marmornem podstavku z napisom »JOŽE /
JAVORŠEK / 1920‒1990« (slika 9). Izdelal ga je Stojan Batič (1925), ki je leta
1949 v Ljubljani diplomiral iz kiparstva pri Borisu Kalinu in Frančišku
Smerduju, nato pa opravil še specialko za kiparstvo. Kasneje se je izpo-
polnjeval pri kiparju Ossipu Zadkinu v Parizu. Batičev opus je skoraj v

291
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88