Page 394 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 394
opereta med obema svetovnima vojnama

v mariborskem Domu JLA, kjer so jih že v letih 1952–1957 izvedli sedem v
sodelovanju s SNG Maribor; in zakaj izvedba pod okriljem jugoslovanske
vojske ni bila deležna tako burnih odzivov kot kasnejši prvi tovrstni poskus
na slovenskem poklicnem odru. In predvsem, zakaj je ta odpor do opere-
te trajal pri nas tako dolgo – do premiere Netopirja 6. 2. 1987. Na kratko: kaj
je bilo v Mariboru in v Sloveniji tako drugačnega, da je predstavljalo izje-
mo v tedanji skupni državi oziroma kaj je bilo zares v ozadju tega nepozab-
no ostrega medijskega spora. Ali se je ob tem razkril tudi (tekmovalni) od-
nos med centrom in provinco, med dramskim in glasbenim gledališčem,
med resnejšo in »lažjo« muzo, ali pa je temu botrovalo še kaj drugega. Zara-
di celovitejšega pogleda se na kratko pomudimo pri specifiki mariborske-
ga gledališča, ki je posledica njegove geografske lege, politične in kulturne
zgodovine. Morda pridemo v bližino »skritih sil, ki segajo preko generacij in
oblikujejo trajno, v merah človeškega spomina nespremenljivo konstanto, ki
jo imenujemo Slovensko narodno gledališče v Mariboru.«2

Kratek oris političnih in zgodovinskih okoliščin mariborskih
Slovencev
Kulturni zgodovinar Bruno Hartman je zapisal, da Slovenci pripisujemo
Mariboru nenavadne položaje iz »občutka pokrajinske pripadnosti, različ­
nosti družbenega življenja, navad, običajev, jezika, gospodarske koristi, ne­
kakšne tekmovalne pobude, nemalokrat pa tudi iz neznanja«.3 Opozoril je
na dejstvo, da je prebivalstvo Maribora v razmeroma kratkem obdobju
1918–1941–1945 doživelo trikratno preobrazbo, ki je vsakič bistveno predru-
gačila nacionalno, s tem pa tudi kulturno sestavo mesta.
Maribor je bil v sklopu stare Avstrije podrejen glavnemu mestu Gra-
dec in za razvoj slovenske kulture ni imel pravih pogojev. Še leta 1910 je bil
trdno v rokah nemškega meščanstva, ki je imelo veliko gospodarsko pre-
moč in je Slovence načrtno ponemčevalo.4 Kljub temu je v slabem desetletju
pred prvo svetovno vojno postal že kar močno kulturno središče štajerskih
Slovencev, ki so si leta 1899 sezidali na robu starega mestnega jedra mogoč-

2 Jaro Dolar, »Obraz mariborskega gledališča: ob 40-letnici SNG v Mariboru«, Gleda­
liški list SNG v Mariboru 14, št. 1 (1959/60): 12.

3 Bruno Hartman, Kultura v Mariboru: gibanja, zvrsti, osebnosti (Maribor: Obzorja,
2001), 79.

4 »Čeprav je bil Maribor naravno in gospodarsko središče Slovencev na Štajerskem (v ce­
lotni kronovini jih je bilo približno tretjina) – in to središčno vlogo so priznavali tudi
Nemci. […] Zadnje ljudsko štetje pod Avstrijo leta 1910 je v Mariboru izkazalo 22.653
Nemcev in 3.823 Slovencev, kar je pomenilo 17 % mestnega prebivalstva.« Ibid.

392
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399