Page 281 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 281
pogled na operno ustvarjanje marjana kozine
Svet operne glasbe
V okviru Kozinovega opernega snovanja in udejstvovanja pa nikakor ne mo-
remo prezreti njegove knjige Svet operne glasbe, ki je izšla leta 196268 in v ka-
teri je podal pregled svetovnega opernega repertoarja. Kot je zapisal v uvo-
du, izraža njegov izbor tudi njegove osebne poglede na operno literaturo, zato
verjame, da marsikdo z njim ne bo soglašal.69 Čeprav je knjiga izšla dve de-
setletji po nastanku opere Ekvinokcij, se v tem času skladateljevi pogledi na
opero niso kaj dosti spremenili. Med pogledi in načeli, ki jih predstavlja v
knjigi, in njegovo skladateljsko operno prakso iz predvojnega in medvojne-
ga časa ni opaziti kakih nasprotij ali odmikov. Zato nam knjiga lahko v veliki
meri pomaga pri razumevanju njegovega opernega in celotnega glasbeno-
gledališkega ustvarjanja.
Takšno delo lahko napiše le avtor, ki odlično pozna operno zvrst z nje-
nimi posebnimi zakonitostmi, svetovni in domači operni repertoar kot tudi
samo organizacijo in sistem uprizarjanja opere »od znotraj«. V uvodu je za-
pisal:
Toda knjige niso edini vir, iz katerega sem črpal. Vsaj še dva vira sta pomembna:
eden je dolgoletno korepetitorsko delo, študiranje partitur, poslušanje oper, drugi
vir pa je nenehen kontakt s komponisti, dirigenti, režiserji, pevci, instrumentalisti,
odrskimi delavci (ti vedo veliko!), arhivarji, sploh z vsemi, ki s skupnimi zelo zahtev-
nimi napori spravijo na oder zamotano stvar, ki ji pravimo opera.70
Knjiga je, kljub avtorjevem zatrjevanju, da je namenjena zgolj ljubitel-
jem, na visoki strokovni ravni in bi si vsekakor zaslužila ponatis.
Kritika, ki je izšla po izidu knjige,71 Kozini očita metodološke pomanjk
ljivosti, problematičen izbor opernih skladateljev in del, neadekvatno namen-
jeno pozornost skladateljem glede na njihov pomen v zgodovinskem razvoju
in življenju opere ipd. Vendar je kritik spregledal najpomembnejše, kar dviga
knjigo nad raven številnih opernih priročnikov. Kozina namreč preseže fak-
tografijo običajnih opernih priročnikov in vodnikov ter se dotakne bistvenih
problemov opernega snovanja in udejstvovanja, kar omogoča drugačen, znat-
no širši in globlji pogled v svet opere. Že samo poglavji o delitvi nalog v glas-
benem gledališču ali o opernem libretu dajeta knjigi v našem prostoru poseb-
no vrednost.
68 Marjan Kozina, Svet operne glasbe (Ljubljana: Cankarjeva založba, 1962).
69 Kozina se je zavestno odločil za izbor oper po svojem osebnem estetskem prepričanju in je kritič-
ne pripombe pričakoval.
70 Kozina, Svet operne glasbe, 10.
71 J. ST. „O operi in še o marsičem“, Slovenski poročevalec, 16. april 1963.
279
Svet operne glasbe
V okviru Kozinovega opernega snovanja in udejstvovanja pa nikakor ne mo-
remo prezreti njegove knjige Svet operne glasbe, ki je izšla leta 196268 in v ka-
teri je podal pregled svetovnega opernega repertoarja. Kot je zapisal v uvo-
du, izraža njegov izbor tudi njegove osebne poglede na operno literaturo, zato
verjame, da marsikdo z njim ne bo soglašal.69 Čeprav je knjiga izšla dve de-
setletji po nastanku opere Ekvinokcij, se v tem času skladateljevi pogledi na
opero niso kaj dosti spremenili. Med pogledi in načeli, ki jih predstavlja v
knjigi, in njegovo skladateljsko operno prakso iz predvojnega in medvojne-
ga časa ni opaziti kakih nasprotij ali odmikov. Zato nam knjiga lahko v veliki
meri pomaga pri razumevanju njegovega opernega in celotnega glasbeno-
gledališkega ustvarjanja.
Takšno delo lahko napiše le avtor, ki odlično pozna operno zvrst z nje-
nimi posebnimi zakonitostmi, svetovni in domači operni repertoar kot tudi
samo organizacijo in sistem uprizarjanja opere »od znotraj«. V uvodu je za-
pisal:
Toda knjige niso edini vir, iz katerega sem črpal. Vsaj še dva vira sta pomembna:
eden je dolgoletno korepetitorsko delo, študiranje partitur, poslušanje oper, drugi
vir pa je nenehen kontakt s komponisti, dirigenti, režiserji, pevci, instrumentalisti,
odrskimi delavci (ti vedo veliko!), arhivarji, sploh z vsemi, ki s skupnimi zelo zahtev-
nimi napori spravijo na oder zamotano stvar, ki ji pravimo opera.70
Knjiga je, kljub avtorjevem zatrjevanju, da je namenjena zgolj ljubitel-
jem, na visoki strokovni ravni in bi si vsekakor zaslužila ponatis.
Kritika, ki je izšla po izidu knjige,71 Kozini očita metodološke pomanjk
ljivosti, problematičen izbor opernih skladateljev in del, neadekvatno namen-
jeno pozornost skladateljem glede na njihov pomen v zgodovinskem razvoju
in življenju opere ipd. Vendar je kritik spregledal najpomembnejše, kar dviga
knjigo nad raven številnih opernih priročnikov. Kozina namreč preseže fak-
tografijo običajnih opernih priročnikov in vodnikov ter se dotakne bistvenih
problemov opernega snovanja in udejstvovanja, kar omogoča drugačen, znat-
no širši in globlji pogled v svet opere. Že samo poglavji o delitvi nalog v glas-
benem gledališču ali o opernem libretu dajeta knjigi v našem prostoru poseb-
no vrednost.
68 Marjan Kozina, Svet operne glasbe (Ljubljana: Cankarjeva založba, 1962).
69 Kozina se je zavestno odločil za izbor oper po svojem osebnem estetskem prepričanju in je kritič-
ne pripombe pričakoval.
70 Kozina, Svet operne glasbe, 10.
71 J. ST. „O operi in še o marsičem“, Slovenski poročevalec, 16. april 1963.
279