Page 363 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 363
povzetki

dilnih motivov vseh stavkov – na novo prikazana povezava celotnega cikla z
omenjeno pesnitvijo. Čeprav ne govorimo o pravi »simfonični pesnitvi« s
pripovedovalno zasnovo, temveč seveda o avtentični simfoniji s poetičnimi
nagnjenji skladatelja, vsebuje skladba obilo izrazitih stičnih točk z različnimi
vidiki pesnitve, ki dovoljujejo sklep, da gre za premišljeno, ne zgolj imanentno
glasbeno logiko – morda tudi v skladateljevi ne popolnoma zavestni referenci
na ameriško ustanovitveno legendo. Delo je torej nekakšen simfonični odgo-
vor na kantato ali celo opero po Longfellowu, ki so si jo Američani želeli od
Dvořáka, kar je on – ob natančnem poznavanju pesnitve – sicer vedel, vendar
se za to ni odločil, temveč programsko ozadje objavil posredno, v luči simfo-
nične pomenske raznolikosti.

Niall O'Loughlin
Mahlerjeva Deseta simfonija: razvoj motiva in interakcija
Mahlerjeva nedokončana Deseta simfonija še vedno fascinira. V preteklosti
je bilo kar nekaj poizkusov realizacije skic, eden izmed najprepričljivejših pa
je delo angleškega muzikologa Derycka Cooka in njegovih sodelavcev. Sim-
fonija je polna namigov na biografsko povezavo – ustne opombe ob parti-
turi, različne glasbene povezave z drugimi Mahlerjevimi skladbami kot tudi
skladateljeva resnična življenjska kriza v času, ko je imela njegova žena afero
z umetnikom Walterjem Gropiusom. Delo je sestavljeno iz petih stavkov, vsi
prikazujejo glasbeni konflikt. Prvi s koralom, podobnim himni in grobo di-
sharmonijo, drugi je metrično kompleksen scherzo s počasnejšim navadnim
ländlerjem, tretji, imenovan Purgatorio, ki je kratek in skrivnosten, zagota-
vlja glasbeno gradivo za zadnja stavka. Četrti stavek melodijo, ki izvira iz Das
Lied von der Erde, zoperstavlja melodiji, izvirajoči iz Purgatoria, ki se konča z
gromkim zvokom bobnov, le-ta pa se nato nenehno ponavlja v finalu. Melo-
dija, ki se začne počasi, sčasoma postaja hitrejša, a se počasi zaključi po vrnit-
vi dramatične epizode iz prvega stavka. Ta melodija sugerira konflikt tem –
ali s tempom ali z metriko – in se stopnjuje iz miru prek prekinitve do smrti
in končne preobrazbe.

Vlasta Reittererova – Hubert Reitterer
Guido Adler, kipar Anton Hanak in projekt spomenika
Gustavu Mahlerju na Dunaju
Prispevek govori o spodleteli postavitvi spomenika Gustavu Mahlerju na Du-
naju med obema vojnama. V središču dogajanja je dolgoletni prijatelj Gusta-
va Mahlerja in predsednik v ta namen ustanovljenega spomeniškega komite-
ja, Guido Adler. Prikazane so težave, s katerimi so se spopadali tako komisija

361
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368