Page 361 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 361
povzetki
delovanja kulturne ustanove, ki je na ozemlju današnje Slovenije v preteklosti
delovala v nemškem jeziku. Kuret je s tem nadgradil raziskovalno delo, ki ga
je začel že pred političnim prevratom v devetdesetih letih. Na primeru te knji-
ge avtor prispevka opozarja na različnost pristopov do prikazovanja kulturne
preteklosti na slovenskih tleh v obdobju 20. stoletja in na začetku 21. stoletja.
Nataša Cigoj Krstulović
Med ljubiteljstvom in profesionalizmom:
ljubljanska Glasbena matica po prvi vojni
Z ustanovitvijo konservatorija leta 1919 je odbor ljubljanske Glasbene mati-
ce izpolnil najpomembnejši cilj, zastavljen že ob svoji ustanovitvi leta 1872
– izpolnil je pogoje za poklicno glasbeno delo Slovencev. Razprava osvetli,
kako se je proces ločevanja ljubiteljskega glasbenega dela od poklicnega odra-
žal v idejah, prizadevanjih in dejanjih Glasbene matice po letu 1919. Čeprav
je društvo sprva še obdržalo osrednje mesto na področju glasbeno-izobraže-
valne, koncertne in tudi založniške dejavnosti, pa je kvantitativno in kvali-
tativno napredovanje glasbenega dela vodilo do potrebe po profesionalizaci-
ji posameznih glasbenih dejavnosti. Poleg spremenjenih idejnih in družbenih
okoliščin je bilo to eden izmed pomembnih razlogov, da so delovanje društva
po drugi vojni omejili na delovanje ljubiteljskega pevskega zbora.
Jitka Bajgarová
Nemška akademija za glasbo in upodabljajočo umetnost
v Pragi med obema vojnama
Nemška akademija za glasbo in upodabljajočo umetnost (Deutsche Akademie
für Musik und darstellende Kunst) v Pragi je bila ustanovljena s podporo nem-
ško govoreče manjšine na Češkoslovaškem po letu 1918. Kot zasebno šolo so jo
odprli leta 1919 in je predstavljala nemško različico češkega narodnega konser-
vatorija za glasbo (prejšnji češki konservatorij, ustanovljen leta 1811, je bil dvo-
jezičen). Nemška akademija je prejela nekaj državne finančne podpore, a se je
na začetku vseeno spopadala z velikimi težavami pri zbiranju sredstev za delo-
vanje. Šolo so vodila znana imena nemške glasbe, kot so Alexander von Zem-
linsky, Fidelio Friedrich Finke, Konrad Ansorge, Franz Langer, Wily Schweyda
in drugi. Kmalu je pridobila ugled ne samo na Češkoslovaškem, ampak tudi
v tujini. Na stotine študentov je med njenim delovanjem (do leta 1945) na njej
študiralo različne glasbene zvrsti. Prispevek ponuja vpogled v širšo raziskavo,
ki še vedno poteka in večinoma temelji na dokumentih nekdanjega češkoslo-
vaškega ministrstva za izobraževanje.
359
delovanja kulturne ustanove, ki je na ozemlju današnje Slovenije v preteklosti
delovala v nemškem jeziku. Kuret je s tem nadgradil raziskovalno delo, ki ga
je začel že pred političnim prevratom v devetdesetih letih. Na primeru te knji-
ge avtor prispevka opozarja na različnost pristopov do prikazovanja kulturne
preteklosti na slovenskih tleh v obdobju 20. stoletja in na začetku 21. stoletja.
Nataša Cigoj Krstulović
Med ljubiteljstvom in profesionalizmom:
ljubljanska Glasbena matica po prvi vojni
Z ustanovitvijo konservatorija leta 1919 je odbor ljubljanske Glasbene mati-
ce izpolnil najpomembnejši cilj, zastavljen že ob svoji ustanovitvi leta 1872
– izpolnil je pogoje za poklicno glasbeno delo Slovencev. Razprava osvetli,
kako se je proces ločevanja ljubiteljskega glasbenega dela od poklicnega odra-
žal v idejah, prizadevanjih in dejanjih Glasbene matice po letu 1919. Čeprav
je društvo sprva še obdržalo osrednje mesto na področju glasbeno-izobraže-
valne, koncertne in tudi založniške dejavnosti, pa je kvantitativno in kvali-
tativno napredovanje glasbenega dela vodilo do potrebe po profesionalizaci-
ji posameznih glasbenih dejavnosti. Poleg spremenjenih idejnih in družbenih
okoliščin je bilo to eden izmed pomembnih razlogov, da so delovanje društva
po drugi vojni omejili na delovanje ljubiteljskega pevskega zbora.
Jitka Bajgarová
Nemška akademija za glasbo in upodabljajočo umetnost
v Pragi med obema vojnama
Nemška akademija za glasbo in upodabljajočo umetnost (Deutsche Akademie
für Musik und darstellende Kunst) v Pragi je bila ustanovljena s podporo nem-
ško govoreče manjšine na Češkoslovaškem po letu 1918. Kot zasebno šolo so jo
odprli leta 1919 in je predstavljala nemško različico češkega narodnega konser-
vatorija za glasbo (prejšnji češki konservatorij, ustanovljen leta 1811, je bil dvo-
jezičen). Nemška akademija je prejela nekaj državne finančne podpore, a se je
na začetku vseeno spopadala z velikimi težavami pri zbiranju sredstev za delo-
vanje. Šolo so vodila znana imena nemške glasbe, kot so Alexander von Zem-
linsky, Fidelio Friedrich Finke, Konrad Ansorge, Franz Langer, Wily Schweyda
in drugi. Kmalu je pridobila ugled ne samo na Češkoslovaškem, ampak tudi
v tujini. Na stotine študentov je med njenim delovanjem (do leta 1945) na njej
študiralo različne glasbene zvrsti. Prispevek ponuja vpogled v širšo raziskavo,
ki še vedno poteka in večinoma temelji na dokumentih nekdanjega češkoslo-
vaškega ministrstva za izobraževanje.
359