Page 303 - Šuligoj, Metod, ur., 2015. Retrospektiva turizma Istre. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 303
Vodniki v času Jugoslavije do 1991: od sindikalnega 5. Vodiči u vrijeme Jugoslavije do 1991.: od sindikal-
do masovnega turizma nog do masovnog turizma
Po letu 1954 je turizem kot gospodarska panoga začel Nakon 1954. godine turizam kao gospodarska grana
pridobivati pomen, sorazmerno z naraščanjem standarda počeo je dobivati na značenju proporcionalno rastu stan-
domačih prebivalcev in prihoda tujih gostov. Na novo pri- darda domaćeg stanovništva i dolasku stranih gostiju.
dobljeni slovenski morski obali se je razmahnil letoviški Na novostečenoj slovenskoj morskoj obali ljetovališni je
turizem. Za potrebe domačega delovnega prebivalstva, turizam uzeo maha. Za potrebe domaćega radnog stanov-
ki je prihajalo na morje na oddih po napornem delu, so ništva, koje je dolazilo na more na predah nakon napornog
podjetja zgradila ali najela počitniške domove. Tako so posla, tvrtke su izgradile ili unajmile odmarališta. Tako je
leta 1955 v Ankaranu zgradili prvo naselje vikend hišic, 1955. godine u Ankaranu izgrađeno prvo naselje vikendi-
kajti vikend turizem je med Slovenci kljub delovnim so- ca, jer je vikend turizam među Slovencima unatoč radnim
botam postajal vedno priljubljenejši.46 Center slovenskega subotama postajao sve omiljeniji46. Centar slovenskoga
obmorskega turizma z več kot 110 počitniškimi domovi primorskog turizma s više od 110 odmarališta radnih ko-
delovnih kolektivov iz vseh industrijskih središč je pred- lektiva iz svih industrijskih centara predstavljao je Piran
stavljal Piran s Portorožem, Fieso, Pacugom, Strunjanom, s Portorožem, Fiesom, Pacugom, Strunjanom, Lucijom i
Lucijo in Sečo,47 kar je izpostavljeno tudi v vsebini takra- Sečom,47 što je naglašeno i u sadržaju tadašnjih turističkih
tnih turističnih vodnikov. vodiča.
Sprva so bili turistični vodniki usmerjeni na domači trg U početku su turistički vodiči bili usmjereni na domaće
(Slika 5). Poleg posredovanja praktičnih napotkov in tržište (slika 5). Osim pružanja praktičnih naputaka i
informacij o posameznih destinacijah je zaslediti tudi informacija o pojedinim destinacijama, možemo pronaći
dobrohotno kritiko avtorja zaradi nepoznavanja domačih i dobronamjernu kritiku autora zbog nepoznavanja doma-
krajev, saj je »namen vodnika opozoriti naše ljudi na le- ćih mjesta, jer je „svrha vodiča upozoriti naše ljude na
pote in zanimivosti naših krajev, ki vzbujajo vedno večje ljepote i zanimljivosti naših mjesta, koja bude sve veće
zanimanje tujcev, pri nas samih so pa žal premalo upo- zanimanje stranaca, a kod nas nisu dovoljno uvažavana“48.
števane«.48 Opisi pokrajine, krajev in predmetov naj bo Opisi pokrajine, mjesta i predmeta neka budu realni i neka
stvaren in naj dopušča turistu, da jih »po svoje vrednoti dopuštaju turistu da ih „na svoj način vrednuje i doživi“49.
in uživa«.49
Turistički savez Jugoslavije izdavao je vodiče „Kuda na
Turistična zveza Jugoslavije je izdajala vodnike Kuda na odmor, primorski gradovi“50, kako bi radnom stanovniš-
odmor, primorska mesta,50 da bi delovnemu prebivalstvu tvu pomogao pri odabiru odmorišne ili izletničke desti-
pomagala pri izboru dopustniške ali izletniške destinacije. nacije. Predstavljanja ljetovališta od Ankarana do Ulcinja
Predstavitev letovišč od Ankarana do Ulcinja vsebujejo sadrže kratak opis mjesta i plaže s položajem i okolicom,
kratek opis kraja in plaže z lego in okolico, ceno turistične cijenu turističke pristojbe, infrastrukturu kraja (vodovod,
takse, infrastrukturo kraja (vodovod, cisterna, elektrika, cisterna, struja, ljekarna, liječnik, pošta i turističko druš-
lekarna, zdravnik, pošta in turistično društvo), možnosti tvo), mogućnosti smještaja i cijene (komercijalni smještaj
namestitve in cene (komercialna namestitev v hotelih, u hotelima, privatnim sobama, kampovima te sindikalni
zasebnih sobah, kampih ter sindikalna namestitev v po- smještaj u odmaralištima) te informacije o izletima,
čitniških domovih), informacije o izletih, prometnih po- prometnim vezama i rezervacijama. Kao ljetovalište je,
vezavah in rezervacijah. Med letovišči je poleg Kopra kot osim Kopra kao kulturnog i gospodarskog centra sloven-
kulturnega in gospodarskega centra slovenskega Primor- skog Primorja, Izole, ribarskog mjesta s pristupačnim
303
do masovnega turizma nog do masovnog turizma
Po letu 1954 je turizem kot gospodarska panoga začel Nakon 1954. godine turizam kao gospodarska grana
pridobivati pomen, sorazmerno z naraščanjem standarda počeo je dobivati na značenju proporcionalno rastu stan-
domačih prebivalcev in prihoda tujih gostov. Na novo pri- darda domaćeg stanovništva i dolasku stranih gostiju.
dobljeni slovenski morski obali se je razmahnil letoviški Na novostečenoj slovenskoj morskoj obali ljetovališni je
turizem. Za potrebe domačega delovnega prebivalstva, turizam uzeo maha. Za potrebe domaćega radnog stanov-
ki je prihajalo na morje na oddih po napornem delu, so ništva, koje je dolazilo na more na predah nakon napornog
podjetja zgradila ali najela počitniške domove. Tako so posla, tvrtke su izgradile ili unajmile odmarališta. Tako je
leta 1955 v Ankaranu zgradili prvo naselje vikend hišic, 1955. godine u Ankaranu izgrađeno prvo naselje vikendi-
kajti vikend turizem je med Slovenci kljub delovnim so- ca, jer je vikend turizam među Slovencima unatoč radnim
botam postajal vedno priljubljenejši.46 Center slovenskega subotama postajao sve omiljeniji46. Centar slovenskoga
obmorskega turizma z več kot 110 počitniškimi domovi primorskog turizma s više od 110 odmarališta radnih ko-
delovnih kolektivov iz vseh industrijskih središč je pred- lektiva iz svih industrijskih centara predstavljao je Piran
stavljal Piran s Portorožem, Fieso, Pacugom, Strunjanom, s Portorožem, Fiesom, Pacugom, Strunjanom, Lucijom i
Lucijo in Sečo,47 kar je izpostavljeno tudi v vsebini takra- Sečom,47 što je naglašeno i u sadržaju tadašnjih turističkih
tnih turističnih vodnikov. vodiča.
Sprva so bili turistični vodniki usmerjeni na domači trg U početku su turistički vodiči bili usmjereni na domaće
(Slika 5). Poleg posredovanja praktičnih napotkov in tržište (slika 5). Osim pružanja praktičnih naputaka i
informacij o posameznih destinacijah je zaslediti tudi informacija o pojedinim destinacijama, možemo pronaći
dobrohotno kritiko avtorja zaradi nepoznavanja domačih i dobronamjernu kritiku autora zbog nepoznavanja doma-
krajev, saj je »namen vodnika opozoriti naše ljudi na le- ćih mjesta, jer je „svrha vodiča upozoriti naše ljude na
pote in zanimivosti naših krajev, ki vzbujajo vedno večje ljepote i zanimljivosti naših mjesta, koja bude sve veće
zanimanje tujcev, pri nas samih so pa žal premalo upo- zanimanje stranaca, a kod nas nisu dovoljno uvažavana“48.
števane«.48 Opisi pokrajine, krajev in predmetov naj bo Opisi pokrajine, mjesta i predmeta neka budu realni i neka
stvaren in naj dopušča turistu, da jih »po svoje vrednoti dopuštaju turistu da ih „na svoj način vrednuje i doživi“49.
in uživa«.49
Turistički savez Jugoslavije izdavao je vodiče „Kuda na
Turistična zveza Jugoslavije je izdajala vodnike Kuda na odmor, primorski gradovi“50, kako bi radnom stanovniš-
odmor, primorska mesta,50 da bi delovnemu prebivalstvu tvu pomogao pri odabiru odmorišne ili izletničke desti-
pomagala pri izboru dopustniške ali izletniške destinacije. nacije. Predstavljanja ljetovališta od Ankarana do Ulcinja
Predstavitev letovišč od Ankarana do Ulcinja vsebujejo sadrže kratak opis mjesta i plaže s položajem i okolicom,
kratek opis kraja in plaže z lego in okolico, ceno turistične cijenu turističke pristojbe, infrastrukturu kraja (vodovod,
takse, infrastrukturo kraja (vodovod, cisterna, elektrika, cisterna, struja, ljekarna, liječnik, pošta i turističko druš-
lekarna, zdravnik, pošta in turistično društvo), možnosti tvo), mogućnosti smještaja i cijene (komercijalni smještaj
namestitve in cene (komercialna namestitev v hotelih, u hotelima, privatnim sobama, kampovima te sindikalni
zasebnih sobah, kampih ter sindikalna namestitev v po- smještaj u odmaralištima) te informacije o izletima,
čitniških domovih), informacije o izletih, prometnih po- prometnim vezama i rezervacijama. Kao ljetovalište je,
vezavah in rezervacijah. Med letovišči je poleg Kopra kot osim Kopra kao kulturnog i gospodarskog centra sloven-
kulturnega in gospodarskega centra slovenskega Primor- skog Primorja, Izole, ribarskog mjesta s pristupačnim
303