Page 39 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 39
med družbeno kritiko in prilagoditvijo ...
Slika 9: Nuna, Les Simula-
chres & historiées faces de la mort,
Hans Holbein ml., Lyon 1538.
Vir: arhiv avtorja.
de soočen s koncem življenja. Na listu z grofom je okostnjak odet povsem
brez dvoma v raztrgana oblačila kmeta, kar je zelo zgovoren namig na nem-
ški kmečki upor, t. i. Bauernkrieg, Kmečko vojno leta 1525.15 Ta veliki upor je
vseboval tudi številne elemente upora tretjega stanu, tako da nekateri razisko-
valci govore tudi o revoluciji tretjega reda tedanje tripartitne družbe, saj so se
upornikom na podeželju pridružila številna mesta.16
Na tem lesorezu je torej povsem evidentna Holbeinova kompleksna in
subtilna simbolika, ki ob natančnejši analizi podob izpričuje njegovo ned-
vomno kritičnost, s katero izpostavlja obsodbi predstavnike vseh stanov in slo-
jev, brez dvoma pa je njegova kritika najbolj ostra v upodobitvah duhovščine.
Skorajda vse podobe klerikov so bolj ali manj jasne satire na njihove
pregrehe. Če se ozremo na dva najizrazitejša primera, lahko začnemo kar s pa-
pežem, ki je tudi tu prvi v vrsti stanov. Upodobljen je sedeč na cathedra Pe-
tri in med kronanjem cesarja, ob katerem je na tleh cesarsko jabolko (Rei-
chsapfel). Cesar je upodobljen klečeč, v trenutku ko poljublja papeževo nogo,
15 Wolgast, »Die Klerusdarstellungen,« 205.
16 Blickle, Die Revolution von 1525.
39
Slika 9: Nuna, Les Simula-
chres & historiées faces de la mort,
Hans Holbein ml., Lyon 1538.
Vir: arhiv avtorja.
de soočen s koncem življenja. Na listu z grofom je okostnjak odet povsem
brez dvoma v raztrgana oblačila kmeta, kar je zelo zgovoren namig na nem-
ški kmečki upor, t. i. Bauernkrieg, Kmečko vojno leta 1525.15 Ta veliki upor je
vseboval tudi številne elemente upora tretjega stanu, tako da nekateri razisko-
valci govore tudi o revoluciji tretjega reda tedanje tripartitne družbe, saj so se
upornikom na podeželju pridružila številna mesta.16
Na tem lesorezu je torej povsem evidentna Holbeinova kompleksna in
subtilna simbolika, ki ob natančnejši analizi podob izpričuje njegovo ned-
vomno kritičnost, s katero izpostavlja obsodbi predstavnike vseh stanov in slo-
jev, brez dvoma pa je njegova kritika najbolj ostra v upodobitvah duhovščine.
Skorajda vse podobe klerikov so bolj ali manj jasne satire na njihove
pregrehe. Če se ozremo na dva najizrazitejša primera, lahko začnemo kar s pa-
pežem, ki je tudi tu prvi v vrsti stanov. Upodobljen je sedeč na cathedra Pe-
tri in med kronanjem cesarja, ob katerem je na tleh cesarsko jabolko (Rei-
chsapfel). Cesar je upodobljen klečeč, v trenutku ko poljublja papeževo nogo,
15 Wolgast, »Die Klerusdarstellungen,« 205.
16 Blickle, Die Revolution von 1525.
39