Page 34 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 34
upor, nasilje in preživetje

Slika 4: Kraljica, Mrtvaški ples
(detajl), Vincenc iz Kastva,
Beram 1474.
Vir: arhiv avtorja.

di njega soočenje s smrtjo neodložljiv, neizbežen konec za vsakogar, ne glede
na stan ali premožnost.

Kot je bilo skoraj vedno v mrtvaških plesih, je papež tisti, ki predvo-
di povorko, tako da je tudi na tej freski on tisti, ki se prvi znajde pred sede-
čo personifikacijo Smrti. Slednja precej nespoštljivo igra na dude, na katerih
melodijo morata zaplesati tako papež kot kralj ter tako kraljica kot škof. Pa-
pež Smrti kot odkupnino ponuja mošnjo, skoraj povsem brez dvoma polno
denarja, kar je edinstven meni znan primer v ikonografiji mrtvaškega plesa v
tem času ali pa tudi v celotni ikonografiji tega motiva. Kraljica ravno tako drži
v rokah mošnjo z zlatniki in jo ponuja Smrti. Trgovec, ki tu stoji ob pultu, pa
kaže na zlatnike, ki so razvrščeni na njem.10

Tako imamo v tem primeru jasno vizualizirano nepomembnost ali ne-
koristnost najvišjega ali vsaj visokega hierarhičnega ranga, predvsem pa nje-

10 Vignjević, Mrtvaški ples, 48–50.

34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39