Page 36 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 36
upor, nasilje in preživetje

Slika 6: Meščan, zdravnik, menih, Mrtvaški ples (detajl), Janez iz Kastva,
Hrastovlje 1490.
Vir: arhiv avtorja. 
ljeno vleče za obleko ter vodi v smeri proti grobu, naslikanem na desni strani
prizora, ob katerem je zopet podoba papeža in ob njem Smrti, ki kaže na grob.
Križ v odprtem grobu, ob katerem na prestolu sedi Smrt in drži kamni-
ti pokrov groba, na katerem je bilo morda nekoč besedilo, pa je zopet izjema
v ohranjenem gradivu iz 15. stoletja, saj nakazuje odrešitev, kar je redka po-
menska komponenta v okviru ikonografije srednjeveškega mrtvaškega plesa.11
Posebna pomenska razsežnost tega lika trgovca je še v dejstvu, da je odet
v tuniko rumene barve, ki je bila že v tem času označevalna za Žide. Tudi nje-
gova rdečkasta brada in značilna fiziognomija sta bili v tem času najpogosteje
v likovni umetnosti, pa tudi sicer v družbi poznega srednjega veka, jasno pre-
poznavni lastnosti Židov, kot je razvidno iz številnih upodobitev v slikarstvu
15. stoletja v celotni Evropi.12
Tudi figura desno od trgovca, ki po oblačilu sodeč predstavlja izobražen-
ca, najverjetneje zdravnika, sega z levo roko v torbo ob pasu, kar brez dvoma
zopet vizualizira poskus odkupovanja od Smrti.
Nedvomno je v teh podobah kritična ost uperjena v predstavnike sta-
nov in družbenih skupin, ki so zasedali visoke, celo najvišje stopnje v teda-
nji družbeni hierarhiji. Pogostost in evidentnost tovrstnih pomenskih osti v
obeh istrskih Mrtvaški plesih pa brez dvoma sporočata veliko o kritičnosti

11 Gertsman, The Dance of Death, 38; Vignjević, Mrtvaški ples, 72.
12 Mellinkoff, Outcasts, 46.

36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41