Page 37 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 37
med družbeno kritiko in prilagoditvijo ...

Slika 7: Smrt na prestolu, Mrtvaški ples (detajl), Janez iz Kastva, Hrastovlje
1490.
Vir: arhiv avtorja.
in nekakšnem uporniškem, do tedanjih vladajočih skupin izrazito kritičnem
duhu, ki je preveval te istrske slikarje in njihove naročnike v zadnji četrtini 15.
stoletja, obdobju prehoda v zgodnji novi vek.
V ikonografiji mrtvaškega plesa pa se je prav na začetku zgodnjega no-
vega veka zgodila odločilna prelomnica, ki je s svojo transformacijo vsebine
ter prostorskega in družbenega konteksta povsem jasno odmevala v skoraj-
da nepreglednem številu kopij in adaptacij. Ena teh je tudi Valvasorjeva edici-
ja Theatrum mortis humanae tripartitum iz leta 1682, ki vsebuje v prvem po-
glavju Mrtvaški ples.
Ta prelomnica, ki nekako utemelji formo zgodnjenovoveškega mrtva-
škega plesa, pa je seveda serija lesorezov Hansa Holbeina mlajšega, ki je ver-

37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42