Page 157 - Panjek, Aleksander. 2016. Krvavi poljub svobode: upor na galeji Loredani v Kopru in beg galjotov na Kras leta 1605. Založba Univerze na Primorskem, Založništvo tržaškega tiska, Koper - Trst
P. 157
krvavi pust na galeji loredani

Lovre iz Nina je bil tudi tisti, ki je pozival, naj se ne krade državnega de-
narja, temveč od potnikov in trgovcev, ki je dejavno sodeloval pri nasilnem
prevzemu nadzora nad galejo in pri napadih na može posadke, a je iz vseh opi-
sov razvidno, da ni bil med ubijalci in da je nekatere mornarje enostavno pah-
nil v morje. On je bil tisti, ki je pozival, naj se preneha z ubijanjem, in njegova
zasluga je bila, da »je veliko mož ušlo smrti«, kot je povedal očividec. Veči-
na prič ga je navajala kot glavnega vodjo upora. V tej zgodbi Lovre iz Nina na-
stopa nekako v vlogi »dobrega upornika«, vsekakor razsodnega in vseskozi
razumnega. A s pobudo, da se denar razdeli med galjote, ki so veslali, in z ob-
ljubo, da si ga bodo na svobodi »razdelili kot dobri bratje«, deluje skoraj ro-
binhudovsko, kot »plemeniti ropar«, ki »nikoli ne ubija, razen v samoobram-
bi ali iz pravičnega maščevanja« in »jemlje bogatim, da bi dal revnim«.43 In
tako se je zares zgodilo. Ko so v Grljanu galjoti stopali z galeje, so jim vodje
upora delili denar iz klobukov, »da se je zdelo kot v pravljici«.

Denar iz klobuka nas s svojo simboliko in pravljičnostjo uvaja v še eno
pomensko razsežnost upora na Loredani – »milenarizem«, v smislu sveta,
v katerem zadnji bodo prvi in obratno, kar je tudi osnovna vsebina »tema-
tike narobe sveta«.44 Vodje upora na galeji so uprizorili enakost, enakoprav-
nost, enakomerno porazdelitev bogastva že na tem svetu (»bomo razdelili
kot dobri bratje«), solidarnost in vzajemno pomoč. Niso razdelili le denarja,
isto velja za razdeljevanje oblačil in orožja, za kup smodnika, ki je bil na voljo
vsem, in nenazadnje za osvobajanje galjotov iz okovov. Podobno velja za pozi-
ve, naj galjoti vendarle izberejo »svobodo« in izkoristijo priložnost, ki so jim
jo ustvarili in ponudili uporniki. S tem, ko je razdeljevanje denarja iz klobuka
ocenil kot prizor iz pravljice, nam očividec dokazuje, da je bilo sporočilo jas-
no in razpoznavno v okviru kulturnih in vrednostnih vzorcev nastopajočih
v naši zgodbi. Ljudska kultura in z njo tudi pravljice so namreč eden od kra-
jev, kjer sta se izražala ljudski pogled na svet in hrepenenje po drugačni druž-
beni ureditvi.45 To pomeni, da je upor na galeji Loredani vseboval tudi »ide-
ološko« dimenzijo, da je bil to tudi upor proti »ideološki dominaciji«,46 to
je vrednotam in argumentom, s katerimi je Beneška republika utemeljevala

che si domanda Varastin, che sto Loure se ha maritato«, ASV, Avogaria – MCC, b. 4286, fasc. 5, f. 5,
Lorenzo Bollani, Benetke, 14. julij 1623.
43 Najnovejša obravnava lika in mita Robina Hooda, ki mi je znana, je Knight, Robin Hood, od koder
so vzeti tudi navedeni citati, in sicer iz Chandler, Batman and Robin Hood, 191, ki jih navaja po Hobs-
bawm, Bandits, 47.
44 Scott, Domination and Resistance, 80.
45 Scott, Domination and Resistance, 155–166, posebej 157.
46 Scott, Domination and Resistance, 198–201, posebej 198.

157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162