Page 143 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 1. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 143
tehnike okr aševanja in motivi na sr ednje- in novoveški namizni gr avir ani ker amiki

Odlomki posod iz časa 15. in 16. stoletja predstavljajo skupino rene-
sančne gravirane keramike, ki se od arhaične gravirane lončenine razlikuje
tako po oblikah kot tudi po okrasu. Delitev površine na centralno polje in
borduro postane pravilo. Spekter motivov se močno razširi. Nekateri mo-
tivi, kot je palmeta, se ne pojavljajo več. Romb pridobi le dekorativno vlogo
v zapolnjevanju bordur. Ohrani se še motiv zvezde v funkciji delitve povr-
šine. Novost med osrednjimi motivi je pojav človeške figure. Uporaba ra-
stlinskih motivov se kaže v risbah različnih cvetov, listov, sadežev in dreves.
Motiva mreže in ribjih lusk se pojavljata v funkciji zapolnjevanja prazne-
ga prostora znotraj glavnih motivov ali znotraj bordur. Bordure so bogato
okrašene, pogosto s ponavljajočimi se elementi, kot npr. z majhnimi stilizi-
ranimi listi. Tendenco bogatega in dinamičnega okrasa potrjujejo tudi nove
tehnike, ki nastanejo z vpeljevanjem novih orodij, kot je palčka, ali z novim
načinom uporabe konice. Uporaba palčke omogoča odstranjevanje večjih
delov engobirane površine in nastanek površine z znižanim ozadjem, kar
ustvari večji barvni kontrast. Tako oblikovani motivi so različni. Uporaba
globokega vreza s konico ustvarja videz reliefnega okrasa, največkrat obli-
kovanega s ponavljajočimi se geometričnimi elementi. Najbogatejši je ok-
ras, imenovan »a fondo risparmiato« ali dobesedno »z ohranjenim ozad-
jem«. Ozadje, tj. prostor med motivi, je obdelano s tankimi paralelnimi
vrezi z zelo ostro konico. Tako oblikovano ozadje daje vtis mreže, pred ka-
tero so glavni motivi. Dinamičnost okrasa tako doseže višek.

Govorica motivov je v tem času različna. Nekateri, omejeni le še na
bordure, začnejo izgubljati moč simboličnega pomena in imajo vlogo do-
polnjevanja centralnih motivov. Rastlinski motivi, upodobljeni v central-
nih poljih, predstavljajo pozitivne znake sreče. Motiv jabolka, s simboliko
plodnosti, sodi v skupino posod, namenjenih darovanju ob pomembnih
dogodkih, kot sta zaroka in poroka, ali pa kot izraz naklonjenosti in ljubez-
ni pri posodah, ki jih mladeniči darujejo svojim izbrankam. Enak pomen
in namen so imele tudi posode z narisanimi portreti. Za nas so zelo infor-
mativni, ker nas direktno poučijo tudi o takratni modi, kar velja za oblači-
la, pokrivala in pričeske.

V 2. polovici 16. stoletja okras postane enostavnejši in skoraj vedno
omejen na centralni del posode, robovi so okrašeni z enostavnimi moti-
vi, ki so večinoma simbolični, živalski ali rastlinski. Osnovne barve so ze-
lena, rumena in vedno redkejša modra. Možno je prepoznati izdelke lokal-
nih delavnic, vendar pa je velik del gradiva še vedo mogoče opredeliti kot
uvoz iz Veneta in Furlanije.

141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148