Page 19 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 19
Temeljno o delovanju in poslovanju podjetij 3

• obseg prodaje in prihodka,
• produktivnost,
• ekonomičnost,
• rentabilnost,
• dobičkonosnost (prihodka, sredstev, kapitala).

Podjetja morajo pri svojem poslovanju v določenem gospodarskem
okolju (tujem ali domačem) dosledno spoštovati veljavno zakonodajo, ki
neposredno ali posredno vpliva na njihovo delovanje in poslovanje.
Ključna je zakonodaja, ki se nanaša na poslovanje samega podjetja,
plačevanje različnih obveznosti, davčnih prispevkov in drugih dajatev,
ki jih predpisuje veljavna zakonodaja. Poleg tega je pomembna tudi
zakonodaja, ki se nanaša na kapitalsko ustreznost podjetja, plačeva-
nje obveznosti, zaposlovanje in tudi druge pravno-poslovne kategorije,
ki ključno vplivajo na delovanje in poslovanje podjetij v gospodarsko-
pravnem okolju.

Smisel ustanavljanja, delovanja in poslovanja podjetja je ustvarjanje
pozitivnega ekonomskega (denarnega) učinka v določenem časovnem ob-
dobju (kratkoročno, dolgoročno), ki ga podjetje in udeleženci v njego-
vem delovanju in poslovanju skozi različne poslovne aktivnosti preobli-
kujejo v različnih delovnih ter poslovnih fazah delovanja in poslovanja.
Ključni pri tem so temeljni delovni in poslovni procesi v podjetju, in
sicer načrtovanje izdelka in storitve, proizvodnja, prodaja (marketing)
in pridobitev ustreznega plačila, kar podjetju omogoča zagotavljanje
razvoja stalnega poslovnega kroga – ideja–izdelek–storitev–potrošnik–
denar, to pa je smisel njegovega delovanja, poslovanja, razvoja ter rasti.

Proizvodnja je ena od temeljnih in ključnih poslovnih aktivnosti pod-
jetja in proces, v katerem nastajajo izdelki in storitve z določeno dodano
vrednostjo, ki jo podjetje v tem procesu dodaja glede na potrebne ostale
sestavine, nabavljane iz drugih virov (sestavni deli, reprodukcijski ma-
terial). Proizvodni dejavniki so vsi elementi, ki so potrebni za izdelavo
materialnih dobrin (izdelkov). Glede na vlogo v proizvodnem procesu
ločimo tri skupine proizvodnih dejavnikov, in sicer:

• delo,
• delovna sredstva,
• predmete dela.

Glede na prihodke, ki jih lastniki pridobijo v razdelitvi, ločimo:

• delo (dohodek, plača),

19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24