Page 20 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 20
3 Temeljno o delovanju in poslovanju podjetij

• kapital (dohodek: dobiček oziroma obresti, če kapital posodimo),
• zemljišče (dohodek: renta).

V proizvodne dejavnike lahko uvrščamo tudi vsebine in znanja podje-
tništva, človeški kapital kot širši pojem od dela in tudi informacije, ki niso
zastonj, saj se z njihovim aktualnim spremljanjem, zbiranjem in posre-
dovanjem ukvarjajo posebna podjetja oziroma agencije.

Vseh proizvodnih dejavnikov je premalo, da bi z njimi lahko proizve-
dli toliko izdelkov in storitev, da bi z njimi lahko zadovoljili potrebe
vseh potrošnikov. Zaradi tega se ekonomski problem podjetja in tudi
družbe odslikava v relativni redkosti proizvodnih dejavnikov, pri čemer
so ključna tri vprašanja, ki si jih mora zastavljati vsako podjetje:

1. Kaj in koliko proizvajati?
2. Kako proizvajati?
3. Za koga proizvajati?

Tako je za podjetje pomembna blagovna (izdelčna, storitvena) proiz-
vodnja za prodajo oziroma menjavo z drugimi izdelki na trgu. Izdelke
in storitve, ki so namenjeni menjavi na trgu, imenujemo blago. Blago je
proizvod človekovega dela in tudi narave, ki ima uporabno in tudi me-
njalno vrednost na trgu. Uporabna vrednost blaga so vse koristne in upo-
rabne lastnosti blaga, ki lahko zadovoljijo kupčeve potrebe. Menjalna
vrednost blaga je količina drugega blaga, ki ga lahko na trgu dobimo
za enoto blaga. Torej je to količinsko razmerje, v okviru katerega enoto
blaga lahko zamenjamo za drugo blago. Če je na primer drugo blago,
za katerega zamenjamo enoto našega blaga, denar, takšno menjalno
vrednost imenujemo cena. Cena je tako denarni izraz vrednosti za neko
blago, izdelek, storitev in opredeljuje tudi število denarnih enot, ki jih
lahko v menjavi na trgu dobimo za enoto blaga.

Tako je temeljni gospodarski proces sestavljen iz treh naslednjih faz:

• faze proizvodnje,
• faze razdelitve,
• faze potrošnje.

Podjetja – proizvajalci v svojem proizvodnem procesu tako v fazi raz-
delitve in potrošnje prejmejo denar, ki ga potem v fazi menjave na trgu
zamenjajo za tisto blago (količina, vrsta), ki ga potrebujejo pri svojem
nadaljnjem poslovanju v svoji konkretni gospodarski panogi. Menjava
je tako faza gospodarskega procesa, v kateri se med blagovno produk-

20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25