Page 23 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 23
4 Osnovno o trgu in tržni
strukturi

Kaj je trg in kakšne vrste trgov poznamo
Kaj je značilno za gospodarsko panogo
Kaj je konkurenca in kaj je zanjo značilno
Kaj je popolna konkurenčna ponudba

Trg lahko opredelimo kot neposredni stik in proces, ki poteka med po-
nudniki (prodajalci) in povpraševalci (kupci) in v katerem se odloča o
kupljenem oziroma prodanem blagu določene gospodarske panoge (iz-
delki, storitve) ter o njegovih temeljnih pogojih menjave (količina, cena,
kakovost, načini plačila in tudi drugi bistveni elementi nakupa in pro-
daje).

Gospodarska panoga je del gospodarstva, ki ga tvorijo podjetja, ki proi-
zvajajo in na trgu ponujajo skupine izdelkov ter storitev. Tako poznamo
številne gospodarske panoge, ki sestavljajo celotno gospodarsko struk-
turo nekega gospodarstva, na primer panogo trgovine, panogo tekstilne
industrije, panogo kemijske industrije, panogo kovinske industrije, pa-
nogo gradbeništva, panogo prehranske industrije, panogo avtomobil-
ske industrije itd.

V poslovni praksi se srečujemo z mnogimi vrstami trgov, in sicer po-
znamo: živilski trg, trg zlata, trg nafte, trg surovin, trg avtomobilov,
svetovni trg, evropski trg, trg evropske skupnosti (eu), regionalni trg,
nacionalni trg itd.

Bistvena, ključna in temeljna značilnost delovanja vsakega trga je
konkurenca, ki poteka med kupci in tudi prodajalci. S konkurenco po-
skušajo kupci in tudi prodajalci ne določen način reševati nasprotje in-
teresov. Kupci namreč želijo kupovati izdelke in storitve po čim nižjih
cenah, prodajalci pa prodajati izdelke in storite čim dražje, ob predpo-
stavki, da se oboji skušajo obnašati čim racionalneje. Konkurenca nam-
reč na trgu poteka na različne načine. Kupci si lahko medsebojno kon-
kurirajo tako, da, če je blaga (izdelkov, storitev) premalo, običajno ponu-
dijo višje plačilo, prodajalci pa običajno mesedbojno konkurirajo tako,
da znižajo ceno s ciljem, da bi lahko svoje blago (izdelke, storitve) kup-
cem tudi prodali. V obeh primerih se konkurenca usmerja predvsem v

23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28