Page 64 - Fink Babič, Sonja, Borut Kodrič, Roberto Biloslavo. 2018. Indeks okoljske uspešnosti in okoljsko poročanje podjetij predelovalne dejavnosti v Republiki Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 64
Indeks okoljske uspešnosti in okoljsko poročanje podjetij predelovalne dejavnosti
deležnikov. Lastniki so tudi v prednosti, saj lahko bolje ocenijo okoljsko
uspešnost podjetij kot drugi deležniki. Slednji pogosto niso zmožni ločiti
dobro delujočih od okoljsko neučinkovitih podjetij, ki le oponašajo okolj-
sko odgovorno ravnanje, tj. greenwashing7 (Schultze in Trommer 2012).
Prav zato je potrebno v ocenjevanje v čim večjem obsegu vključiti vse in-
formacije, ki so javno dosegljive in predvsem verodostojne (Windolph
2011). Le na osnovi kvalitetnih okoljskih informacij lahko okoljski de-
ležniki na različnih področjih svojega interesa preverijo skladnost okolj-
skega delovanja podjetij s svojimi zahtevami, kot so zmanjšanje okoljske
nevarnosti (okoljevarstveniki), delovanje v skladu z zakonodajo (vlada),
preprečevanje negativnih učinkov na varnost in zdravje (stanovalci, de-
lavci, kupci), zmanjšanje dviga cen izdelkov, nastalega kot posledica okolj-
64 skih sprememb (kupci), zmanjšanje okoljskih nevarnosti (poslovni par-
tnerji, vlada) (Schultze in Trommer 2012). Primeri, kjer podjetja oddajajo
zaupanja vredne informacije, so okoljska poročila, ki ponujajo deležni-
kom informacije o okoljskem prizadevanju. Poleg tega so tu še osvojeni
certifikati, oznake in priznanja, ki dokazujejo prizadevanja organizacije
za okoljsko usmerjenost (Windolph 2011).
Raziskovalci za študije okoljskega delovanja podjetij sicer lahko upo-
rabijo tudi kvalitativni pristop s poglobljenimi intervjuji, kot npr. Rao
idr. (2009). Na ta način skušajo pridobiti čim bolj izčrpne notranje infor-
macije o dejanskem dogajanju v podjetjih. Tudi slovenska avtorja Rado-
njič in Tominc (2007) sta od vzorca slovenskih podjetij pridobila podatke
o njihovem okoljskem delovanju in vplivu ISO 14001 s pomočjo vprašal-
nikov. Knez-Riedl (2001) opozarja, da je pri podjetjih opaziti nepriprav-
ljenost, da bi odkrili podatke o svojem okoljskem delovanju, predvsem za-
radi strahu, da ne bi poslabšali svojega ugleda.
Trumpp idr. (2013) poudarjajo, da je glede na kazalnike za ugotavlja-
nje okoljske uspešnosti podjetja nemogoče ali vsaj neuresničljivo obliko-
vati pristop v pristojnosti empiričnega raziskovanja, ki bi zmogel vključi-
ti vse okoljske vidike podjetja.
Med pomanjkljivostmi pri vrednotenju okoljske uspešnosti podjetij
Windolph (2011) navaja tudi pomanjkanje standardiziranosti in trans-
parentnosti ter pristranskost. Slednja se lahko izkazuje v npr. preveliki
nagnjenosti do investitorjev ali pa v favoriziranju velikih podjetij, lah-
ko pa tudi v večjem poudarku na ekonomske kot na okoljske vidike idr.
Omejitev pri ugotavljanju okoljske uspešnosti je tudi pomanjkanje neod-
7 Dezinformacije, ki jih organizacija razširja, da predstavi okoljsko odgovorno javno podobo (Ox-
ford University Press 2014).
deležnikov. Lastniki so tudi v prednosti, saj lahko bolje ocenijo okoljsko
uspešnost podjetij kot drugi deležniki. Slednji pogosto niso zmožni ločiti
dobro delujočih od okoljsko neučinkovitih podjetij, ki le oponašajo okolj-
sko odgovorno ravnanje, tj. greenwashing7 (Schultze in Trommer 2012).
Prav zato je potrebno v ocenjevanje v čim večjem obsegu vključiti vse in-
formacije, ki so javno dosegljive in predvsem verodostojne (Windolph
2011). Le na osnovi kvalitetnih okoljskih informacij lahko okoljski de-
ležniki na različnih področjih svojega interesa preverijo skladnost okolj-
skega delovanja podjetij s svojimi zahtevami, kot so zmanjšanje okoljske
nevarnosti (okoljevarstveniki), delovanje v skladu z zakonodajo (vlada),
preprečevanje negativnih učinkov na varnost in zdravje (stanovalci, de-
lavci, kupci), zmanjšanje dviga cen izdelkov, nastalega kot posledica okolj-
64 skih sprememb (kupci), zmanjšanje okoljskih nevarnosti (poslovni par-
tnerji, vlada) (Schultze in Trommer 2012). Primeri, kjer podjetja oddajajo
zaupanja vredne informacije, so okoljska poročila, ki ponujajo deležni-
kom informacije o okoljskem prizadevanju. Poleg tega so tu še osvojeni
certifikati, oznake in priznanja, ki dokazujejo prizadevanja organizacije
za okoljsko usmerjenost (Windolph 2011).
Raziskovalci za študije okoljskega delovanja podjetij sicer lahko upo-
rabijo tudi kvalitativni pristop s poglobljenimi intervjuji, kot npr. Rao
idr. (2009). Na ta način skušajo pridobiti čim bolj izčrpne notranje infor-
macije o dejanskem dogajanju v podjetjih. Tudi slovenska avtorja Rado-
njič in Tominc (2007) sta od vzorca slovenskih podjetij pridobila podatke
o njihovem okoljskem delovanju in vplivu ISO 14001 s pomočjo vprašal-
nikov. Knez-Riedl (2001) opozarja, da je pri podjetjih opaziti nepriprav-
ljenost, da bi odkrili podatke o svojem okoljskem delovanju, predvsem za-
radi strahu, da ne bi poslabšali svojega ugleda.
Trumpp idr. (2013) poudarjajo, da je glede na kazalnike za ugotavlja-
nje okoljske uspešnosti podjetja nemogoče ali vsaj neuresničljivo obliko-
vati pristop v pristojnosti empiričnega raziskovanja, ki bi zmogel vključi-
ti vse okoljske vidike podjetja.
Med pomanjkljivostmi pri vrednotenju okoljske uspešnosti podjetij
Windolph (2011) navaja tudi pomanjkanje standardiziranosti in trans-
parentnosti ter pristranskost. Slednja se lahko izkazuje v npr. preveliki
nagnjenosti do investitorjev ali pa v favoriziranju velikih podjetij, lah-
ko pa tudi v večjem poudarku na ekonomske kot na okoljske vidike idr.
Omejitev pri ugotavljanju okoljske uspešnosti je tudi pomanjkanje neod-
7 Dezinformacije, ki jih organizacija razširja, da predstavi okoljsko odgovorno javno podobo (Ox-
ford University Press 2014).