Page 36 - Potocco, Marcello, ed. 2018. Literatura v preseku družbe, družba v preseku literature. The Crossroads of Literature and Social Praxis. Zbornik povzetkov. Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 36
eratura v preseku družbe, družba v preseku literature, ljubljana, 2018 34 Marcello Potocco
Univerza na Primorskem
ZDA kot ‘drugi’ v kanadskem nacionalizmu

V prispevku bom predstavil dva primera nacionalne ideologije v ka­
nadskem literarnem sistemu. Skupna jima je napetost, ki je bila do
nedavnega še prisotna v odnosu, ki ga kanadska literatura zavzema
do Združenih držav Amerike. Napetost v odnosu do Združenih
držav, ki je bila običajno preučevana znotraj trikotnika Velika Bri­
tanija – Kanada – Združene države Amerike, je bila v kanadski lite­
rarni vedi zaznana razmeroma zgodaj. Sam se bom osredotočil na
mehanizme sprejemanja in zavračanja vplivov dominantnejše knji­
ževnosti in kulture nasproti manj dominantni kanadski književnosti.
Prvi primer bo poezija Archibalda Lampmana. Njegova poezija iz­
kazuje tako vpliv ameriške transcendentalistične filozofije kot tudi
strah v odnosu lirskega subjekta do narave, ki ni tipična značilnost
transcendentalističnih avtorjev. Lampmanova poezija je tako tipič­
ni primer dvojnosti, ki se kaže v odnosu do drugega, v kanadski sa­
moidentifikaciji. Najbrž pa se je prav zaradi očitnosti ameriško-ka­
nadskega binoma zgodilo, da na vrhuncu kanadskega nacionalizma,
v šestdesetih letih, Lampmanova poezija ni doživela tolikšne po­
zornosti, kot so jo zagovorniki kanadskega literarnega nacionalizma
(zlasti M. Atwood) posvečali drugim avtorjem. Drugi v prispevku
obravnavani primer prav tako kaže na ameriško-kanadsko nape­
tost, a ne le na ravni literarne oblike; napetost se je namreč jasno
izkazala v obliterarnih bojih med zagovorniki ameriške t.i. postmo­
derne estetike in varuhi kanadske nacionalistične mitopoetske šole.
Milton Acorn je bil ena centralnih osebnosti v nacionalističnih kro­
gih, pretežno zbranih v Torontu. V prispevku prikažem njegov sta­
tus v zgoraj omenjenem boju, a pokažem tudi, da njegova poezija še
zdaleč ni imuna na značilnosti t.i. ameriške postmodernistične poe­
zije. Oba obravnavana primera pa nam pokažeta, da je napetost v
odnosih med obema državama in literaturama obstajala, a tudi to,
da se je v času nacionalizma skušalo zakriti prisotnost binoma v ka­
nadskih literarnih delih.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41