Page 40 - Potocco, Marcello, ed. 2018. Literatura v preseku družbe, družba v preseku literature. The Crossroads of Literature and Social Praxis. Zbornik povzetkov. Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 40
eratura v preseku družbe, družba v preseku literature, ljubljana, 2018 38 Janez Strehovec
Inštitut za nove medije in elektronsko literaturo, Ljubljana
Slovenski literarni nacionalizem kot ideološki aparat
države
Za razumevanja političnega v postsocialističnih evropskih državah
je bistveno upoštevanje družbenega mesta kulture, ki v teh držav
ah nastopa v številnih pomembnih vlogah. S kulturo tukaj mislimo
predvsem na literaturo in druge umetnosti, za katere je v sedanjo
sti bistveno, da opravljajo vrsto družbenih funkcij, ki niso vezane ne
na literarnost in ne na estetiko (srečujemo se z deli, ki niso nobena
dela več in s konceptom ne-samo-umetnosti). V tem referatu opo
zarjamo na primer Slovenije, v kateri ima literarna kultura (kot kul
tura avtorjev in literarnih intelektualcev) izjemen družbeni položaj
(vrsta inštitucij poudarja ključni položaj literature za narodovo iden
titeto), hkrati pa je literatura generator ideologije in ritualov, ki so
skrajno regresivni in iracionalni. V tem pogledu namenjamo kritič
no pozornost t.i. literanemu nacionalizmu, ki ga interpretiramo kot
enega ključnih ideoloških aparatov slovenske države.
Literarni nacionalizem izrablja številne mehanizme moči za vsiljeva
nje literarne kulture, še posebno izobraževalni aparat, inštitucijo li
terarne pismenosti, kritiko, medije, mednarodne prireditve (festi
vale), nacionalne svečanosti, podelitve nagrad, praznike. Pri tem se
poveličuje in predstavlja narod, kajti zgodba literarnega nacionaliz
ma se začenja s silogizmom:
Literati konstituirajo slovenski narod.
Jaz sem literat.
Jaz konstituiram slovenski narod.
Literarni nacionalizem kot ideološki aparat (Althusserjev koncept)
slovenske države nima nič opraviti z literarnostjo, poetiko, esteti
ko, ustvarjalnostjo, zanima ga predvsem ideologija, ki jo konstrui
ra iz literature za politično-propagandne namene. Kritika literarne
ga nacionalizma se zato ne usmerja na literarna dela in na dejavnost
pisanja, nič skupnega nima ne z ljubeznijo ne s sovraštvom do lite
rature, ampak se nanaša na inštitucije, ki tvorijo literarno-ideološki,
interpretativni in propagandni kontekst, v katerega se umešča na
cionalna literarna produkcija, ki jo ta nacionalizem izrablja za svo
je neliterarne cilje. Pri tem gre za strategijo nacionalne politike, ki si
prizadeva za oblikovanje kar se da stabilnega nacionalnega konsen
za tako, da vrsto svojih neoliberalističnih in globalizacijskih projek
tov in praks nevtralizira s tem, da dopusti arhaično nacionalliterat
sko ideologijo in njene inštitucije.
Inštitut za nove medije in elektronsko literaturo, Ljubljana
Slovenski literarni nacionalizem kot ideološki aparat
države
Za razumevanja političnega v postsocialističnih evropskih državah
je bistveno upoštevanje družbenega mesta kulture, ki v teh držav
ah nastopa v številnih pomembnih vlogah. S kulturo tukaj mislimo
predvsem na literaturo in druge umetnosti, za katere je v sedanjo
sti bistveno, da opravljajo vrsto družbenih funkcij, ki niso vezane ne
na literarnost in ne na estetiko (srečujemo se z deli, ki niso nobena
dela več in s konceptom ne-samo-umetnosti). V tem referatu opo
zarjamo na primer Slovenije, v kateri ima literarna kultura (kot kul
tura avtorjev in literarnih intelektualcev) izjemen družbeni položaj
(vrsta inštitucij poudarja ključni položaj literature za narodovo iden
titeto), hkrati pa je literatura generator ideologije in ritualov, ki so
skrajno regresivni in iracionalni. V tem pogledu namenjamo kritič
no pozornost t.i. literanemu nacionalizmu, ki ga interpretiramo kot
enega ključnih ideoloških aparatov slovenske države.
Literarni nacionalizem izrablja številne mehanizme moči za vsiljeva
nje literarne kulture, še posebno izobraževalni aparat, inštitucijo li
terarne pismenosti, kritiko, medije, mednarodne prireditve (festi
vale), nacionalne svečanosti, podelitve nagrad, praznike. Pri tem se
poveličuje in predstavlja narod, kajti zgodba literarnega nacionaliz
ma se začenja s silogizmom:
Literati konstituirajo slovenski narod.
Jaz sem literat.
Jaz konstituiram slovenski narod.
Literarni nacionalizem kot ideološki aparat (Althusserjev koncept)
slovenske države nima nič opraviti z literarnostjo, poetiko, esteti
ko, ustvarjalnostjo, zanima ga predvsem ideologija, ki jo konstrui
ra iz literature za politično-propagandne namene. Kritika literarne
ga nacionalizma se zato ne usmerja na literarna dela in na dejavnost
pisanja, nič skupnega nima ne z ljubeznijo ne s sovraštvom do lite
rature, ampak se nanaša na inštitucije, ki tvorijo literarno-ideološki,
interpretativni in propagandni kontekst, v katerega se umešča na
cionalna literarna produkcija, ki jo ta nacionalizem izrablja za svo
je neliterarne cilje. Pri tem gre za strategijo nacionalne politike, ki si
prizadeva za oblikovanje kar se da stabilnega nacionalnega konsen
za tako, da vrsto svojih neoliberalističnih in globalizacijskih projek
tov in praks nevtralizira s tem, da dopusti arhaično nacionalliterat
sko ideologijo in njene inštitucije.