Page 353 - Weiss, Jernej, ur. 2019. Vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju - The Role of National Opera Houses in the 20th and 21st Centuries. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 3
P. 353
oi: https://doi.org/10.26493/978-961-7055-50-4.351-372

Repertoarna analiza ljubljanskega opernega
uprizarjanja od ustanovitve Dramatičnega
društva do danes

Gregor Pompe
Univerza v Ljubljani
University of Ljubljana

Pričujoče besedilo je nastalo kot sklepno dejanje parcialnih raziskav, ki so
se dotikale repertoarnih značilnosti posameznih obdobij ljubljanske Ope-
re: repertoarni pregled Opere v času delovanje Dramatičnega društva in
prikaz vpliva politike v prvih dveh desetletjih po drugi svetovni vojni je bil
za tokratno objavo dopolnjen še s pregledom repertoarja ljubljanske Opere
v zadnjih štirih desetletjih. Glavna naloga tako sestavljenih parcialnih raz-
iskav je bila pregledati operni repertoar ljubljanske Opere vse od ustano-
vitve Dramatičnega društva, ki je med svoje naloge zapisalo tudi izvajanje
glasbeno-gledaliških del, zaradi česar imamo lahko letnico 1867 upraviče-
no za začetek slovenskega institucionaliziranega opernega uprizarjanja. Se-
veda so se družbeni, politični in estetki pogoji, torej konteksti spreminjali,
zato sem ljubljansko operno poustvarjalnost periodiziral v pet zgodovinsko
zaključenih enot:
− od ustanovitve Dramatičnega društva do selitve v novo stavbo

Deželnega gledališča (1867–1892),
− od selitve v stavbo Deželnega gledališča do začetka prve svetovne

vojne (1892–1914),
− obdobje med svetovnima vojnama (1918–1945),
− obdobje po drugi svetovni vojni v skupnem jugoslovanskem pro-

storu (1945–1991) in
− obdobje po osamosvojitvi Slovenije (od 1991 do danes).

351
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358