Page 245 - Beethoven, Ludwig van. Simfonija v F-duru, opus 68: »ljubljanski prepis« - Symphony in F major, opus 68: ‘Ljubljana transcript’. Uredil/Edited by Jonatan Vinkler. Koper, Ljubljana: Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem, 2019.
P. 245
nej Weiss doi: https://doi.org/10.26493/978-961-7055-54-2.243-257 243

Simfonija št. 6 v F-duru, »Pastoralna«,
Ludwiga van Beethovna, častnega člana
Filharmonične družbe v Ljubljani

K orenite spremembe, ki so jih sprožili francoska revo- skušal podpreti odpor proti pariškim okupatorjem.2 Po velikih konti-
lucija ter z njo povezani družbeno-politični dogodki, nentalnih spopadih 18. stoletja je bila v dobi vojn med Napoleonom
so temeljito prevetrile do tedaj veljavna razmerja moči in koalicijami evropskih sil mobilizacijska moč glasbe že dodobra pre-
v Evropi in postopoma vplivale na daljnosežne premi- izkušena.3 Posebej habsb­ urška prestolnica je postajala vedno vplivnej-
ke v glasbeni teoriji in praksi. Že leta 1805 je, denimo, Napoleono- še merilo glasbenega dogajanja in je vse bolj prevzemala vodilno mesto
vo zavojevanje Dunaja povzročilo umik prve različice Beethovnovega med evropskimi glasbenimi središči. Bogastvo in sijaj Habsburžanov
Fidelia s programa po le treh predstavah. Skladno z novimi vojaški- sta privabljala številne glasbenike iz vse Evrope, med njimi tudi Be-
mi razmerami je mogoče zaznati tudi določeno prilagoditev glasbe- ethovna, ki je s svojimi simfonijami nedvomno najprelomneje in naj-
nega okusa občinstva, ki se je najizraziteje odražala v nastanku števil- daljnosežneje zaznamoval simfonično ustvarjalnost v 19. stoletju. Ko
nih tedaj nadvse popularnih koračnic, katerih »slava« je nato hitro je leta 1799 začel ustvarjati svoj simfonični prvenec, se je ravno izte-
ugasnila. Le-te običajno nadvse slikovito rišejo zmagoslavne bitke na kalo za tovrstno ustvarjanje izjemno produktivno stoletje. In vendar
kopnem oz. morju. Celo Beethoven je npr. v skladbi Wellingtonova so bile simfonije oz. posamezni stavki le-teh dotlej večinoma izvajani
zmaga ali bitka pri Vitorii (Wellingtons Sieg, oder die Schlacht bei Vit­ zgolj kot del mešanega sporeda, na katerem so se običajno menjavali
toria, 1813) podlegel skušnjavi zadovoljitve splošnega okusa publike.1
Podobno je tudi z uglasbitvijo brambovske pesmi Österreich über al­ 2 »Ludwig van Beethoven, Skizzenblatt zum Wehrmannslied ‚Österreich über
les Heinricha Josepha von Collina – njeno pomensko predrugačeno alles‘ von Heinrich Joseph von Collin Unv 18, zu ‚Mignon‘ op. 75,« Sammlung
slovensko priredbo (Estrajh za vse) je pripravil Valentin Vodnik – po- H. C. Bodmer, HCB Mh 79, Beethoven-Haus Bonn, https://www.beetho-
ven.de/sixcms/detail.php?id=&template=dokseite_digitales_archiv_de&_
1 Carl Dahlhaus, Die Musik des 19. Jahrhunderts: Neues Handbuch der Musik­ dokid=ha:wm225&_seite=1.
wissenschaft, št. 6 (Laaber: Laaber Verlag, 1996), 64.
3 Igor Grdina, »Aktivizem, meditacija in kontemplacija: glasba in prva svetov-
na vojna,« Muzikološki zbornik 53, št. 2 (2017): 6.
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250