Page 17 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 17
Uvod 17
lis 2014; Margherita 2014; Trkman, Budler in Groznik 2015; Trkman idr.
2015; Lau idr. 2016; Rowell 2018; Arias idr. 2018).
Težave v zvezi z managementom temeljnih procesov so v podjetjih
povezane s tem, da podjetja le manjši del svojega časa porabijo za ustvar-
janje vrednosti za odjemalca, pojavljajo se težave z visokimi stroški izva-
janja procesov, v inoviranje procesov ne vključujejo vseh udeležencev in
uporabljajo neustrezen managementski pristop. V podjetjih je za uspeš-
no poslovanje tako potreben celovit in sistematičen pogled na manage-
ment temeljnih procesov, pri čemer je treba zajeti tako interesni kot in-
strumentalni vidik (Guha in Kettinger 1993, 13; Hammer 1996, 10–11;
Jeston in Nelis 2014, 4; Strnadl 2006, 13; Trkman idr. 2015, 125). Inte-
resni vidik poudarja organizacijo kot skupnost interesov in izhaja iz šir-
šega družbenega pojmovanja o namenu organizacije, saj organizacija bo-
lje uspeva, če deluje v skladu z interesi tako zunanjih (kupci, dobavitelji,
partnerji) kot notranjih (zaposleni, management) udeležencev. Instru-
mentalni vidik organizacijo vidi kot sredstvo za doseganje ciljev ter je po-
drejen interesom lastnikov in ustanoviteljev (Tavčar 2009, 107–08). Po-
treben je tudi celovit pogled na uspešnost podjetja in njegovo merjenje
(Ljungberg 2002, 254; Kotabe, Srini in Aulakh 2002 v Hult idr. 2008,
1072–73; Strecker 2009, 219–24).
V povezavi s tem se zastavlja vprašanje, kakšen naj bo management
temeljnih procesov, da bomo zagotovili uspešnost podjetja. Ker je preu-
čevanje vpliva managementa procesov na uspešnost podjetja zaradi veli-
kega števila dejavnikov kompleksno, smo na podlagi literature in pred-
hodnih raziskav na področju managementa temeljnih procesov razvili
model povezav med izbranimi managementom temeljnih procesov in us-
pešnostjo podjetja. Glede na preučeno svetovno literaturo in vire v teore-
tičnem delu raziskave smo to zaznali kot raziskovalno vrzel.
Vsako od štirih dejavnosti managementa temeljnih procesov, planira-
nje, organiziranje, vodenje, nadziranje, smo razčlenili na interesni in in-
strumentalni vidik (preglednica 1). Sledili smo načinu pojmovanja, kot
ga uporablja Tavčar (2009). Interesni vidik planiranja imenujemo snova-
nje, instrumentalni vidik planiranja pa načrtovanje. Interesni vidik orga-
niziranja imenujemo povezovanje, instrumentalni vidik organiziranja pa
urejanje. Interesni vidik vodenja imenujemo vodenje ljudi (sodelavcev),
instrumentalni vidik vodenja pa poslovodenje (vodenje poslov). Interesni
vidik nadziranja imenujemo presojanje, instrumentalni vidik nadziranja
pa merjenje (Stalk, Evans in Shulman 1992, 57; Inkpen in Choudhury
1995, 313–23; De Wit in Meyers 2005, 261–66; Biloslavo 2006, 18, 328;
Tavčar 2009, 113).
lis 2014; Margherita 2014; Trkman, Budler in Groznik 2015; Trkman idr.
2015; Lau idr. 2016; Rowell 2018; Arias idr. 2018).
Težave v zvezi z managementom temeljnih procesov so v podjetjih
povezane s tem, da podjetja le manjši del svojega časa porabijo za ustvar-
janje vrednosti za odjemalca, pojavljajo se težave z visokimi stroški izva-
janja procesov, v inoviranje procesov ne vključujejo vseh udeležencev in
uporabljajo neustrezen managementski pristop. V podjetjih je za uspeš-
no poslovanje tako potreben celovit in sistematičen pogled na manage-
ment temeljnih procesov, pri čemer je treba zajeti tako interesni kot in-
strumentalni vidik (Guha in Kettinger 1993, 13; Hammer 1996, 10–11;
Jeston in Nelis 2014, 4; Strnadl 2006, 13; Trkman idr. 2015, 125). Inte-
resni vidik poudarja organizacijo kot skupnost interesov in izhaja iz šir-
šega družbenega pojmovanja o namenu organizacije, saj organizacija bo-
lje uspeva, če deluje v skladu z interesi tako zunanjih (kupci, dobavitelji,
partnerji) kot notranjih (zaposleni, management) udeležencev. Instru-
mentalni vidik organizacijo vidi kot sredstvo za doseganje ciljev ter je po-
drejen interesom lastnikov in ustanoviteljev (Tavčar 2009, 107–08). Po-
treben je tudi celovit pogled na uspešnost podjetja in njegovo merjenje
(Ljungberg 2002, 254; Kotabe, Srini in Aulakh 2002 v Hult idr. 2008,
1072–73; Strecker 2009, 219–24).
V povezavi s tem se zastavlja vprašanje, kakšen naj bo management
temeljnih procesov, da bomo zagotovili uspešnost podjetja. Ker je preu-
čevanje vpliva managementa procesov na uspešnost podjetja zaradi veli-
kega števila dejavnikov kompleksno, smo na podlagi literature in pred-
hodnih raziskav na področju managementa temeljnih procesov razvili
model povezav med izbranimi managementom temeljnih procesov in us-
pešnostjo podjetja. Glede na preučeno svetovno literaturo in vire v teore-
tičnem delu raziskave smo to zaznali kot raziskovalno vrzel.
Vsako od štirih dejavnosti managementa temeljnih procesov, planira-
nje, organiziranje, vodenje, nadziranje, smo razčlenili na interesni in in-
strumentalni vidik (preglednica 1). Sledili smo načinu pojmovanja, kot
ga uporablja Tavčar (2009). Interesni vidik planiranja imenujemo snova-
nje, instrumentalni vidik planiranja pa načrtovanje. Interesni vidik orga-
niziranja imenujemo povezovanje, instrumentalni vidik organiziranja pa
urejanje. Interesni vidik vodenja imenujemo vodenje ljudi (sodelavcev),
instrumentalni vidik vodenja pa poslovodenje (vodenje poslov). Interesni
vidik nadziranja imenujemo presojanje, instrumentalni vidik nadziranja
pa merjenje (Stalk, Evans in Shulman 1992, 57; Inkpen in Choudhury
1995, 313–23; De Wit in Meyers 2005, 261–66; Biloslavo 2006, 18, 328;
Tavčar 2009, 113).