Page 21 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 21
Uvod 21

novih podjetij in preživetja obstoječih (STA 2018). Populacijo in vzorec
podrobno opisujemo v uvodu empiričnega dela raziskave.

Za opredelitev MSP smo uporabili merila, ki so zapisana v Zakonu
o gospodarskih družbah (ZGD-1, Uradni list RS, št.42/2006 (60/2006
popr.), 26/2007-ZSDU-B,33/2007-ZSReg-B, 67/2007-ZTFI (100(2007
popr.), 10/2008, 68/2008, 23/2009 Odl. US:U-I-268/2006-35, 42/2009,
65/2009-UPB3, 83/2009 Odl.US:U-I-165/2008-10, Up-1772/2008-14,
Up-379/2009-8,33/2011, 91/2011, 100/2011 SKl. US:U-I-311/2011-5,
32/2012, 57/2012). Merilo ustreznosti velikosti podjetja je bilo število za-
poslenih (10 do 49 za majhno podjetje in 50 do 249 zaposlenih za srednje
podjetje).

V raziskavo nismo vključili mikropodjetij in velikih podjetij. Mikro-
podjetja imajo drugačno strukturo virov, so pogosto tudi omejena z raz-
položljivimi človeškimi viri, imajo manj podrobno delitev dela in so manj
hierarhično urejena. Vse to se odraža tudi na managementu procesov v
teh podjetjih. Na drugi strani imajo velika podjetja več človeških virov,
več razpoložljivih finančnih sredstev ter lažji dostop do njih, podrobnejšo
delitev dela, večjo hierarhičnost in se pogosto spoprijemajo s počasnejšim
prilagajanjem na spremembe v okolju. Velika podjetja so tudi pogosto ini-
ciator sprememb v okolju. Zaradi izvedljivosti raziskave (obsega in osre-
dotočenosti) ter zaradi posploševanja rezultatov smo ocenili, da je smisel-
no, da se osredotočimo na MSP. Prav tako ocenjujemo, da je uporabnost
rezultatov raziskave za MSP največja.

V raziskavo smo glede na statusno pravno obliko vključili samostoj-
ne podjetnike (s. p.), družbe z omejeno odgovornostjo (d. o. o.), družbe z
neomejeno odgovornostjo (d. n. o.) in delniške družbe (d. d.). Brez ome-
jitve pravnega statusa bi baza podatkov o podjetjih zajela tudi razne jav-
ne agencije, sodišča, upravne enote ipd., ki niso bili ciljna populacija. No-
tarjev, odvetnikov in zdravnikov v raziskavo nismo vključili, saj imajo na
trgu poseben položaj in za njih v javno dostopnih bazah ni dostopnih po-
datkov o uspešnosti poslovanja. Podjetij v stečaju, likvidaciji ali v prisilni
poravnavi prav tako nismo vključili.

Omejitev predstavlja okvir raziskave. Vsebinsko smo v modelu vpli-
vov na uspešnost podjetja zajeli dejavnik managementa temeljnih proce-
sov, ki zajema interesne in instrumentalne dejavnosti (snovanje in načr-
tovanje, povezovanje in urejanje, vodenje in poslovodenje, presojanje in
merjenje). Uspešnost podjetij smo merili z izbranimi finančnimi kazal-
niki (ROA, ROE), operativnim kazalnikom (EVA) in s kazalnikom celo-
vite uspešnosti podjetja (BON). Te kazalnike smo izbrali na podlagi pre­
učene literature v teoretičnem delu raziskave.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26