Page 127 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 127
Recenziji 127
storitvenih ter infrastrukturnih poddejavnostih, povezanih z navtično
dejavnostjo. Ker pa gre za družbe, ki niso ozko specializirane za izvaja-
nje dejavnosti, povezanih le z navtiko, avtorica meni, da je tovrstno oce-
njevanje celostnega ekonomskega učinka na navtično dejavnost neustre-
zno predvsem za strateško načrtovanje in uspešno poslovno delovanje
teh podjetij.
V tretjem poglavju avtorja A. Trnavčević in Biloslavo obravavata
ključne opredeltive tega, kaj je poslovni model, kaj pomeni trajnostni po-
slovni model in katera so načela slednjega. Skozi temeljit pregled litera-
ture ugotavljata, da so poslovni modeli, predvsem kot naracije o delova-
nju podjetja, delno že oz. bodo postajali vedno bolj trajnostno naravnani.
Vendar bo potrebnih še nekaj korenitih sprememb v razmišljanju mana-
gerjev in svetovalnih podjetij pa tudi raziskovalcev predvsem v smeri, da
poslovni model ni to, kar imaš, ampak to, kar pripoveduješ, torej pred-
vsem proces in ne končni izdelek, izrisan na kanvasu ali drugem orodju
reprezentacije. Z razvojem razumevanja, da ni pravega in univerzalnega
okvirja poslovnega modela, pač pa »le« proces nenehnega inoviranja in
spreminjanja poslovnega modela skozi naracijo, v katero so vključeni vsi
deležniki podjetja, se bo razvijal trajnostni poslovni model, ki bo vseboval
vrednost za podjetje, za družbo, za okolje in za deležnike.
Četrto poglavje je namenjeno iskanju odgovorov na ključni dve raz-
iskovalni vprašanji: kako bi lahko merili trajnost v MSP-jih, ki delujejo
znotraj navtične industrije in kateri so najprimernejši kazalniki trajnosti
za MSP-je, ki delujejo v različnih dejavnostih navtične industrije – storit-
veni dejavnosti, proizvodni dejavnosti in pomorski infrastrukturi. Avtor-
ja podata celovit pregled in oblikujeta tri sezname kazalnikov trajnosti, ki
so specifični za tri dejavnosti znotraj navtične industrije. Predlagani ka-
zalniki trajnosti MSP-jem, ki delujejo znotraj navtične industrije, omogo-
čajo identifikacijo vrzeli in razvoj poročil, vezanih na trajnostni razvoj ter
vpletanje raznih deležnikov v svoje delovanje.
Zadnje poglavje je namenjeno predstavitvi dveh študij primera uspe-
šnih slovenskih podjetij, SVP Yachts (Seeaway) in Seascape, v navtični in-
dustriji, kjer želita avtorja M. Uran Maravić in Lesjak prikazati razloge za
uspešnost teh podjetij, med katerimi je poseben poudarek na inovativno-
sti in trajnosti.
Delo torej obravnava področje in tematike navtične industrije s poud
arkom na potenialu razvoja trajnostnih poslovnih modelov v tej dejavno-
sti z namenom dolgoročnega uspešnega razvoja in poslovanja. Pri pisa-
nju so avtorji uporabili zadostno število virov in literature; uporabljena
dela predstavljajo nabor vidnejših raziskovalnih in raziskovalnih dosež-
storitvenih ter infrastrukturnih poddejavnostih, povezanih z navtično
dejavnostjo. Ker pa gre za družbe, ki niso ozko specializirane za izvaja-
nje dejavnosti, povezanih le z navtiko, avtorica meni, da je tovrstno oce-
njevanje celostnega ekonomskega učinka na navtično dejavnost neustre-
zno predvsem za strateško načrtovanje in uspešno poslovno delovanje
teh podjetij.
V tretjem poglavju avtorja A. Trnavčević in Biloslavo obravavata
ključne opredeltive tega, kaj je poslovni model, kaj pomeni trajnostni po-
slovni model in katera so načela slednjega. Skozi temeljit pregled litera-
ture ugotavljata, da so poslovni modeli, predvsem kot naracije o delova-
nju podjetja, delno že oz. bodo postajali vedno bolj trajnostno naravnani.
Vendar bo potrebnih še nekaj korenitih sprememb v razmišljanju mana-
gerjev in svetovalnih podjetij pa tudi raziskovalcev predvsem v smeri, da
poslovni model ni to, kar imaš, ampak to, kar pripoveduješ, torej pred-
vsem proces in ne končni izdelek, izrisan na kanvasu ali drugem orodju
reprezentacije. Z razvojem razumevanja, da ni pravega in univerzalnega
okvirja poslovnega modela, pač pa »le« proces nenehnega inoviranja in
spreminjanja poslovnega modela skozi naracijo, v katero so vključeni vsi
deležniki podjetja, se bo razvijal trajnostni poslovni model, ki bo vseboval
vrednost za podjetje, za družbo, za okolje in za deležnike.
Četrto poglavje je namenjeno iskanju odgovorov na ključni dve raz-
iskovalni vprašanji: kako bi lahko merili trajnost v MSP-jih, ki delujejo
znotraj navtične industrije in kateri so najprimernejši kazalniki trajnosti
za MSP-je, ki delujejo v različnih dejavnostih navtične industrije – storit-
veni dejavnosti, proizvodni dejavnosti in pomorski infrastrukturi. Avtor-
ja podata celovit pregled in oblikujeta tri sezname kazalnikov trajnosti, ki
so specifični za tri dejavnosti znotraj navtične industrije. Predlagani ka-
zalniki trajnosti MSP-jem, ki delujejo znotraj navtične industrije, omogo-
čajo identifikacijo vrzeli in razvoj poročil, vezanih na trajnostni razvoj ter
vpletanje raznih deležnikov v svoje delovanje.
Zadnje poglavje je namenjeno predstavitvi dveh študij primera uspe-
šnih slovenskih podjetij, SVP Yachts (Seeaway) in Seascape, v navtični in-
dustriji, kjer želita avtorja M. Uran Maravić in Lesjak prikazati razloge za
uspešnost teh podjetij, med katerimi je poseben poudarek na inovativno-
sti in trajnosti.
Delo torej obravnava področje in tematike navtične industrije s poud
arkom na potenialu razvoja trajnostnih poslovnih modelov v tej dejavno-
sti z namenom dolgoročnega uspešnega razvoja in poslovanja. Pri pisa-
nju so avtorji uporabili zadostno število virov in literature; uporabljena
dela predstavljajo nabor vidnejših raziskovalnih in raziskovalnih dosež-