Page 29 - Management 17 (1)
P. 29
bara Švagan, Tinkara Godec in Helena Beznec | Centralnobančne digitalne valute in Primer Kitajske

Posledice implementacije digitalnega juana pozitivne posledice za potrošnike v smislu poe-
Ko in če bo Kitajska izvedla vpeljavo digitalne va- notene uporabe ene same aplikacije za opravlja-
lute v celoti, pa posledice ne bodo ostale zgolj nje transakcij, vendar pa to za kitajski trg ni no-
znotraj njenih meja. Uvedba digitalne valute bo vost. Obstoječe digitalne platforme za plačevanje,
prinesla posledice na državni ravni kot tudi na kot je WeChat Pay, so namreč integrirane v druž-
mednarodni ravni, še posebej pri mednarodnem bena omrežja in poenotene do te mere, da lahko
poslovanju. Nadalje, posledice prehoda na to vr- preko ene same aplikacije (npr. WeChat) posa-
sto valute se ne delijo zgolj na pozitivne in nega- meznik opravi vse nakupe, naroči taksi, se naroči
tivne, temveč so širokoobsežne in različne za raz- pri zdravniku, jo uporablja kot socialno omrežje
lične akterje. Prvi, dolgoročni cilj prehoda je inter- (na primerljiv način kot Facebook in Instagram),
nacionalizirati renminbi (v nadaljevanju rmb), nakazuje denar prijateljem itd. Prav tako so ti pla-
ustvariti digitalno valuto, ki bo lahko tekmovala z čilni sistemi brezplačni za uporabo, zato z vidika
drugimi digitalnimi valutami in ki bo lahko zago- potrošnika digitalni juan prinaša zgolj eno veliko
tovila alternativo dolarju v mednarodnem finanč- prednost – možnost nfc-nakazila.
nem sistemu, hkrati pa zagotoviti, da bo rmb še
naprej prevladujoča valuta na Kitajskem. Drugi, Kot omenjeno, večina digitalnih ponudnikov
neposrednejši cilj je preoblikovati sedanji kitaj- plačil na Kitajskem uporablja qr-kode, ki pa de-
ski plačilni sistem z zagotavljanjem digitalnega lujejo zgolj z internetno povezavo. To je velik pro-
načina plačila, podobnega gotovini: dostopnega blem predvsem na podeželju, kjer je internetna
vsem, poceni, anonimnega (do določene mere) in infrastruktura slaba. Uporaba nfc omogoča pla-
ki bi omejil moč zasebnih ponudnikov digitalnih čilo brez povezave ter nakazilo med računi z upo-
platform za plačevanje (Deutsche Bank 2021; Du- rabo telefona, kjer ena naprava deluje kot kartica,
ggal 2021; Aysan and Kayani 2022; Zeng 2022). druga pa kot sprejemnik (Bansal in Singh 2021).
Ravno s tega vidika torej digitalni juan ne predsta-
Prehod na digitalno valuto ima torej svoje vlja hude konkurence obstoječim digitalnim pla-
prednosti in slabosti, na podlagi katerih lahko čilnim platformam. Da bo projekt v celoti uspel,
ocenimo posledice za različne akterje, težko pa bo morala kitajska vlada zadostno motivirati pre-
je soditi o dejanskem vplivu, dokler se projekt bivalstvo k prehodu na to vrsto valute (Benzmiller
ne realizira v celoti. Namreč, da bi digitalni juan 2022).
uspel, ga mora prevzeti večina kitajske populacije.
V sklopu pilotnega projekta je bilo izdanih 261 Pomisleki glede implementacije
milijonov denarnic, vendar pa natančnejši pre- digitalnega juana
gled razkrije, da jih večina ni v uporabi oziroma Pri posledicah uvedbe centralizirane digitalne va-
so praktično prazne, saj je povprečno stanje v de- lute na Kitajskem se poudarja predvsem izguba
narnicah 3 rmb, torej približno pol evra (Benz- anonimnosti pri opravljanju plačil – tako poslov-
miller 2022; Kumar 2022). Digitalne platforme za nih kot tudi osebnih. Sistem digitalne valute je
plačevanje so na Kitajskem zelo razširjene, za- lahko centraliziran do te mere, da ima centralna
sebni ponudniki pa predstavljajo veliko konku- banka vpogled v vsako transakcijo, do podatkov
renco centralnobančnim digitalnim denarnicam. pa bi z lahkoto dostopala tudi kitajska vlada. Ob-
Glavna ponudnika sta Alipay in WeChat Pay, ki pa staja večja možnost, da bodo sumljive transakcije
se od digitalne denarnica razlikujeta predvsem po posredovane preiskovalnim organom. Ravno to
tem, da delujeta preko qr-kod in ne sistema nfc pa je cilj uvedbe digitalne valute – preprečevanje
(Greene 2021; Benzmiller 2022; Jiang 2022). Pri- sive ekonomije, pranja denarja, davčnih utaj, ko-
bližno 83  transakcij na Kitajskem poteka preko rupcije in financiranja terorizma (Global Times
mobilnih telefonov, marca 2020 pa je bilo registri- 2021; Zeng 2022). To bi prizadelo predvsem sto-
ranih kar 776 milijonov uporabnikov digitalnih ritvene poklice, ki so na Kitajskem velikokrat del
platform za plačevanje – qr-kode med drugim sive ekonomije, kot so npr. čistilni servisi, varu-
uporabljajo tudi berači, ki mimoidoče prosijo, da ške ali vrtnarji. Ob popolni odsotnosti gotovine
jim preko njih nakažejo denar (Daxue Consulting bodo izvajalci tovrstnih storitev redne mesečne
China 2021; Jiang 2022). transakcije zaznali kot potencialno sumljive (Wel-
lisz 2022).
V trenutni fazi pilotnega projekta se digitalni
juan uporablja samo preko digitalne denarnice, Vseeno pa tudi problem anonimnosti bančnih
vendar pa bi v prihodnosti lahko postal združljiv računov ni črno-bel. Po podatkih Kitajske ljud-
z drugimi načini plačevanja, kot sta npr. Alipay ske banke sistem digitalnega juana zbira manj
in WeChat Pay. Različni avtorji omenjajo tudi informacij o transakcijah kot tradicionalna elek-

management 17 (2022) številka 1 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34