Page 4 - Management 18 (1)
P. 4
ela Velušček in Tina Vukasović | Dejavniki nakupnega vedenja

stopila kakovost. Prav tako se nenehoma spremi- tiv za uživanje medu in medenih izdelkov, zdra-
nja tudi obnašanje potrošnikov. Slednji postajajo vilne in hranilne vrednosti. Rezultat raziskave
vse bolj informirani, izobraženi in zahtevni ter Oliveire W. Neto, Pavie in Novaisa (2020) pa pravi,
hočejo za svoj denar dobiti največ. S trendi, kot da 88  vprašanih uživa le med, ostalih 12  pa
so globalizacija, specializacija in naraščajoča kon- tudi druge izdelke, kot sta propolis in matični
kurenca, se spreminja tudi vloga potrošnika. Ta mleček.
danes ni več le klasični kupec in potrošnik izdel-
kov, temveč postaja aktivni sodelavec pri obliko- Raziskave so pokazale, da sta poreklo in lo-
vanju, razvijanju ter ponujanju izdelkov (Wang, kalno pridelan med najpomembnejšimi dejav-
Lo in Yang 2004, 171; Vukasović 2013, 31). Po- niki, ki vplivajo pri nakupu (Cosmina idr. 2016;
sledično morajo podjetja veliko bolje poznati po- Wu idr. 2015). Titanilla Oraveez in Kovacs (2019)
trošnike kot v preteklosti. Poznati morajo dejav- ugotavljata, da so najpomembnejši dejavniki pri
nike, ki vplivajo na njihove nakupne odločitve. izkušenejših potrošnikih okus, barva, vonj ter
Na vedenje potrošnikov v procesu nakupnega od- tekstura, Svetlana D. Ignjatević idr. (2019) pa med
ločanja in na njihove nakupne odločitve vpliva najvplivnejše dejavnike uvrščajo kakovost, bla-
mnogo različnih dejavnikov (vplivov). Te lahko govno znamko, pakiranje in ceno. Cena je kot de-
razdelimo v več skupin: psihološki (motivacija, javnik odločitve pomembnejša pri porabnikih z
stališča, učenje in spomin), družbeni (referenčne manjšimi prihodki ter po raziskavi Oliveire W.
skupine, družina, vloga ter položaj posameznika, Neto, Pavie in Novaisa (2020) se kar 44  vpra-
status), osebni (starost in stopnja življenjskega šanih med ne zdi poceni izdelek. Podobno so ugo-
cikla družine, poklic ter premoženjsko stanje, ži- tovile Mira Kos-Skubic, Karmen Erjavec in Marija
vljenjski slog, osebnost in samopodoba, vrednote Klopčič (2018) v raziskavi o hrvaških potrošnikih,
in prepričanja), kulturni (kultura, družbeni ra- in sicer 60,1  vprašanih meni, da je cena medu
zred), ekonomski (cena – denarni in nedenarni visoka. Hkrati dodajajo, da je lahko prav visoka
vidik, dohodek, kakovost), individualne razlike in cena razlog, ki pri ljudeh z nižjimi dohodki vpliva
vplivi okolja (Schnurr 2017; Kotler in Armstrong na proces odločanja in da so ti za zadovoljitev po-
2018; Zavali in Theodoropoulou 2018). treb primorani iskati cenejše substitute.

V zadnjih letih se je obnašanje potrošnika pri Najpogostejši način nakupa medu in medenih
nakupu medu povsem spremenilo. Med ne ve- izdelkov je neposreden nakup pri čebelarju, ker
lja več le za naravno sladilo, temveč se vse bolj ponuja največjo verodostojnost in zaupanje (Ro-
prepoznava njegove zdravilne učinke (Testa idr. man, Popiela-Pleban in Kozak 2013). To sta z raz-
2019; Ribeiro idr. 2019). Potrošnikov je vedno več iskavo pokazali tudi Anna Grontkowska in Iwona
in vse bolj so informirani o prehranskih izdelkih, Grzyb (2019), ki pravita, da so glavni vir informa-
vse bolj jih privlači tudi zdrav način življenja in cij ponudniki oz. proizvajalci, pri katerih potro-
prehranjevanja (Ismael idr. 2014; Šedík idr. 2018; šniki kupujejo med.
Testa idr. 2019).
Zakaj potrošniki kupujejo, je pomembno vpra-
Glede na pregledano literaturo lahko rečemo, šanje pri trženju. Obstaja veliko zavednih in neza-
da je dejavnikov, ki vplivajo na potrošnika pri pro- vednih motivov, razlogov oz. dejavnikov, ki vpli-
cesu odločanja za nakup medu in medenih izdel- vajo na to, kaj in zakaj se kupuje. Razlogi so lahko
kov, veliko. Marta Cosmina idr. (2016) in Roman, racionalni in čustveni oz. psihološki. Pri vpraša-
Ewa Popiela-Pleban in Maria Kozak (2013) pra- nju, zakaj ljudje kupujejo določen izdelek, so od-
vijo, da je odločitev potrošnika po navadi obi- govori vedno različni in se spreminjajo, kot se ne-
čajna in vsakdanja ter povezana ali odvisna od nehno spreminjamo ljudje sami, trg, konkurenca
poznavanja vrednosti medu. Yeow idr. (2013) so z in tehnologija (Smith in Taylor 2004, 92–93).
raziskavo vedenja azijskih potrošnikov ugotovili,
da je več pomembnih dejavnikov, ki vplivajo na Namen raziskave je analizirati nakupno vede-
nakupno namero za med in medene izdelke (kot nje potrošnikov pri nakupu medu in medenih iz-
so cvetni prah, propolis, matični mleček in me- delkov na izbranem vzorcu, na osnovi obstoječega
dene pijače). Najpomembnejši dejavniki, ki pozi- stanja omogočiti boljše razumevanje trenutne si-
tivno in pomembno vplivajo na nakupno namero, tuacije in oblikovati nadaljnja priporočila ter mo-
so zdravilna vrednost, kakovost, ugled, blagovna žne strategije.
znamka in cena. Ismael idr. (2014) so z analizo
glavnih dejavnikov, ki vplivajo na porabo, potro- Nakupno vedenje potrošnikov pri nakupu
šnjo in povpraševanje, ugotovili, da so glavni mo- medu in medenih izdelkov
V nadaljevanju predstavljamo izsledke rezultatov
4 management 18 (2023) številka 1 raziskave nakupnega vedenja potrošnikov pri na-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9