Page 6 - Management 18 (1)
P. 6
ela Velušček in Tina Vukasović | Dejavniki nakupnega vedenja

Z označbo/certifikatom . 
Oboje
, 
Brez označbe/certifikata
, 

Slika 3 Nakupovanje z geografsko označbo ali brez

V trgovini , 
Na tržnici
Direktno pri proizvajalcu ,  , 
Sejmi izleti ipd.
Preko prijateljev in znancev ,  , 
V specializiranih trgovinah
Preko interneta , 
, 

Slika 4 Kraj nakupovanja

Raziskali smo, ali anketiranci raje oz. več ku- čjo količino (2,75), privlačna embalaža (2,37). Naj-
pujejo med z geografsko označbo/certifikatom ali manj pomembno zanje je oglaševanje v različnih
brez nje/njega. Možen je bil tudi odgovor, da ku- medijih – socialna omrežja, tv, reklame, letaki
pujejo oboje. Ugotovili smo, da jih največ najpo- (povprečje = 2,08; standardni odklon = 0,83).
gosteje kupuje med z geografsko označbo/certi-
fikatom (90; 50,3 ). Odgovor »Oboje«, torej ku- Anketirani so oceno strinjanja s trditvami gle-
povanje medu z označbo in tudi brez nje, pa je de blagodejnega učinka medu in medenih izdel-
navedlo kar 37,4  anketiranih. Brez kakršnega kov podali na lestvici od 1 (sploh se ne strinjam)
koli certifikata med kupuje le 12,3  vprašanih do 5 (popolnoma se strinjam). Iz preglednice 2
(slika 3). je razvidno, da se anketirani najbolj strinjajo, da
med in drugi medeni izdelki blagodejno vplivajo
Anketirance smo spraševali po kraju najpogo- na zdravje in dobro počutje ljudi (4,37), nato sle-
stejšega nakupovanja medu in medenih izdelkov. dijo trditve, da je med bogat z vitamini in minerali
Možnih je bilo več odgovorov. Slika 4 prikazuje, (4,31), da je kot sladilo zdrav nadomestek nava-
da največ anketiranih (138: 77,1 ) med in druge dnega sladkorja (4,30) in da je odličen vir energije
medene izdelke kupuje neposredno pri proizva- (4,29), najmanj pa se v povprečju strinjajo, da po-
jalcu, sledi nakupovanje preko prijateljev in znan- večuje odpornost (4,28).
cev (82; 45,8 ), najmanj pa jih med in druge me-
dene izdelke kupuje v specializiranih trgovinah Rezultati raziskave kažejo, da so pri nakupu
(4; 2,3 ). medu in medenih izdelkov najpomembnejši de-
javniki kakovost, pretekle izkušnje, poreklo in
Pomembnost dejavnikov v procesu odločanja okus. V ospredje je torej stopila kakovost, kar se
za nakup sklada s raziskano trditvijo, da največ anketira-
Anketirani so stopnjo pomembnosti posameznih nih kupuje med z geografsko označbo oz. certifi-
dejavnikov pri procesu odločanja za nakup medu katom. Naravni izdelki, kot so med in medeni iz-
in medenih izdelkov ocenjevali na lestvici od 1 delki, pa postajajo v očeh ljudi vse pomembnejši
(popolnoma nepomembno) do 5 (zelo pomemb- in koristnejši za zdravje.
no). Iz preglednice 1 je razvidno, da je za anke-
tirane pri procesu odločanja za nakup medu in Ključne ugotovitve in priporočila
medenih izdelkov v povprečju najpomembnejša Ugodna pokrajina in dobre vremenske razmere so
kakovost (povprečje = 4,63; standardni odklon = osnova za veliko razvitost čebelarstva v Sloveniji.
0,55), nato pa sledijo naslednji dejavniki: prete- K temu pripomoreta odlično delo slovenskih če-
kle izkušnje (povprečje 4,28), poreklo (4,26), okus belarjev ter dobra organiziranost panoge in Čebe-
(4,22), priporočila prijateljev in znancev (3,96), larske zveze Slovenije. Vse skupaj pa se odraža v
aroma (3,90), pomen izdelkov za zdravje – zdrav- kakovostnih in varnih čebeljih izdelkih.
stvena ozaveščenost o izdelkih (3,88), dostopnost
(3,88), vrsta medu (3,77), geografska označba/cer- Na podlagi rezultatov raziskave je bilo ugoto-
tifikat (3,70), cena (3,33), barva (3,30), degusta- vljeno, da največ anketiranih kupuje med (97,8 ),
cija – možnost pokušnje (3,01), znamka – ugled propolis pa le slaba polovica (45,3 ). Pri drugih
blagovne znamke (2,88), popust ali darilo na ve- izdelkih pa je ta odstotek znašal manj kot 20 .
Polovica vprašanih (50,3 ) kupuje med z označbo
6 management 18 (2023) številka 1 oz. certifikatom. Med in medene izdelke kupujejo
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11