Page 25 - Management 18 (2023), številka 2
P. 25

Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja

                    - Strategija EU za alpsko regijo (EU Strategy   Makroregionalne strategije v širšem
                    for the Alpine Region – EUSALP, sprejeta   kontekstu EU
                    leta 2016).                            Naslednji odstavki opredeljujejo povezanost
                                                           makroregionalnih strategij s kohezijsko politiko
                  Slovenija sodeluje v strategijah za podo-  in pametno specializacijo, saj se strateško pre-
                navsko, jadransko-jonsko in alpsko regijo. Poleg   pletajo. Makroregionalne strategije, kohezijska
                Nemčije je edina država, ki sodeluje v kar treh   politika in pametne specializacije prispevajo k
                makroregionalnih strategijah.              regionalnemu razvoju  z  zmanjševanjem  razlik
                                                           med regijami ter s povečevanjem konkurenčnos-
                Vsebinski cilji makroregionalnih strategij   ti regij. Makroregionalne strategije se v primer-
                Makroregionalne  strategije  nastajajo  na pod-  javi s kohezijsko politiko izvajajo brez novih in-
                lagi skupnega izziva, kot so npr. onesnaženje   stitucionalnih okvirov, zakonodaje ter sredstev.
                Baltskega morja v primeru EUSBSR, poplavna   Kohezijska politika se izvaja v sedemletnih ciklih,
                tveganja in plovnost po reki Donavi v prime-  makroregionalne strategije pa so tematsko širši
                ru EUSDR, približevanje članstvu držav Za-  in dolgoročnejši instrument načrtovanja. Ker
                hodnega Balkana v EU v primeru EUSAIR ter   so  makroregionalne  strategije širše usmerjene,
                kompetitivnost  alpskega območja v  primeru   se morajo programi kohezijske politike (od leta
                EUSALP (Roggeri 2015; Cugusi in Stoccheiro   2020) navezovati nanje (Uredba (EU) 2021/1059
                2016; Capello in Cerisola 2020). Pregled poso-  Evropskega parlamenta in Sveta z dne z dne 24.
                dobljenih prioritet in akcijskih načrtov mak-  junija 2021 o določitvi skupnih določb o Evrop-
                roregionalnih strategij kaže, da se prioritete   skem skladu za regionalni razvoj, Evropskem
                v strategijah (vedno bolj) pogosto dotikajo   socialnem skladu plus, Kohezijskem skladu,
                prioritetnih področij, ki so skupna za celotno   Skladu za pravični prehod in Evropskem skladu
                EU, kot sta evropski zeleni dogovor in digital-  za pomorstvo, ribištvo in akvakulturo ter finanč-
                na preobrazba (preglednica 1). Čeprav nekatere   nih pravil zanje in za Sklad za azil, migracije in
                prioritete niso samo specifične za makroregijo,   vključevanje, Sklad za notranjo varnost in Instru-
                so se deležniki odločili, da lahko s transnaci-  ment za finančno podporo za upravljanje meja in
                onalnim sodelovanjem dosežejo dodano vred-  vizumsko politiko 2021).
                nost. Dejanski razvoj makroregionalnih stra-  Pametne specializacije so tako kot makrore-
                tegij torej kaže, da gre za sodelovanje, ki se v   gionalne strategije strateški dokumenti, ki pa
                večini primerov prvotno porodi ob skupnem   spodbujajo regionalno inovacijsko politiko (oz.
                teritorialnem izzivu in s časom pridobiva tudi   razvoj  na osnovi  inovacij)  in so zato  tematsko
                druge prioritetne razsežnosti. Pri tem je eden   ožji od makroregionalnih strategij. V okviru pa-
                izmed  največjih  izzivov  ohranjati  osredotoče-  metnih specializacij se odvija intenziven proces
                nost razvojnih prioritet glede na skupne mak-  odkrivanja prioritet za ukrepanje, kar lahko pri-
                roregionalne problematike. Makroregionalne   pomore k ugotavljanju prioritetnega delovanja
                strategije tako veljajo za transnacionalni način   makroregionalnih strategij in pomaga pri ustvar-
                strateškega razmišljanja o regionalnem razvo-  janju sinergij.
                ju, kjer se predvideva, da imajo rešitve, ki jih
                identificira skupina regij, večji učinek na ra-  Kohezijska politika
                zvoj EU kot rešitve, ki jih formulira posamezna   Ker so makroregionalne strategije instrument
                regija (Gløersen 2016).                    za razvoj teritorija, jih lahko povežemo z na-


                  Preglednica 1   Prioritete makroregionalnih strategij
                  EUSDR                       EUSAIR                       EUSALP
                  Povezanost regije           Trajnostni turizem           Gospodarska rast in inovacije
                  Varstvo okolja              Kakovost okolja              Mobilnost in povezljivost
                  Družba znanja               Povezljivost regije          Okolje in energija
                  Institucionalna kapaciteta  Modra rast                   Institucionalna kapaciteta

                  Opomba  Samo makroregionalne strategije, kjer Slovenija sodeluje.
                  Viri: EU Strategy for the Alpine Regions (b. l.), EU Danube Region Strategy (b. l.), EU Strategy for the Adriatic-Ionian
                  Region (b. l.), Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve (2023).


                                                               management 18 (2023) številka 2  73
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30