Page 25 - Management 18 (2023), številka 2
P. 25
Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja
- Strategija EU za alpsko regijo (EU Strategy Makroregionalne strategije v širšem
for the Alpine Region – EUSALP, sprejeta kontekstu EU
leta 2016). Naslednji odstavki opredeljujejo povezanost
makroregionalnih strategij s kohezijsko politiko
Slovenija sodeluje v strategijah za podo- in pametno specializacijo, saj se strateško pre-
navsko, jadransko-jonsko in alpsko regijo. Poleg pletajo. Makroregionalne strategije, kohezijska
Nemčije je edina država, ki sodeluje v kar treh politika in pametne specializacije prispevajo k
makroregionalnih strategijah. regionalnemu razvoju z zmanjševanjem razlik
med regijami ter s povečevanjem konkurenčnos-
Vsebinski cilji makroregionalnih strategij ti regij. Makroregionalne strategije se v primer-
Makroregionalne strategije nastajajo na pod- javi s kohezijsko politiko izvajajo brez novih in-
lagi skupnega izziva, kot so npr. onesnaženje stitucionalnih okvirov, zakonodaje ter sredstev.
Baltskega morja v primeru EUSBSR, poplavna Kohezijska politika se izvaja v sedemletnih ciklih,
tveganja in plovnost po reki Donavi v prime- makroregionalne strategije pa so tematsko širši
ru EUSDR, približevanje članstvu držav Za- in dolgoročnejši instrument načrtovanja. Ker
hodnega Balkana v EU v primeru EUSAIR ter so makroregionalne strategije širše usmerjene,
kompetitivnost alpskega območja v primeru se morajo programi kohezijske politike (od leta
EUSALP (Roggeri 2015; Cugusi in Stoccheiro 2020) navezovati nanje (Uredba (EU) 2021/1059
2016; Capello in Cerisola 2020). Pregled poso- Evropskega parlamenta in Sveta z dne z dne 24.
dobljenih prioritet in akcijskih načrtov mak- junija 2021 o določitvi skupnih določb o Evrop-
roregionalnih strategij kaže, da se prioritete skem skladu za regionalni razvoj, Evropskem
v strategijah (vedno bolj) pogosto dotikajo socialnem skladu plus, Kohezijskem skladu,
prioritetnih področij, ki so skupna za celotno Skladu za pravični prehod in Evropskem skladu
EU, kot sta evropski zeleni dogovor in digital- za pomorstvo, ribištvo in akvakulturo ter finanč-
na preobrazba (preglednica 1). Čeprav nekatere nih pravil zanje in za Sklad za azil, migracije in
prioritete niso samo specifične za makroregijo, vključevanje, Sklad za notranjo varnost in Instru-
so se deležniki odločili, da lahko s transnaci- ment za finančno podporo za upravljanje meja in
onalnim sodelovanjem dosežejo dodano vred- vizumsko politiko 2021).
nost. Dejanski razvoj makroregionalnih stra- Pametne specializacije so tako kot makrore-
tegij torej kaže, da gre za sodelovanje, ki se v gionalne strategije strateški dokumenti, ki pa
večini primerov prvotno porodi ob skupnem spodbujajo regionalno inovacijsko politiko (oz.
teritorialnem izzivu in s časom pridobiva tudi razvoj na osnovi inovacij) in so zato tematsko
druge prioritetne razsežnosti. Pri tem je eden ožji od makroregionalnih strategij. V okviru pa-
izmed največjih izzivov ohranjati osredotoče- metnih specializacij se odvija intenziven proces
nost razvojnih prioritet glede na skupne mak- odkrivanja prioritet za ukrepanje, kar lahko pri-
roregionalne problematike. Makroregionalne pomore k ugotavljanju prioritetnega delovanja
strategije tako veljajo za transnacionalni način makroregionalnih strategij in pomaga pri ustvar-
strateškega razmišljanja o regionalnem razvo- janju sinergij.
ju, kjer se predvideva, da imajo rešitve, ki jih
identificira skupina regij, večji učinek na ra- Kohezijska politika
zvoj EU kot rešitve, ki jih formulira posamezna Ker so makroregionalne strategije instrument
regija (Gløersen 2016). za razvoj teritorija, jih lahko povežemo z na-
Preglednica 1 Prioritete makroregionalnih strategij
EUSDR EUSAIR EUSALP
Povezanost regije Trajnostni turizem Gospodarska rast in inovacije
Varstvo okolja Kakovost okolja Mobilnost in povezljivost
Družba znanja Povezljivost regije Okolje in energija
Institucionalna kapaciteta Modra rast Institucionalna kapaciteta
Opomba Samo makroregionalne strategije, kjer Slovenija sodeluje.
Viri: EU Strategy for the Alpine Regions (b. l.), EU Danube Region Strategy (b. l.), EU Strategy for the Adriatic-Ionian
Region (b. l.), Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve (2023).
management 18 (2023) številka 2 73