Page 27 - Management 18 (2023), številka 2
P. 27
Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja
za financiranje projektov ter investicij, medtem Prednosti in izzivi makroregionalnih
ko so makroregionalne strategije strateški okvir strategij
za identifikacijo in naslavljanje dolgoročnih izzi- Makroregionalne strategije so inovativen instru-
vov ter priložnosti v izbranem transnacionalnem ment regionalnega razvoja, ki mu nekateri pri-
teritoriju z namenom vpliva na razvoj politik. pisujejo tudi eksperimentalno naravo (Gänzle in
Čeprav INTERREG financira številne projekte, Mirtl 2019). Njihovo delovanje ne predvideva na-
ki nastajajo v okviru makroregionalnih strate- stajanja novih instrumentov, kot so uredbe, skla-
gij, projektno delo ni zamišljeno kot osrednji del di ali uradi. Cilj je, da se gradi na virih, ki že ob-
makroregionalnih strategij. Bistvo so strateško stajajo. To pomeni, da implementacija vsebin, ki
načrtovanje, identifikacija skupnih problemov in so zapisane v makroregionalnih strategijah, sloni
izzivov ter možnosti sodelovanja, ki prostoru ali na integraciji različnih mrež in organizacij, ki so
teritoriju ponujajo največjo dodano vrednost. To že aktivne na področjih načrtovanja in implemen-
so lahko projekti kot tudi mreženja, partnerstva tacije, vključujoč izkoriščanja sredstev iz obsto-
in druge aktivnosti, ki prispevajo k skupnemu ječih finančnih virov (EU in/ali državni, javni in
oblikovanju politik razvoja. zasebni viri). Ker ni predvidenih posebnih finanč-
nih virov, ki bi bili namenjeni samo za izvajanje
Pametna specializacija makroregionalnih strategij, naj bi identifikacija
Tako kot makroregionalne strategije so pametne prioritet potekala neobremenjeno glede na raz-
specializacije novejši instrument regionalnega ra- položljivost virov. Skladno s predvidevanji nove
zvoja, ki naj bi pripomogel k uresničevanju ciljev uredbe skladi zaenkrat še niso nastali. Vprašanje
kohezijske politike (Pagliacci idr. 2020; Capello in pa je, ali makroregionalne strategije spodbujajo
Cerisola 2020).3 Pametna specializacija uvaja kra- nastanek vsaj neke milejše oblike novih »insti-
jevno usmerjen pristop k inovacijski politiki, ki si tucij«, saj deležniki za potrebe implementacije
prizadeva ugotoviti, katere panoge, ki so že ovred- vzpostavljajo različne mreže in delovne skupine
notene kot zelo obetavne za gospodarski razvoj (Gänzle idr. 2018). Deloma je do tega prišlo, ker
in konkurenčnost regije, lahko največ pridobijo obstoječe mreže in strukture vladanja, vzpostavl-
z naložbami v razvoj, znanost in inovacije (Foray jane v okviru kohezijske politike, niso zadostno
2014). Pametna specializacija tako obsega identifi- dojemljive za razpravljanje o makroregionalnih
kacijo prioritetnih panog in podpornih aktivnosti strategijah (McMaster in van der Zwet 2016). To
za spodbujanje inovacij v partnerstvu med delež- odpira vprašanje, ali so makroregionalne strate-
niki, ki naj bi vodilo do večje konkurenčnosti regi- gije dovolj vpete v sklop kohezijske in drugih po-
je. Omenjene so tudi kot instrument zmanjševa- litik, da bi lahko pri naslavljanju skupnih izzivov
nja razlik med regijami EU. Revne in manj razvite vpeljale makroregionalne vidik.
regije v večini nimajo dobrih lokalnih pogojev za Pomembna prednost makroregionalnih stra-
razvoj inovacij, pametna specializacija pa predvi- tegij je tudi ta, da razvojne izzive naslavljajo
deva, da se glede na izhodiščni položaj regije dolo- medsektorsko in ne v zaprtih silosnih struktu-
či inovacijske procese, ki se morajo odviti v namen rah, kjer ni komuniciranja med deležniki iz raz-
razvoja. Ti procesi se razlikujejo glede na stanje in ličnih strok, področij in sektorjev (javni, zasebni
pogoje v posameznih regijah (Pagliacci idr. 2020; in neprofitni sektor). Ta prednost je sicer večkrat
Capello in Cerisola 2020). Strategije pametne pripisana tudi kohezijski politiki. V primerjavi s
specializacije se, tako kot operacijske programe kohezijsko politiko makroregionalne strategije
kohezijske politike, sprejema na ravni regij. Mak- uvajajo medsektorsko sodelovanje, ki presega na-
roregionalne strategije pa omogočajo razmislek o cionalne, regijske in medmejne vidike. Nadaljnja
teritorialnih dinamikah pametnih specializacij v prednost makroregionalnih strategij za uresniče-
transnacionalnem prostoru, kjer je glavno vpra- vanje skupnih razvojnih ciljev je njihovo fleksi-
šanje učinek pametnih specializacij glede na so- bilno članstvo. Makroregije so namreč funkcio-
cialno-ekonomsko heterogenost makroregij (Pag- nalne celote in nimajo točno določenih meja. To
liacci idr. 2020). Predvideva se, da manjša kot je tudi pomeni, da ni treba, da vse države članice in
heterogenost, lažje je povezovanje, vendar so tudi regije sodelujejo v vsem, ampak da so vključene
učinki manjši (in obratno) (Pagliacci idr. 2020). tiste, ki lahko angažirano sodelujejo pri izvajanju
prioritet. Geografska razsežnost makroregional-
nih strategij je v nekaterih primerih nekoliko pre-
3 Pametne specializacije so bile prvič uvedene v obd-
obju 2014–2020 kot pogoj za sprostitev nekaterih senetljiva (Capello in Cerisola, 2020), vendar pri
sredstev kohezijske politike. tem ne gre pozabiti, da gre za funkcionalne regije.
management 18 (2023) številka 2 75