Page 24 - Management 18 (2023), številka 2
P. 24

Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja

                                                                   3. Makroregionalnim strategijam so pripisane
                                                                     številne prednosti. Do danes še ni ocen, v
                                                                     kolikšni meri se cilji makroregionalnih stra-
                                                                     tegij uresničujejo v makroregijah in širšem
                                                                     prostoru EU. To pomeni, da še ni povsem
                                                                     jasen učinek makroregionalnih strategij na
                                                                     socialno-gospodarski položaj regij v smislu
                                                                     izboljšanja slednjega.
                                                                   4. Kljub pomanjkanju informacij glede njiho-
                                                                     ve učinkovitosti makroregionalne strategi-
                                                                     je predstavljajo pomemben del razvoja EU.
                                                                     Njihova vloga se lahko v prihodnosti lah-
                                                                     ko poveča, saj poudarjajo transnacionalno
                                                                     čezmejno sodelovanje in tako prispevajo k
                                                                     evropskemu duhu za reševanje skupnih iz-
                                                                     zivov.


                                                                  Makroregije in makroregionalne strategije
                                                                  Makroregije so funkcionalna območja, ki združu-
                                                                  jejo regije s skupnimi izzivi (Mirwaldt idr. 2011).
                                                                  Makroregionalne  strategije so strateški  doku-
                                                                  menti, ki nastajajo v okviru EU na pobudo držav
                                                                  članic, ki izrazijo željo po okrepljenem meddržav-
                                                                  nem sodelovanju (Evropska komisija 2017; Euro-
                                                                  pean Commission b. l.b). Predstavljajo celosten
                                                                  okvir za obravnavo izzivov in priložnosti, ki se
                                                                  pojavljajo na območjih makroregij.
                  Slika 1  Območja makroregionalnih strategij (European   Ideja  in  potreba  po  makroregionalnih  stra-
                        Commission (b. l.b). Šrafirana območja
                        sodelujejo v več makroregionalnih strategijah)  tegijah izvira iz spoznanja, da imajo sektorske
                                                                  politike EU teritorialne učinke, kar vpliva na
                                                                  složen razvoj (Stead, Sielker in Chilla 2016). Te-
                      strateško precej prekrivajo. Zadnji del prispevka   ritorialno oblikovane strategije, kot so makrore-
                      odpira raziskovalna vprašanja o nadaljnjem ra-  gionalne, omogočajo razvoj politik in ukrepov za
                      zvoju  makroregionalnih  strategij  za  prihodnost   socialni ter gospodarski napredek, ki temelji na
                      EU in Slovenije.                            poznavanju specifik teritorija preko koordinacije
                         V prispevku ugotavljava:                 sektorskih politik. Gre torej za naslavljanje izzi-
                                                                  vov s prostorske perspektive in preko povezova-
                        1.  Ob spoznanju, da imajo politike EU po-  nja ter koordinacije različnih sektorskih politik.
                          membne teritorialne učinke, makroregional-  V EU imamo trenutno štiri makroregionalne
                          ne strategije uvajajo koordinacijo sektorskih   strategije, ki zajemajo 19 držav članic EU in deset
                          politik upoštevajoč specifike makroregij.   držav nečlanic EU (slika 1).1 Te strategije so:
                          Makroregionalne strategije uvajajo transna-    - Strategija EU za regijo Baltskega morja (EU
                          cionalni način razmišljanja med deležniki v
                          regijah, ki se srečujejo s podobnimi izzivi.  Strategy for the Baltic Sea Region – EUSBSR,
                        2.  Iskanje sinergij med kohezijsko politiko,   sprejeta leta 2009),
                          pametnimi specializacijami in makroregi-    - Strategija EU za podonavsko regijo (EU Da-
                                                                     nube Region Strategy – EUSDR, sprejeta leta
                          onalnimi  strategijami  lahko  poveča  učinek   2011),
                          naložb. S strateško dodelitvijo sredstev na     - Strategija EU za jadransko-jonsko regijo (EU
                          podlagi edinstvenih prednosti regije (pame-  Strategy for the Adriatic-Ionian Region –
                          tna specializacija) in z usklajevanjem priza-
                          devanj v sosednjih regijah (makroregional-  EUSAIR, sprejeta leta 2014) in
                          ne strategije) je mogoče doseči usklajenejši   1 Obstaja tudi pobuda za novo makroregionalno
                          in učinkovitejši pristop k regi onalnemu ra-  strategijo za atlantsko območje (CPMR Atlantic Arc
                          zvoju.                                   Commission b. l.; Wise 2016).

                      72  management 18 (2023) številka 2
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29