Page 26 - Management 18 (2023), številka 2
P. 26

Andreja Pegan in Ana Grdović Gnip | Makroregionalne strategije razvoja


                      meni kohezijske politike EU (Gänzle idr., 2018;   Makroregionalne strategije naslavljajo števil-
                      McMaster in van der Zwet 2016). Kohezijska   ne od zgoraj navedenih prioritet, vendar niso niti
                      politika EU  opredeljuje ekonomski, socialni ter   časovno niti vsebinsko omejene, saj ponujajo vi-
                      teritorialni razvoj v EU. Njen namen je pospeši-  zijo razvoja na dolgi rok. Dokaj široka vsebinska
                      ti vsesplošni razvoj znotraj EU s poudarkom na   opredelitev kohezijske politike naj bi olajšala is-
                      zmanjševanju neskladij in razlik v stopnjah raz-  kanje sinergij med kohezijsko politiko in makro-
                      vitosti v prid manj razvitih regij oz. tistih z ome-  regionalnimi strategijami (McMaster in van der
                      jenimi razvojnimi možnosti (npr. regije, ki jih je   Zwet 2016, 55). V tem procesu je osrednja vloga
                      prizadela industrijska tranzicija, regije z neugod-  deležnikov identifikacija jasnega teritorialnega
                      nimi naravnimi danosti, najrevnejše regije z niz-  vidika prioritet, problemov in izzivov z dolgoroč-
                      ko gostoto prebivalstva, gorske, otoške ter čez-  nim pogledom v prihodnost – to je tudi ena izmed
                      mejne regije ipd.) (prečiščena različica Pogodbe   dodanih vrednost makroregionalnih strategij v
                      o delovanju Evropske unije 2012, čl. 174). EU na-  sklopu kohezijske politike EU. Makroregional-
                      menja tretjino proračuna za namene kohezijske   ne strategije tako dajejo priložnost programom
                      politike (European Commission b. l.c). Ta delež se   kohezijske politike, da v sodelovanju s širšim kro-
                      je v sklopu načrta za okrevanje po pandemiji še   gom partnerjev dosežejo večji učinek preko večjih
                      povečal.                                    projektov (McMaster in van der Zwet 2016, 58). S
                         V sklopu kohezijske politike in njenih progra-  takim navezovanjem se povečuje pomen kohezij-
                      mov  je  glavni  izziv,  kako lahko makroregional-  ske politike. To odpira nove možnosti za reforme
                      ne strategije pripomorejo k skladnemu razvoju   in učinkovito delovanje regionalne politike na
                      oz. k zmanjševanju razlik med regijami. Izsledki   ravni EU, kar je tudi predmet razprave o priho-
                      raziskav o kohezijski politiki kažejo, da so učinki   dnosti kohezijske politike.
                      sicer pozitivni, vendar ne vedno v prid tistim re-
                      gijam, ki najbolj zaostajajo v razvoju (European   Skladi kohezijske politike
                      Commission 2022a). Vprašanje je, kako in v ko-  in markroregionalne strategije
                      likšni meri makroregionalni pristop prispeva k   Državljani kohezijsko politiko najbolje pre-
                      skladnemu razvoju regij oz. k zmanjševanju razlik   poznavamo po investicijah, ki so sofinancirane
                      med njimi. Odgovora na to vprašanje še ni. Uspeh   iz strukturnih skladov, kot so Evropski sklad za
                      medsektorskega usklajevanja na makroregional-  regionalni razvoj, Kohezijski sklad in Evropski
                      ni ravni lahko ocenimo glede na same učinke in   socialni sklad (European Commission b. l.a). Ti
                      rezultate. Evalvacija pa se, vsaj zaenkrat, izkazuje   skladi financirajo prioritete, ki so skupno določe-
                      kot izjemno težka (Rafaelsen idr. 2017; Sielker in   ne na ravni EU in implementirane na osnovi re-
                      Chilla 2017; European Commission 2022b).    gionalnih ali nacionalnih operacijskih programov
                         Cilji kohezijske politike so zastavljeni za se-  kohezijske politike.
                      demletna obdobja, kar omogoča posodobljen     V sklopu kohezijske politike obstaja tudi
                      nabor skupnih izzivov in investicije za najbolj   evropsko teritorialno sodelovanje ali INTERREG.
                      pereče problematike družbe ter gospodarstva.   Evropsko teritorialno sodelovanje je pomembno
                      Cilji kohezijske politike za obdobje 2021–2027 so:   za izvajanje makroregionalnih strategij, saj po-
                      okrepitev raziskav in inovacij, odpravljanje digi-  udarja teritorialni razvoj.2 INTERREG financira
                      talnega razkoraka, digitalizacija  javnih  storitev,   meddržavne projekte ter tako spodbuja medre-
                      zelene  naložbe,  energijska  učinkovitost, vseži-  gionalno, čezmejno in transnacionalno sodelo-
                      vljenjsko učenje, vključevanje marginaliziranih   vanje  (Služba  Vlade  RS  za  razvoj  in  kohezijsko
                      skupin v družbo, izboljšanje področja zdravstva   politiko b. l.). Podobno kot INTERREG je mak-
                      in dolgotrajne oskrbe ter razvijanje trajnostne   roregionalna strategija sodelovanje s  transnaci-
                      mobilnosti (Evropska komisija 2023). Ti cilji so   onalnim značajem. INTERREG sicer pokriva ožji
                      namenoma široki, da lahko vsaka država, v sklo-  sklop prioritet medtem, ko so prioritete mak-
                      pu svojih razvojnih načrtov, sredstva EU ustre-  roregionalnih  strategij  lahko  širše  zastavljene.
                      zno in namensko porabi (t. i. absorpcija ali črpa-  Največja razlika pa je v tem, da so INTERREG in
                      nje evropskih sredstev). Hkrati pa so ti cilji tudi   podobni mehanizmi kohezijske politike sredstva
                      skupni EU. To pomeni, da se preko zasledovanja
                      ciljev kohezijske politike države članice razvijajo   2 Makroregionalne strategije pa lahko črpajo tudi iz
                      složno, odpravljajo skupne razvojne izzive in tako   drugih virov, kot so nacionalni programi, Evropska
                      izboljšujejo delovanje skupnega trga, kar naj bi   investicijska banka, Evropska banka za obnovo in
                      ponujalo prednosti vsem regijam.             razvoj ter drugi strukturni skladi EU.

                      74  management 18 (2023) številka 2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31