Page 43 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 43
Stati in obstati 16(2020): 41-54
https://doi.org/10.26493/2590-9754.16(31)41-54

Lubomír Batka

BOŽJA BESEDA IN BESEDA ČLOVEKA
LUTHROVA REFORMACIJSKA TEOLOGIJA

BESEDE

Aprila 2021 bo minilo 500 let od Luthrovega nastopa pred cesar-
jem Karlom V. na državnem zboru v Wormsu. Luther svojega na­uka
ni preklical, kajti svojo vest je dojemal kot »ujetnico Božje besede«. Le
če bi bil prepričan s »pričanji Svetega pisma« (testimoniis scripturarum)
ali »jasnostjo razuma« (ratione evidente), bi bil pripravljen učiti druga-
če. Delati proti svoji »vesti« (conscientia) ni bilo ne varno ne prav (WA
7: 838.4–8).

Biti poslušen svoji vesti ni bila Luthrova originalna misel. Takšna
drža je bila že trden del moralne teologije Tomaža Akvinskega (Wolf
1954, 189). Novo in omembe vredno v Luthrovem izreku je, da sta Sveto
pismo in jasnostjo razuma povzdignjeni na najvišjo avtoriteto, ki obli-
kujeta odločevanje, delovanje in vest človeka (Mühlhaupt 1973, 76–82,
Rogge 1971, 131–37). Ne želimo zapasti poveličevanju tega dogodka v
smislu nekakšnega protestantskega zmagoslavja 19. stoletja. Naš cilj je
opozoriti na temeljno teološko vprašanje, ki je bilo v ozadju Luthrove
drže. Predvidevamo namreč, da bi Luther v tako napeti situaciji tudi svoj
nauk preklical, če ne bi bil prepričan, da pri tem gre za osnovno biblič-
no izročilo, ki vpliva na vest človeka in s tem tudi na odrešenje vernega
kristjana. Da ni šlo samo za Luthrov subjektivno prepričanje, potrjuje
tudi državnozborsko prekletstvo. To je vsebovalo terminologijo, ki se je
uporabljala za označevanje herezije: Luthrovi spisi in pridige so »proti
sveti krščanski veri«, »nove«, »škodljive«, »napačne« in »proti cerkveni
tradiciji« (Jörgensen 2014, 196).

41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48