Page 53 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 53

sporočil, ki gradijo paralelno zgodbo v smislu zavestnega iskanja (nenavadne-
           ga) konteksta teh asociacij in povezav med njimi.
               Umetnost in znanost večinoma dojemamo kot ločeni disciplini, pri čemer
           umetnost navadno povezujemo s subjektivnostjo, znanost pa z objektivnostjo.
           Sodobna tehnologija pa nam omogoča znanstvena dognanja tudi o stvareh, ki
           so še nedolgo tega veljale za preabstraktne, da bi o njih lahko govorili v zna-
           nosti. S prispevkom želimo spodbuditi nadaljevanje raziskovanja v smeri vlo-
           ge aplikativne psihologije v sodobni umetnosti in klasični glasbi ter iskanja
           objektivnih odgovorov na vprašanje, zakaj je neka glasba uspešnejša od druge.
           Hkrati prispevek predstavlja poskus racionalističnega seciranja subjektivnega
           umetniškega procesa, kakršen je pisanje skladbe. Zavedamo se, da gre za temo,
           ki je predvsem z umetniškega stališča provokativna, lahko celo tabu. Uporaba
           aplikativne psihologije v marketingu, ekonomiji, politiki, pedagogiki in zabav-
           ni industriji odpira mnoga etična vprašanja, tudi v smislu zavajanja in mani-  Miha Nahtigal ◆ KOMPOZICIJSKI PROCES USTVARJANJA MLADINSKE OPERETE V 21. STOLETJU
           puliranja z ljudmi. Je takšna uporaba v umetnosti predvsem cenen in moral-
           no sporen način ali gre lahko za učinkovito, novo izrazno orodje, primerljivo z
           uporabo razširjenih tehnik igranja in vpeljavo novih inštrumentov? Če umet-
           nost dojemamo predvsem kot izraz, bi lahko s pomočjo znanj s področja apli-
           kativne psihologije umetniki ojačali svoj izraz in izpovedno moč? Nenazadnje,
           lahko pri tem posežemo tudi po drugih orodjih, ki jih uporablja aplikativna
           psihologija – npr. po uporabi podatkovnega rudarjenja za profiliranje »ume-
           tniških potreb« tipičnega poslušalca?
               S prispevkom želimo spodbuditi osredotočenost opernih ustvarjalcev na
           potrebe mladega in glasbeno neizkušenega poslušalca ter ponuditi nekatere
           praktične pristope. Upamo, da bo prispevek spodbuda k nadaljnjemu razisko-
           vanju v tej smeri ter h gradnji mostov med sodobno umetnostjo in sodobnim
           občinstvom ter med znanostjo in umetnostjo.

           Literatura

           Askonas-Shepherd, L., de Banfield, R., Barbieri, F., Burton, H., Cox, J.,
               Crawford, B., Diamand, P., Everding, A., Gall, H., Getty, A., Gomez, I.,
               Gowrie, G., Grierson, R., Harewood, G., McEwen, T., Menotti, G. C.,
               Miller, J., Moser, C., Prince, H., ... Wheldon, H. (1986). The future of
               opera. Daedalus, 115(4), 1−92.
           Berheide, H., in Stebbins, A. (2021). Ambivalent engagement: Contemporary
               opera between populism and postmodern. ACT: Zeitschrift für Musik
               und Performance, 10. https://www.act.uni-bayreuth.de/resources
               /Heft2021-08/Act-10-Stebbins-Berheide---Ambivalent-Engagement.pdf
           Bower, B., Honn Hoegberg, E., in Starkmeth S. (2013). Genre beyond borders:
               Reassesing operetta. Routledge.






                                                                            53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58