Page 48 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 48

Ninika pa jim odgovarja z (idealistično) temo iz svoje arije »Violina«. Verje-
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
               tno največji slogovni kontrast znotraj enega dela lahko zasledimo v skladbi »Z
               glasbenikom je najlepše biti par«, kjer pride do komičnega besednega spopada
               med Niniko in njenima starejšima sestrama, ki sta v zgodbi prikazani kot tipič-
               ni »zafnani in plehki najstnici«. Med seboj kontrastne ritmične, melodične in
               harmonske elemente ter orkestracijske teksture smo povezovali s tehnikami,
               kot so poltonski ali celotonskimi postopi v eno smer, funkcionalna harmonska
               zaporedja ter motivična oz. tematska gradnja zaokrožene forme.
               Razumljivost in užitek

               Raziskave kažejo, da v obdobju poznega otroštva in v adolescenci prihaja do
               mnogih sprememb v možganih, pri čemer je ena izmed posledic teh sprememb
               tudi razvoj abstraktnega mišljenja (Dumontheil, 2014). V tem oziru se zdi smi-
               selno, če so umetniška dela, ki so namenjena otrokom in mladim, manj ab-
               straktna in laže razumljiva. Kot metodo kompromisa med abstraktnostjo in ra-
               zumljivostjo smo pri komponiranju uporabili koncepta surrealističnega učinka
               ter paralelne zgodbe. Tudi abstraktna raven paralelne zgodbe ni tematsko zelo
               široka, saj se v glavnem osredotoča na dva pola – materializem (svet) proti ide-
               alizmu (umetnosti).
                   Raziskave s tehnologijo slikanja možganov (angl. neuroimaging) so poka-
               zale, da se številna področja za obdelavo čustev različno odzivajo na konso-
               nančno in na disonančno glasbo. Če govorimo o občutku ugodja oz. neugodja
               pri poslušanje glasbe na ravni harmonije in kontrapunkta, je preferiranje koso-
               nance pred disonanco edinstveno človeški in široko razširjen pojav (Dellache-
               rie idr., 2011, Torres Agustín, 2024). Raziskave amuzikalnih oseb (oseb z amu-
               zijo) so razkrile, da njegov vzrok ne izhaja iz akustičnega pojava utripanja tonov
               (angl. beating), kot so sprva mislili, temveč glede na rezultate statističnih ana-
               liz temelji zlasti na podobnosti konsonančnih intervalov z alikvotnim nizom,
               ki je prisoten v zvoku človeškega glasu (Vrantsidis, 2014). Eden od verjetnih
               vzrokov za široko razširjeno preferiranje konsonanc je torej človeško preferira-
               nje lastnega (človeškega) glasu (Schwartz idr., 2003; Bowling in Purves, 2015).
               Po drugi strani je zvočna grobost povezana s stisko/z nevarnostjo in zato izzo-
               ve obrambne vedenjske reakcije ter nevronske odzive, ki kažejo na averzijo (Di
               Stefano idr., 2022).
                   K razumljivosti in logični urejenosti glasbenega dela lahko odločilno pri-
               pomore forma. Številne raziskave so vzpostavile povezavo med predvidevanjem
               glasbenega materiala in procesiranjem možganskih sistemov nagrajevanja (Sa-
               limpoor idr., 2015; Hansen idr., 2017). Pri tem sta senzibilizacija na anticipativ-
               ne glasbene namige in natančnost napovedovanja/predstavljanja glavnih tem
               bistvena za učenje glasbe na podlagi nagrajevanja (Tsai, 2023). Proces sledenja
               smiselni glasbeni formi torej pri poslušalcu sproža dopamin in ustvarja obču-
               tek ugodja. Raziskovalci menijo, da je glasba tako najprijetnejša takrat, ko mož-

               48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53