Page 495 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 495
oi: https://doi.org/10.26493/978-961-293-055-4.493-511

Scenografija operete na Slovenskem
v luči zgodovinske avantgarde

Ana Kocjančič
Samostojna raziskovalka
Independent researcher

Avantgardno gibanje je slovenska poklicna gledališča zajelo v tridesetih le-
tih dvajsetega stoletja. Tedaj so režiserji in scenografi mlajše generacije, med
njimi Ferdo Delak (1905–1968) in Bratko Kreft (1905–1996), na naše poklicne
gledališke in operne odre zanesli nove likovne in gledališke smernice. Prve
gledališke izkušnje so si nabirali pri priznanih gledaliških imenih v tujini
(E. Piscator (1893–1966), H. Walden (1893–1966) in R. Blümmer (1873–1945)).
Hkrati so spremljali sočasne gledališke smernice v tujem strokovnem ti-
sku (predvsem jih je zanimalo gledališče V. E. Meyerholda (1874–1940) in
A. Tairova (1885–1950)), se z določenimi predstavniki sodobne avantgar-
dne generacije srečevali in ustvarjali (npr. Delak z E. Piscatorjem, italijan-
skim futuristom F. T. Marinettijem (1876–1944) in G. Carmelichem (1907–
1929)), obiskovali njihove predstave v tujini ter svoje znanje najprej prenesli
na amaterske in ljudske odre na Slovenskem.

Ferdo Delak je v avantgardni reviji Tank1 zbral različne traktate in ma-
nifeste avantgardnih teoretikov in pomembnih gledaliških ustvarjalcev ter
v njej zapisal tudi svoje poglede na sodobno oblikovanje odrskega prostora
ter režijo, ki so seveda nastali pod vplivi novih evropskih gledaliških smer-
nic. Scenografijo je poimenoval dekoracija, ki je le »objektivno predstavlje­
na grafična vsebina igre«2 in je kot taka skupek barv, luči v prostoru in času,

1 Tank: revue internationale active (Ljubljana: Josip Pavliček, 1927).
2 Ferdo Delak in August Černigoj, »Kaj je umetnost? Moderni oder«, v TANK! Sloven­

ska zgodovinska avantgarda, ur. Breda Ilich Klančnik in Igor Zabel (Ljubljana: Mo-
derna galerija, 1998), 50.

493
   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500