Page 498 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 498
opereta med obema svetovnima vojnama

letih povojnega gledališča še vključene v predstave. Z njimi so popestrili
dogajanje in okrepili realistični videz uprizoritvam. Isto opereto so dve leti
kasneje igrali tudi na mariborskem odru. Od mariborske izvedbe (1. 5. 1920,
režija: R. Železnik) pa se je ohranila fotografija, na kateri je delno razvidno
prizorišče, narejeno s kulisami in prospektom z naslikano orgelsko oma-
ro. Ob primerjavi lahko izluščimo, da sta bili obe opereti, kot je bila v tis-
tih časih splošna navada, postavljeni še v škatlastem prostoru, s kulisami in
prospekti, v tako imenovanem naturalističnem stilu.

Po ostalem delno ohranjenem slikovnem in pisnem gradivu tega ob-
dobja, so kulisna, škatlasta prizorišča kasneje malce razgibali in popestri-
li predvsem s postavitvijo v več segmentov razdeljenih prizorišč hkrati na
isti oder. Piskačkova Slovaška princeska (15. 3. 1919, režija V. Marek, scenog­
rafija V. Marek in V. Skrušny, Opera Narodnega gledališča v Ljubljani) je na
primer imela dvodelno prizorišče, Straussov Cigan Baron (26. 4. 1929, reži­
ja J. Povhe, Opera Narodnega gledališča v Ljubljani) pa skoraj simetrično,
na tri dele razdeljeno, prizorišče. Iz istega obdobja sta se ohranila tudi dva
zanimiva scenska osnutka scenografa Ivana Vavpotiča za Hirskega opere-
to Zmagovalka oceana (21. 1. 1928, režija J. Povhe, Opera Narodnega gledali­
šča v Ljubljani). Najstarejši znani skici operetnih prizorišč, hranjeni v zbirki
SLOGI – Gledališkega muzeja, s svojo napredno in sodobno stilno usmerje-
nostjo v art deco kažeta na to, da je pisanje o razvoju operetne scenografije
pred letom 1929 prav zaradi skope ohranjenosti slikovnega in pisnega gra-
diva lahko le fragmentarno, osredotočeno na posamične postavitve in zato
ne kaže nepretrganega razvoja.

Operni ravnatelj Mirko Polič in razvoj operetne scenografije
v sezoni 1929/30
Prav v tridesetih letih 20. stoletja, v času, ki ga zaradi razvoja in približanja
gledaliških smeri sodobnim evropskim tokovom označujemo s terminom
evropeizacija slovenskega gledališča,12 je v operni hiši prišlo do pomemb-
nih novih sprememb in dogajanj, ki so pohitrila razvoj režije in sceno­
grafije na njenem odru. Leta 1925 je postal ravnatelj Opere dirigent Mirko
Polič (1890–1951), ki je okrog sebe zbral sposobne mlade ustvarjalce, s kate-
rimi je poskušal izoblikovati novo podobo slovenske opere in operete. Leta
1928 so v Operi razpisali edinstven scenografski natečaj za Kogojevo ope-

12 Filip Kalan, »Evropeizacija slovenske gledališke kulture«, v Linhartovo izročilo, ur.
Lojze Filipič (Ljubljana: Drama Slovenskega narodnega gledališča, 1957), 30–168.

496
   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503