Page 496 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 496
opereta med obema svetovnima vojnama

ki so združene »z lučjo zvoka (dejanje) v prostoru in času (oder in gib)«.3 Prav
ta »sintetična skupnost« različnih zvrsti je »sama na sebi scenična dekoraci­
ja od začetka do konca igre«.4 Opredelil pa je tudi delo sodobnega režiserja,
ki mora biti hkrati pesnik, slikar, arhitekt in gledalec, zato ima v rokah tudi
inscenacijo.5 V traktatih se je Delak vsaj teoretično odrekel nepotrebni odr-
ski opremi in kulisam, kajti kot bomo videli, se je moral tudi on ob vstopu
na poklicne odre prilagoditi in spremeniti svoje cilje.

Podobno je v zapisih o sodobni scenografiji in režiji pisal Bratko K­ reft,
ki je smatral inscenacijo za »zelo mlado umetnost«.6 Poudaril je, da v mo-
dernem gledališču scena pomaga igralcu in režiserju osmisliti prostor. V
enem izmed zapisov pa je opisal tudi preprost, a koristen scenski element,
to je praktikabel. Ta omogoča postavitev scenskih elementov v vse smeri
in višine odrskega prostora, torej omogoča dinamiko in trodimenzional-
ne, fantazijske rešitve v scenografiji.7 Prav praktikable je Kreft kot scensko
osnovo uporabljal pri številnih uprizoritvah in z njimi sestavljal dinamič-
ne, razgibane scenografije. Za razliko od Delaka je menil, da je inscenaci-
ja še vedno v podrejenem položaju režiji in igri, ter je le ilustracija, dopolni-
tev in podpora besedilu.8

Oba režiserja pa sta se ob vstopu na poklicne odre morala prilago-
diti tamkajšnjim razmeram. Vsega, kar sta prikazala na Delavskem odru
v Ljubl­jani, ki sta ga nekaj časa tudi vodila, in na ostalih amaterskih od-
rih, namreč v poklicnih gledališčih nista mogla izpeljati z istimi izraznimi
sredstvi, tega ni želelo niti občinstvo, niti vodstvo in pri tem so ju omeje-
vale slabe finančne in tehnične razmere. Zdi se, da so avantgardna hotenja
njune generacije na naše poklicne odre vstopila fragmentarno, le kot okr-
njeno izpeljane ideje z različnimi skromnimi in dovoljenimi, avantgardni-
mi režijskimi vložki in postavljenimi scenskimi elementi ter vpeljano svet­
lobno in filmsko projekcijo.

3 Ibid.
4 Ibid.
5 Ibid.
6 K. B. [Bratko Kreft], »Nekaj o inscenacijskih problemih (Odlomek iz študije 'Proble-

mi sodobnega gledališča')«, Gledališki list ljubljanske Drame 18, št. 7 (1938/39): 53,
http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-CCGKOBED.
7 Ljubljanski dramska in operna hiša v tem času nista imeli vrtljivih odrov. Opera ga
je dobila šele v sezoni 1934/35. Kreft je kot dober poznavalec tehničnih zmogljivosti
naših odrov hitro sprevidel, da je mogoče dinamizirati odrski prostor le z obstoječi-
mi pogrezali ter nastavljivimi praktikabli.
8 Kreft, »Nekaj o inscenacijskih problemih«, 56.

494
   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501