Page 58 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 58
Marko Kukanja, Tanja Planinc in Petr Štumpf

veliki evropski državi, ju druži predvsem dejstvo, da sta obe bivši sociali-
stični državi k e u pristopili leta 2004. V obeh državah turizem predsta-
vlja pomembno gospodarsko panogo. V Sloveniji je leta 2019 posredno
in neposredno prispeval kar 10,6  bruto domačega proizvoda (bdp) in
zaposloval 11  celotne delovne sile v državi. Delež turizma v bdp Češke
je bil nekoliko nižji, saj je leta 2019 znašal 6,2  ter je zaposloval 8,2  de-
lovne sile v državi (World Travel & Tourism Council, b. l.). Pri tem velja
izpostaviti, da državi zaznamuje tudi sodelovanje na gospodarskem pod-
ročju, saj je bila Češka v letu 2019 enajsta najpomembnejša gospodarska
partnerica Slovenije (Veleposlaništvo Republike Slovenije v Pragi, b. l.).

Kljub velikemu pomenu turizma za gospodarstvo e u je turistični sek-
tor izredno nestanoviten in dovzeten za politične, gospodarske, socialne
in okoljske spremembe. Januarja 2020 je Svetovna zdravstvena organi-
zacija (World Health Organization) razglasila izbruh hudega akutnega
respiratornega sindroma koronavirus 2 (sa rs-c ov-2), ki je privedel do
širjenja bolezni covid-19 in globalne pandemije (World Health Organi-
zation, b. l.). Da bi države omejile napredovanje virusa, so vlade po vsem
svetu uvedle različne omejitve, ki so bistveno posegle v vse pore življenja,
kar je povzročilo globalno gospodarsko krizo z veliko slabšimi učinki, kot
jih je imela svetovna finančna kriza leta 2008 (Nummela idr., 2020).

Mednarodno turistično gospodarstvo večinoma sestavljajo mikro-,
mala in srednje velika podjetja (m sp). Po podatkih Svetovne turistične
organizacije (World Tourism Organization) m sp predstavljajo približno
80  vseh turističnih podjetij. V e u m sp predstavljajo 99  vseh go-
spodarskih subjektov (European Commission, b. l.b). V Sloveniji so m sp
še pomembnejša, saj predstavljajo 98,8  vseh gospodarskih subjektov
v državi in 99,9  vseh podjetij v turističnem sektorju (Statistični urad
Republike Slovenije, b. l.). Na Češkem m sp predstavljajo 99,83  vseh
podjetij v državi, med katerimi je največji delež mikropodjetij (96,4 )
(oe c d, 2020).

Majhna in dinamična m sp so z ustvarjanjem delovnih mest, s prispe-
vanjem k rasti bdp in z zagotavljanjem potrebnega inovativnega poten-
ciala pomembno prispevala h gospodarski rasti in socialni blaginji v e u
(European Commission, b. l.b). Kljub njihovemu pomenu za gospodar-
sko rast in razvoj pa so m sp, glede na njihovo velikost, najranljivejša
oblika podjetij (Carruthers, 2020). Enega izmed ključnih problemov msp
v času krize predstavljata pomanjkanje finančnih rezerv ter visok delež
obratnih sredstev v celostnih sredstvih podjetij, kar hitro privede do te-
žav z likvidnostjo poslovanja.

58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63