Page 330 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 330
glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo

Maja leta 1939 je orkester stopil na oder še enkrat, to pot s Dvořáko-
vimi Slovanskimi plesi in pod vodstvom dirigenta Josipa Jiraneka.70 Časni-
ki so večkrat objavili podatek, da so plese v celotnem obsegu izvedli prvič
tako v Mariboru kot v celotni Jugoslaviji, ter dogodek opisovali kot mejnik
glasbene zgodovine Maribora. Pahor je v Jutrovi rubriki Kulturni pregled
ocenil, da orkestra GM že dolgo ni bilo moč slišati v tako »uigrani obliki«,
Jiraneka pa je opisal kot dobrega interpreta in odličnega dirigenta. Iz Pa-
horjevega članka, kjer v sklepu izrazi željo po pritegnitvi Jiraneka za v pri-
hodnje, tudi izvemo, da kadrovsko vprašanje v času koncerta še ni bilo pov-
sem rešeno. Odlične ocene prireditve so tako najverjetneje vplivale tudi na
odločitev društvenega odbora o imenovanju Josipa Jiraneka za dirigenta or-
kestra GM Maribor.71

GM je v sezoni 1938/39 prvič zaživela pod tremi vodji, kar lahko ozna-
čimo za četrto in zadnjo stopnjo razvoja GM Maribor. Šolski vodja je postal
bivši učenec Oton Bajde, zborovodja Milan Pertot, dirigent orkestra pa Jo­
sip Jiranek. Končno in najbolj smiselno vodstveno politiko GM, ki je naglo
požela uspehe predvsem na reproduktivnem področju, je žal prekinila dru-
ga svetovna vojna. Koncertna dejavnost pevskega zbora in orkestra GM po
vojni ni doživela ponovnega rojstva.

Poleg izobraževalne in koncertne dejavnosti je GM poskušala delova-
ti tudi v raznih drugih smereh. Ena teh je bila založba Struna, katere na-
men je bil »zalagati skladbe jugoslovanskih in sploh slovenskih skladateljev
za salonske orkestre«. Izdaje v prvem letu delovanja založbe (1921/22) so bile
edine številčnejše v več kot dve desetletji trajajočem delovanju mariborske
GM. O razmahu založniške dejavnosti znotraj okvirjev GM Maribor tako
ni mogoče govoriti. Napredna stremljenja GM so bila tudi vodilo za usta-
novitev Dramatične šole (1925/26), v kateri je poučeval dramatik Valo Bra-
tina, ravnatelj drame narodnega gledališča. Poziv na vpis je sicer naletel na
številen odziv, vendar velikemu začetnemu zanimanju navkljub dramatič-
na šola ni zaživela. Najtrajnejša dodatna dejavnost GM Maribor je bila ure-

70 Prim.: Aleksander Koprivc, »Die Jubelfeier der 'Glasbena Matica'«, Marburger Zei­
tung 79, št. 114 (20. maj 1939): 4, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-
-NJGZ8DD7.

71 Dr. Rudolf Ravnik, »Bogata jubilejna bilanca Glasbene Matice«, Mariborski večer­
nik Jutra 13, št. 121 (30. maj 1939): 4, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DO-
C-CLR5A9OV; Anon., »Der Dirigent und sein Werk«, Marburger Zeitung 79, št. 110
(14. maj 1939): 5, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-1J2IBENP; Koprivc,
»Die Jubelfeier der 'Glasbena Matica'«, 4; Prof. K. Pahor, »II. mariborsko glasbeno
pismo«, Jutro 20, št. 146 (27. junij 1939): 9, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:-
DOC-QQQ1L567.

328
   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335