Page 329 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 329
glasbena matica maribor (1919–1948)

Z odhodom Marjana Kozine se je negotov položaj društva stopnjeval
še z odpovedjo društvenih prostorov. Sokolsko društvo, ki je prevzelo pro-
store je določilo rok izselitve, tako so v GM razmišljali celo o njeni razpus-
titvi.67 Po začasno urejenih prostorskih težavah je namesto zborovodje bil
imenovan Milan Pertot, dotedanji zborovodja Učiteljskega pevskega zbo-
ra Emil Adamič iz Ljubljane, za dirigentskim pultom pa so mnogi že videli
dirigenta ljubljanskega Radijskega orkestra in bivšega učenca glasbene šole
mariborske GM Draga Šijanca. Društvenemu orkestru, ki se je pod Kozi-
no okrepil in znatno napredoval, je tako bilo potrebno poiskati primerne-
ga vodjo. V septembru 1938 so potekala pogajanja z vojaškim kapelnikom
Josipom Jiranekom in dirigentom Narodnega gledališča Herzogom. Odbor
se je kasneje odločil, da bi na mesto dirigenta orkestra imenoval Draga Ši-
janca, vodjo ljubljanskega Radijskega orkestra, za njegovega namestnika pa
Hinka Druzoviča mlajšega. Šijanec, ki ga je odbor povabil k sodelovanju pri
prvem orkestralnem koncertu po odhodu Kozine, mesta stalnega dirigenta
v GM Maribor ni sprejel.68 Sicer pa je prvi nastop orkestra po odhodu Ko-
zine, tudi zaradi dirigenta Šijanca, močno odmeval v časnikih. Večernik je
poročal, da je »eminentna kulturna ustanova« z omenjenim koncertom po-
kazala »kulturno kapaciteto in slovansko zavest obmejnih Slovencev« in po-
trdila mnenja, da je v dvajsetih letih izpolnila svoje poslanstvo. Izraženo je
bilo veselje, da ima Maribor po 20. letih končno simfonični orkester, v ka-
terem sodelujejo glasbeni profesionalci in amaterji, ki izhajajo iz društve-
ne glasbene šole in da stoji na čelu pevskega zbora in orkestra nekdanji uče-
nec Drago Šijanec.69

67 Anon., »Obstoj Glasbene Matice resno ogrožen«, Mariborski večernik Jutra 12, št.
243 (26. oktober 1938): 4, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-O9CEB1JC;
Anon., »20. matični občni zbor«, Jutra 19, št. 250 (27. oktober 1938): 5, http://www.
dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-V0BV1KGB; Anon., »Die 'Glasbena Matica' vor
neuen Aufgaben«, Marburger Zeitung 78, št. 244 (27. oktober 1938): 4, http://www.
dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-TCSOHZ1G; Anon., »Kaj bo z mariborsko Glas-
beno Matico?«, Slovenec 66, št. 248a (27. oktober 1938): 3, http://www.dlib.si/?UR-
N=URN:NBN:SI:DOC-VYRH9HE9.

68 Mihevc, J.: Uvertura iz opere Moč planetov; Novák, V.: Slovaška suita (V cerkvi, Med
otroci, Zaljubljena, Pri vaških godcih); Čajkovski, P. I.: Patetična simfonija (orkester);
Gallus, J. P.: Glejte, kako umira pravični; Adamič, E.: Spi, sinek moj; Mokranjac, St.:
Pesmi s Kosova–VIII. rukovet; Adamič, E.: Potrkan ples (mešani zbor).

69 L. N[ovak], »Koncert mariborske Glasbene Matice«, Mariborski večernik Jutra 12, št.
12 (16. januar 1939): 4, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-ON5SPATT;
–a–, »K dvajsetletnici Glasbene matice v Mariboru«, Jutro 20, št. 20 (24. januar 1939):
7, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-57LRNMXP.

327
   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334