Page 453 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 453
harmonija, kontrapunkt in oblikoslovje od ustanovitve glasbene matice ...

izkušenj s poučevanjem solfeggia, harmonije in kontrapunkta, je po slovenski
osamosvojitvi, zaradi spremenjenih političnih in družbenih razmer ter pri-
manjkljaja učbenikov za harmonijo in kontrapunkt v slovenskem jeziku, za-
čel pripravljati lastna. Leta 1999 je v posodobljeni verziji izdal učbenik Glas­
beni stavek: kontrapunkt, ki še danes predstavlja temeljno učno gradivo na
srednješolski ravni glasbenega izobraževanja. V primerjavi s Škerjančevimi
učnimi gradivi, ki večkrat vnašajo nejasne formulacije pravil kontrapunkta
in dvoumno uporabo terminoloških izrazov, Osredkar uporablja zelo jasne
definicije na temelju izkristalizirane in razumljive terminologije.

V primerjavi s predmetoma harmonija in kontrapunkt se je področje
oblikoslovja najpočasneje razvijalo. Predmet oblikoslovje je bil sestavni del
predmetnikov in učnih načrtov že ob ustanovitvi državnega konservatori-
ja leta 1926, medtem ko je prvo učno gradivo za ta predmet pripravil Slav-
ko Osterc. Priročnik za glasbeno oblikoslovje, katerega letnica nastanka ni
znana in ga je izdala Glasbena akademija, je bilo prvo učno gradivo za obli-
koslovje na Slovenskem. Tendence po objavi učbenika za oblikoslovje sicer
izhajajo že iz leta 1928, ko je slovenski skladatelj in razgledan glasbeni te-
oretik Srečko Koporc zasnoval učbenik O glasbenih oblikah, kasneje pa je
pripravil še štiri učbenike z naslovi Glasbeno oblikoslovje, Ciklične oblike,
Nauk o glasbenih oblikah, Tema z variacijami, ki pa nikoli niso bili izda-
ni. Dolgoletno umanjkanje učbeniških gradiv za področje oblikoslovja tra-
ja vse do 60-ih let 20. stoletja, ko je bil leta 1961 izdan učbenik Razvoj glasbe
– glasbene oblike, v soavtorstvu Vilka Ukmarja in Slavka Mihelčiča. Ker je
slednji skromno obravnaval gradnike oblikoslovja, saj je bil namenjen viš-
jim razredom osnovne šole, je slednjo vrzel zapolnil Lucijan M. Škerjanc,
ko je pet let kasneje izdal učbenik Oblikoslovje (1966). Škerjančevo Obliko­
slovje, ki je leta 1991 doživelo ponatis, predstavlja pomemben korak v razvo-
ju slednjega področja, saj je to prvo celovito učno gradivo po Priročniku za
oblikoslovje avtorja Slavka Osterca. To je bilo edino učno gradivo za obli-
koslovje vse do leta 2009, ko je skladateljica in glasbena pedagoginja Larisa
Vrhunc izdala Glasbeni stavek: oblikoslovje.

Od ustanovitve glasbene šole pri Glasbeni matici v Ljubljani do Aka-
demije za glasbo ugotavljamo, da je bil razvoj področja harmonija bogatej-
ši in plodnejši v primerjavi s področjema kontrapunkt in oblikoslovje. V
30-ih letih 20. stoletja opazimo porast izdaj učnih gradiv za predmet har-
monija, ki se je nadaljeval tudi v obdobju 40-ih let z Osterčevim (1941) in
Škerjančevim (1942) učnim gradivom. Prvi učbenik za področje harmo-
nije in kontrapunkta avtorja Antona Foersterja iz leta 1881, ki doživi svo-

451
   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458